Elindult a fúrópajzs a Kálvin térről
A tervezettnél három héttel korábban indulhatott el a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa a Rákóczi tér felé, áll a DBR Metró Projektigazgatóság közleményében.
A pajzs kedd hajnalban haladt át a 3-as metró alagútja felett, mindössze másfél méter távolságra attól. Hamarosan indul a pajzs északi párja is.
A közlemény szerint a Fővám tér - Kálvin tér közötti táv az eddigi legjobb haladási sebességgel - 18-21 méter/nappal - épült meg, és a kétszer ilyen hosszú jelenlegi szakaszra is mindössze nyolc hetet terveznek a szakemberek. Nem lesz könnyű a szakasz: a keresztező alagutakon kívül változatos talajviszonyokra kell számítani, és néhány régi épület is fokozott odafigyelést igényel majd.
Az alagútépítő Bamco konzorcium nemrég benyújtott munkaütemtervében a pajzsok karbantartására és felkészítésére hat hetet tervezett be a legtöbb pesti állomásra. A Kálvin téren végül hamarabb tudott végezni, ezért már három hét után elindulhatott a pajzs a Rákóczi tér felé.
A pesti talaj változatosabb összetétele a közlemény szerint a pajzsok folyamatos „újrahangolását” igényli, az alapzatában korábban megerősített Kálvin téri templom is különös odafigyelést igényelt. Fokozott figyelmet kell fordítaniuk az alagútépítőknek a Nemzeti Múzeum és a Magyar Rádió épületeire is. A tervek szerint a pajzsok legkorábban nyolc hét múlva, azaz valamikor 2010 januárjában érhetik el a Rákóczi téri állomást.
Klados Gusztáv, a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője nemrég az Indexnek azt mondta, hogy a beruházás az alagútfúró konzorcium késlekedése miatt újabb 10 hónapot késik, eszerint a pajzsok 2010 júliusban érnek a Baross térre, a metróvonal teljes szerkezetépítése pedig 2011 márciusban fejeződik be a Gellért téri átkötő alagút megépítésével. Ha minden jól megy, a próbaüzem 2012 végére befejeződik, de jó esély van arra, hogy az első utasokat csak 2013 elején szállíthatja az új metró.