Üdvözli a főváros az ellene indult vizsgálatot
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi önkormányzat készséggel és örömmel áll az ügyészségi vizsgálat elé a 4-es metró és a Margit híd ügyében, közölte csütörtökön a főpolgármesteri hivatal sajtóirodája.
A főváros vezetése a kezdődő választási kampány részének tekinti Karsai Péter MDF-es politikus múlt heti parlamenti felszólalását, akinek megalapozatlan, ténybeli tévedésekkel zsúfolt beadványát feljelentésként értékelte az ügyészség, olvasható a hivatal közleményében.
Karsai Péter november 25-i sajtótájékoztatóján jelentette be: írásbeli kérdést nyújtott be a legfőbb ügyészhez, amelyben azt kérdezi: tervezi-e a Legfőbb Ügyészség, hogy vizsgálatot indít a Margit híd felújításának irreálisan magas költsége ügyében és kivizsgálják-e a 4-es metró egyre növekvő építési költségeinek megalapozottságát.
Vesztegetés, hűtlen kezelés és más bűncselekmények gyanúja miatt nyomozást rendelt el a 4-es metró építésével és a Margit híd felújításával kapcsolatban a Fővárosi Főügyészség - számolt be a köztévé szerda esti Híradója. A büntetőeljárás ismeretlen tettes ellen indult, gyanúsított még nincs.
A főpolgármesteri hivatal sajtóirodája szerint a fővárosi beruházásokat több magyar és uniós hatóság átvilágította az elmúlt években, s ezek a vizsgálatok megnyugtató eredményt hoztak.
Az ügyészségi eljárás során be lehet majd mutatni, hogy mindkét beruházás költsége megfelel a reális piaci áraknak, hazai és nemzetközi összehasonlításban egyaránt,olvasható.
A közleményhez mellékelt háttéranyagban egyebek között leírják azt is: Karsai Péter a 4-es metróval kapcsolatos állításait légből kapott számokkal támasztja alá, ugyanis az alapberuházás első szakaszának eredetileg becsült költségét hasonlítja össze a két szakasz felszíni beruházásokkal növelt jelenlegi árával.
Állításával szemben a valóság az, hogy 1999-ben, azaz tíz évvel ezelőtt a 4-es metró első szakaszának a költségeit 178 milliárd forintra becsülték, ma, 2009-ben ugyanennek a szakasznak az összköltségvetése 366 milliárd forint, teszik hozzá.
Az árnövekedést a tízéves infláció és az euróárfolyam változása mellett döntő részben az eredeti becslésben nem szereplő, kapcsolódó felszíni beruházások okozzák, magyarázzák.
Margit híd vs Rügenbrücke
A Margit híd felújítását végző Mh 2009 Konzorcium Sajtóiroda közleménye szerint Karsai Péter a Margit híd túlzott felújítási költségeit megpróbálja egy másik híd példájával bizonyítani. Azt írja, hogy „a 2007-ben Németországban átadott Rügenbrücke hossza 4200 méter, összes költsége (az azon futó közúttal és vasútvonallal együtt) 125 millió euró volt.” Ezért szerinte a Margit hidat öt milliárd forintból kellene felújítani, hogy hasonló arányok jöjjenek ki.A konzorcium felhívja a képviselő figyelmét, hogy a Rügenbrückén, állításával ellentétben semmiféle vasútvonal nem fut. A vonatok egy másik hídon, pár száz méterrel arrébb közlekednek, amit másfél évtizede újítottak fel, így annak ára semmiképp nem szerepelhet a híd építési költségeiben. Ugyancsak téves az állítása a híd hosszáról. A Rügenbrücke „híd részének” hossza nem több mint négy kilométer, hanem 2831 méter.
A közlemény szerint téves a képviselő állítása az építési költségekről is: magának a „híd résznek” a kivitelezése (a kapcsolódó közút nélkül) csupán 100 millió euróba, tehát mintegy 27 milliárd forintba került. Ez összevethető a Margit híd nettó 20,8, bruttó 26 milliárd forintos rekonstrukciós költségével. Azonban a Rügenbrücke hídját eredetileg csupán 80 milliós költségre tervezték. Ráadásul nem csak vonat nem fut a németországi hídon, de a szélessége is kevesebb, mint a fele a 28,35 méter szélességű Margit hídénak, csupán két autó- és egy szerviz sáv található rajta.