125 milliót követel Újbuda a metróépítőktől
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Információink szerint az újbudai önkormányzat december végén felszólította a DBR Metró Projektigazgatóságot, hogy fizesse meg azt az összesen 125 millió forintra rúgó közterülethasználatidíj-tartozást, amelyet a kivitelezői felhalmoztak 2008-ban és 2009-ben. Az igazgatóság szerint a követelés jogos, de méltányosságot szeretne.
A XI. kerületi önkormányzat jegyzője december végén felszólítást küldött a DBR Metró Projektigazgatóságnak, hogy fizesse ki elmaradt közterülethasználatidíj-tartozását. A 2008-2009 évi tartozás összege 125 millió forint. A Strabagnak ebből mintegy tízmillió forintot, a BPV-Metrónak 104 milliót, a Swietelskynek pedig 11,5 milliót kellene kifizetni, mint állomásépítő kivitelezőnek. De a kerület szerint ha ők nem fizetnek, akkor a BKV-hoz tartozó DBR Metró Projektigazgatóságnak kell állni a számlát, mint megrendelőnek.
A jegyző szerint a kivitelezők 2009 december végéig nem írták még alá a közterület-használati megállapodásokat, így tulajdonképpen jogosulatlanul használják a majdani állomások melletti munkaterületeket. Felhívja a DBR figyelmét arra a fővárosi rendeletre, hogy aki engedély nélkül használja a közterületet, a díj tízszeresével büntethető. Azaz, ha nem fizet a metrócég most, később 1,25 milliárdra nőhet a bírság.
A DBR Metró Projektigazgatóságnál megkeresésünkre azt mondták: immár közel három éve tárgyalnak és egyeztetnek Újbuda önkormányzatával, kérve közterület-használati díjait tartalmazó helyi rendeletének felülvizsgálatát. A metróépítés több kerületet is érintő beruházás és Újbuda az egyetlen kerület, amely a közterület-használat utáni díjfizetési kötelezettség alól nem adott felmentést a 4-es metró építési munkáihoz a DBR, illetve közvetlenül a metró kivitelező cégei számára.
Noha a DBR elismeri, hogy a kerületnek megvan a jogalapja a közterület használati díj szedésére, de megvan a lehetősége is a kerületi rendelet módosításához. A kerület az igénybevett területeket, felszíneket a beruházás finanszírozásában, a kerület igényeinek és előírásainak figyelembe vételével felújítva, az eredetinél lényegesen jobb állapotban fogja visszakapni. Öt metróállomással is gazdagodik a kerület, amelyek használatba vételével jelentősen megnövekednek majd az ingatlanok értékei.
A felszólítás másolatát megkapta a BKV tulajdonosának, a fővárosi önkormányzatnak a főjegyzője, Tiba Zsolt is. Tiba érdeklődésünkre elmondta, hogy a fővárosi rendelet értelmében, aki közterületet használ, annak fizetnie kell érte. A helyi önkormányzat adhat a fizetés alól felmentést, de ezzel a XI. kerület nem élt.