Nem bénult meg a közlekedés, de kiszámíthatatlan
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Leginkább a buszközlekedésben volt érezhető a BKV-dolgozók hétfő hajnaltól meghirdetett sztrájkja. Meg nem bénult, de teljesen kiszámíthatatlanná vált a közösségi közlekedés Budapesten. A sztrájk határozatlan időre szól, az elégséges szolgáltatásról nincs megállapodás.
Vita a kollektív szerződésről
A BKV javaslata biztosítaná a dolgozóknak a korábbi kollektív szerződésben szereplő 3 százalékos nyugdíj- és egészségpénztári támogatást, de nem a kollektív szerződés keretein belül, hanem a bérjellegű kiadások között, a bértárgyalások keretében.
Az érdekképviseletek azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy a kollektív szerződés keretében rögzítsék a 3-3 százalékos bérjellegű hozzájárulásokat. Nem zárkóznak el az osztott munkaidős foglalkoztatástól, a hatezer forintos melegétkezési utalványtól, de ragaszkodnak az év végi 45 ezer forintos étkezési utalványokhoz. A BKV kinyilvánította: a társaság vezetése továbbra sem tudja elfogadni a szakszervezetek ajánlatát, mert azzal túllépné a rendelkezésre álló pénzügyi keretet.
A szakszervezetek hétfő éjféltől hirdettek sztrájkot, miután a hétfő este 10 órakor kezdődött megbeszélésen sem született megállapodás a BKV menedzsmentje és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről.
A BKV-nál működő huszonöt szakszervezet közül tizennégy kezdett sztrájkba, többségük buszos érdekképviselet, de minden ágazatból csatlakozott a munkabeszüntetéshez legalább egy szakszervezet. A BKV-nál mintegy 12 ezren dolgoznak, az érintett 14 szakszervezetnek 5700 tagja van.
Budapest négy buszgarázsában százszázalékos a sztrájk, egyetlen járat sem indult el. A pesti oldal három villamos remízből összesen tizenegy jármű indult el üzemkezdet után, a budai oldalon egy sem. A sztrájk kezdetén több buszgarázsban, így a dél-pestiben is bombariadó volt kedd hajnalban, emiatt az épületet az átvizsgálásig kiürítették, az érkező dolgozók csomagját pedig a rendőrök átkutatták.
Kedd reggeltől a metró menetrend szerint járt Budapesten és a trolik is rendesen közlekedtek. Elindultak ugyan, de a szokásosnál jóval ritkábban, néhol több mint félóránként közlekedtek az olyan sok utast szállító villamosok, mint az 1-es, a 3-as és a 6-os. A megállókban sok ember várakozott, a beérkező szerelvényekre azonban nem mindenki fért fel. A Csepeli és a Gödöllői HÉV menetrend szerint, a Ráckevei hétvégi menetrend szerint, a Szentendrei HÉV pedig Békásmegyerre 10, Szentendrére 30 percenként közlekedik.
A BKV vezetése a sztrájk miatti kieséseket az alvállalkozói járműpark szétosztásával, illetve a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start bevonásával igyekezett enyhíteni. A MÁV a BKV-sztrájk miatt egyes elővárosi vonalakon több szerelvényt indított, illetve több vasútállomáson is megállított egyes szerelvényeket. Több menetrend szerinti gyorsvonat is megáll menetrenden kívül a budapesti pályaudvarokon, ezenkívül kiegészítő járatok közlekednek a Nyugati pályaudvar és Óbuda állomások, valamint a Keleti pályaudvar és Kelenföld állomások között. A Volánbusz Zrt. autóbuszai megálltak a vonalukon érintett BKV megállókban, amelyekre bérlettel fel lehetett szállni. Kedd reggel így mintegy kétszáz autóbusz volt forgalomban, amelyek közül 20 BKV-s busz volt, 140-et a BKV alvállalkozói adtak, 39-et a Volán.
A tömegközlekedési sztrájk miatt Budapest szinte minden főútján nagy volt a forgalom, a bevezető utakon egymás érték az autók, de dugók nem alakultak ki. Több olyan esetről számoltak be az Index olvasói, amikor az autósok a megállókban hiába várakozó ismeretleneket felvették és elvitték valameddig. Sokan inkább a gyaloglást vagy a biciklizést választották, és kaszáltak a taxisok is, akik a normál hétköznapi forgalom sokszorosát tapasztalták.
Kedden három budapesti iskolában rendeltek el rendkívüli szünetet a BKV-sztrájk miatt. Nincs tanítás a Harsányi János Szakközépiskola és Szakiskolában, a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában és a Szabómester Szakképző Iskolában. A többi oktatási intézményben rendben folynak a tanítási órák. Az iskolaigazgatók mérlegelhetik - a hiányzók számától függően -, hogy megtarthatók-e a tanítási órák a BKV-sztrájk alatt, de a tanulókról a rendkívüli szünet alatt is gondoskodniuk kell. Nem okozott komoly fennakadást a fővárosi kórházaknak a BKV-sztrájk, csak néhány dolgozó nem tudott beérni a munkahelyére.
A BKV sztrájkja idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról nem született megegyezés. A sztrájktörvény csak azt írja elő, hogy erről egyeztetni kell, de a megállapodás nem kötelező. A törvény nem szól arról sem, hogy mi számít elégséges szolgáltatásnak, illetve mi történik akkor, ha a felek nem tudnak megállapodni az elégséges szolgáltatásokról.
Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője sikeresnek nevezte, mert a buszok és villamosok vonalán teljes, 100 százalékos a sztrájk támogatottsága. Hozzátette: az, hogy néhány busz, illetve villamos jár, az annak köszönhető, hogy alvállalkozók vagy a sztrájkhoz nem csatlakozott szakszervezetek adják a sofőröket.
Az éjféltől kezdődött munkabeszüntetés határozatlan időre szól. A sztrájkbizottság a BKV menedzsmentjével legkorábban kedd este ülne ismét tárgyalóasztalhoz, a BKV azonban már korábban is szeretne újabb egyeztetést tartani a sztrájkot hirdető érdekképviseletekkel.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete hétfőn határozatlan idejű országos szolidaritási sztrájkot hirdetett a BKV dolgozóival, de egyelőre nem szüntette be a munkát. A szervezet 12 órával a sztrájk előtt jelenti be a munkabeszüntetést, ha úgy dönt, hogy szükség van erre az akcióra. Gaskó István közölte: a szolidaritási sztrájk elsősorban a Budapest környéki vasúti közlekedésre koncentrál majd, de hatással lesz az egész ország vasúti közlekedésére.