A főváros lehetővé tette, hogy a sztrájk idején a BKV végállomásokra is be lehessen hajtani autóval, hogy felvegyék a szabad hellyel rendelkező autósok az ott várakozókat. Az alább felsorolt buszvégállomásokra tehát szabályos behajtani:
I. Batthyány tér, II. Hűvösvölgy, II. Kolosy tér, II. Moszkva tér, II. Pasaréti tér, III. Békásmegyer HÉV-állomás, III. Békásmegyer, Újmegyeri tér, III. Óbuda, Bogdáni út, III. Óbuda, Szentlélek tér, IV. Rákospalota-Újpest vasútállomás, IV. Újpest-Városkapu, V. Arany János utca, VI. Nyugati pályaudvar, IX. Boráros tér, IX. Közvágóhíd, X. Kőbánya, városközpont, X. Örs vezér tere (észak), XI. Bornemissza tér, XI. Etele tér, Kelenföldi pályaudvar, XII. Apor Vilmos tér, XIV. Mexikói út, XIV. Örs vezér tere (dél), XVII. Rákoskeresztúr, városközpont, XIX. Kispest, Határ út, XIX. Kőbánya-Kispest, XXI. Csepel, Határ utca, XXI. Csepel, Szent Imre tér
A rövidített útvonalú, Bocskai út és Kamaraerdő között reggel még közlekedő 41-es villamos 12 óra után nem jár tovább, így azon a vonalon megszűnik a villamosközelekedés.
Kedden délután a fontos villamosvonalakon talán sikerül gyakoribbá tenni a járatokat és további buszok állhatnak forgalomba, de a közlekedési helyzet érdemben nem fog javulni. A BKV délután tárgyal a szakszervezetekkel, de az álláspontok merevek, így megegyezés nem várható.
TBG, az Index-busz egyik mentőangyala a bázisra visszatérve megmutatja, mit látott ütközben. Íme!
Bár a BKV-oldalán nincs a fogaskerekű mai menetrendjéről információ, olvasóink jelentése szerint a 60-as villamosnak keresztelt fogaskerekű nem jár.
A bevezető utak felszabadultak, már csak a hidak környékén és a belvárosban zsúfoltak az utak. A Fővinform ügyeletese szerint egyre több BKV-járat indul, a tömegközlekedésben javulás tapasztalható. A metró, a troli és a HÉV rendesen jár.
Nehezen járható a Hegyalja út és az Erzsébet híd környéke, a Bocskai út és a Petőfi híd, valamint a Lánchíd és az alagút. A belvárosban, a nagykörúton és környékén is nagy a zsúfoltság. A Fővinform szerint a mostani javulás annak köszönhető, hogy az emberek beértek a munkahelyükre. A délutáni csúcsforgalom még jelentősen megnehezítheti a fővárosi közlekedést. (MTI)
A Blaha Lujza tér és Pestszentlőrinc között közlekedő busz csak a reggeli csúcsforgalomban járt, most már nem. A BKV arra kéri az utasokat 10 órás közleményében, hogy mivel a villamosok és az autóbuszok követési ideje jelentősen megnőtt, ezért a metrót és a trolit részesítsék előnyben.
Korábban is jelentkező éber olvasónk kiszúrt egy 28-ast a Mázsa téren. Ma először.
Demszky Gábor főpolgármester azt kéri a BKV szakszervezeteitől, hogy kössék meg a kollektív szerződést, amely éves szinten átlagosan ötszázezer forinttal többet biztosít a cég munkavállalóinak, mintha a munka törvénykönyve alapján kapnák a juttatásukat.
A főpolgármester a Fővárosi Védelmi Bizottság kedd reggeli ülése után azt mondta, hogy a szakszervezetek olyan indokolhatatlan, méltányossági és igazságossági szempontból megalapozatlan követeléssel álltak elő, amit ők nem tudnak a kormánnyal már megkötött megállapodás alapján teljesíteni. „A szakszervezetek a lehetetlent akarják, de a lehetetlent nem tudjuk lehetségessé tenni, a csodát nem tudja megtenni a BKV menedzsmentje, akármeddig folyik a sztrájk.” (MTI)
Csepelen az ingyenes Tesco-járat szállította a munkába és iskolába induló utasokat a BKV helyett, írta egy olvasónk.
Hófehér buszunk lerakta az utolsó utasokat is a Határ útnál. Reggel óta nagyjából száz embert vittünk el egy óriás Mercivel, ne fagyoskodjanak szeretett BKV-jukra várva, európai értelemben vett buszszolgáltatás nyújtottunk, kényeztettünk, itattunk, etettünk. Mindenkinek az egészségére!
Az Üllői úton visszafelé két utas szállt le a kispesti Kossuth térnél, és a busz már éppen indult volna tovább, ha szemfüles hoszteszünk, Annamari észre nem veszi, hogy egy asszony szalad a busz után, kezében mobiltelefonnal. Mint kiderült, éppen lányával beszélt, aki elmondta neki, hogy éppen az Üllői úton jár az Index-busz, és ha szerencséje van, el is kaphatja. Sikerült neki.
A BKV vezetése azt javasolja a szakszervezeteknek, hogy kedd délután 2 órakor folytassák az egyeztetést, közölte Kocsis István, a cég vezérigazgatója a Fővárosi Védelmi Bizottság reggeli ülése után. A vezérigazgató azt mondta, a menedzsment folyamatosan a szakszervezetek rendelkezésére áll. Arra a kérdésre, hogy előállnak-e új ajánlattal a tárgyaláson, kijelentette, hogy ezt nem tehetik meg. Felelős vezetőként nem hajlandó arra, hogy a kollektív szerződésben rögzítsenek bér jellegű juttatásokat, ha ilyet tenne, azzal eladósítaná a kormánnyal kötött megállapodás után fejlődési pályára álló BKV-t. (MTI)
„A Móricz Zsigmond körtérre nehezen lehetett eljutni a 6-os villamossal, az emberek ordítoztak a vezetővel, egymással, mindenkivel. Eszméletlen tömeg, a Nyugati téren bemondott tizenöt-húsz perc helyett kb. huszonöt percet kellett várni. Meglepő azonban, hogy a Móriczon mire átértem a Bartók Béla út túloldalára, éppen jött egymás után két 173-as busz. Egyik sem volt tele” – írta olvasónk.
Az Index-busz jelenleg az Üllői úton halad az 50-es villamos vonalán a Béke tér felé. Ezen az útvonalon mindössze egy utas volt, aki hosszú ideig ácsorgott egy megállóban. Elmondása szerint a BKV félretájékoztatta őt, mert úgy hallotta, hogy jár az 50-es villamos, de ezen a szakaszon egyáltalán nem jött szerelvény. Az emberek nagy része valószínűleg tudja ezt, mert a villamosmegállókban senki sem áll. Az Üllői úton ugyanakkor nagyon sok sétáló embert lehet látni.
A fehér Mercedes busz elmegy a Béke térig, onnan visszaindul a Határ úti metróállomáshoz. Aki akar, felszállhat rá, csak integessen időben.
Nem okozott komoly fennakadást a fővárosi kórházaknak a BKV-sztrájk, csak néhány dolgozó nem tudott beérni a munkahelyére, közölte a fővárosi önkormányzat sajtóosztálya kedd délelőtt.
A közlemény szerint a Szent Imre Kórházban a telekocsi rendszert használják, valamint ha szükséges, biztosítják a dolgozók intézeten belüli elhelyezését. Az Uzsoki utcai, a Nyírő Gyula- és a Bajcsy-Zsilinszky-kórházban betegellátás zavartalan.
A Szent János-kórházban és az észak-budai egyesített kórházban néhány dolgozó nem tudta felvenni a munkát, de minden osztálylétszám rendben van, mind a szakdolgozók, mind az orvosok minden osztályon kellő létszámmal megjelentek, a betegellátás mindhárom telephelyen zavartalan. A Péterfy Sándor utcai kórház és baleseti központ minden egysége teljes létszámmal megkezdte a munkát. A kórház elhúzódó sztrájkra is felkészült. (MTI)
Anonim utazótesztünkön egy közepesen nehéz útvonalról kértük a BKV telefonos segítségét. Az általános információs vonalukon (06-1-BKV-INFO = 2584636) hét-nyolc perc várakozás után készséggel álltak rendelkezésünkre. Azt kérdeztük, hogyan juthatunk el a Farkasréti temetőtől a Flórián térig. Az ügyintéző elsőre csak azt tudta megmondani, hogy a 8-as busz közlekedik tizenöt percenként (a BKV-honlapon azt írják, az nem jár). Ezután pár perc alatt utánanézett a lehetséges folytatásnak. Az ügyintéző tanácsára apró séták beiktatásával, kihasználva a metró és a HÉV nyújtotta biztonságot, könnyedén érhettünk teoretikus célunkhoz az Uránia – Blaha Lujza tér – Batthyány tér – Árpád híd útvonalon. Budáról Budára, Pest érintésével, és körülbelül kétszer annyi idő alatt, de megoldható. A telefonos tájékoztatás tehát él.
Két utas megelégelve a Thököly úti tötymörgést elköszönt tőlünk, hogy átszálljon a kocsisorban előttünk jobb helyen lévő 173-asra. Amíg a megállóban felszálltak a tömött BKV-buszra, addig elcsorogtunk mellettük. A Thököly úton negyven perc alatt értünk el a Keletiig.
Az Index-busz egyik utasa Újpalotáról az egyik budaörsi bútorboltba akar eljutni, mit sem törödve a BKV-sztrájkkal. Győzködött minket, győzködte utastársait is, milyen remek túra lenne, de a Keletinél sok sikert kívánunk neki.
Nehéz az utasok kedvében járni: egy kedves utasunk szerint azért az mégsem lenne jó, ha a BKV-buszokon is kekszet és meleg teát osztogatnának hoszteszek, mert akkor nem lenne kedve leszállni.
Egyelőre nem függeszti fel a határozatlan idejű sztrájkot a BKV tizennégy szakszervezete, mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője. A kedden nulla órakor megkezdett sztrájkot a szóvivő sikeresnek nevezte, mert a buszok és villamosok vonalán teljes, százszázalékos a sztrájk támogatottsága. Az, hogy néhány busz, illetve villamos jár, annak köszönhető, hogy alvállalkozók vagy a sztrájkhoz nem csatlakozott szakszervezetek adják a sofőröket.
Nemes Gábor a BKV-val folytatandó tárgyalásokról azt mondta, hogy várják a munkáltató javaslatát a tárgyalások következő időpontjára, amit a szakszervezetek nagy valószínűséggel elfogadnak. Eddig nem kaptak semmilyen megkeresést a BKV-tól ebben az ügyben, mondta Nemes. (MTI)
Dorka nevű olvasónk reggel 7-től 7:40-ig három 114-es buszra próbált felszállni (az Alfa üzemelteti, nem a BKV), de egyre sem fért fel. „Nagy szerencsémre, mert az egyik balesetet szenvedett, közben egy kedves érdi úriember jófejségből többedmagammal elvitt a dél-budai Építész utcai megállóból a Déliig.” Dorka ezúton is nagyon köszöni.
Nemes Gábor, a BKV sztrájkbizottságának szóvivője még hétfő este azt mondta, hogy több buszvezetőtől ismeretlen emberek átvették a járművüket, majd valahova elvitték őket. Menes szerint ez szabályellenes, mert így elmarad a karbantartás. A szóvivő hozzátette, hogy ha erre bizonyítékot szereznek, feljelentést tesznek közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése miatt.
A BKV tájékoztatása szerint azonban biztonságosak a sztrájk alatt közlekedő autóbuszok, mellékfoglalkozású szerződéssel rendelkező járművezetők, szakoktatók, területi vezetők vitték őket az a Kőér utcai járműtelepre.
A buszok érvényes karbantartási technológiája szerint minden járművet a hét egy adott munkanapján kell átvizsgálni. Kedd reggel csak olyan buszok álltak forgalomba a Kőér utcai telepről, amelyek heti átvizsgálása nem hétfőn volt esedékes, közölte a cég. (MTI)
Szinte napra pontosan húsz évvel ezelőtt, 1990. január 23-án tartották az első munkabeszüntetést a budapesti közlekedési társaságnál (a sztrájktörvény 1989 márciusában fogadták el, április 12-én lépett hatályba, így azt megelőzően nem is lehetett volna sztrájkolni). A figyelmeztető munkabeszüntetés reggel fél hattól hatig tartott, ez idő alatt összesen 2800 troli- és buszsofőr, villamos-, HÉV- és metróvezető lépett sztrájkba – idézi fel Berki Erzsébet Sztrájk! című könyve. A magasabb bérekért és korszerűbb közlekedési eszközök beszerzéséért szervezett sztrájk – amit a fővárosi munkaügyi bíróság első fokon jogszerűtlennek minősített, ám a másodfok a szakszervezetknek adott igazat – szinte megbénította a főváros közlekedését, holott a rendőrségi közlekedésrendészet egész nap megerősített szolgálatot tartott. Az első pesti közlekedési sztrájk becslések szerint egymillió ember munkába vagy iskolába jutását nehezítette meg.
Bár a BKV tájékoztatójában korábban az állt, hogy a 4-es villamos is jár, ne menjenek a Fehérvári úti végállomásra, mert onnan nem indul villamos.
Akár tízszeres is lehet a fővárosi taxitársaságok forgalma a BKV-sztrájk alatt egy átlagos hétköznaphoz képest. Dudás Zoltán, a Főtaxi taxiüzletág-igazgatója elmondta, hogy a Főtaxi ötszáz autóval van az utcákon, ez a kapacitásuk nyolcvan százaléka. A társaságnak sikerült kezelnie a megnövekedett rendeléseket; az előrendeléseket hétfőn késő este kellett csak korlátozni.
Medgyes Péter, a 6x6 Taxi marketingigazgatója elmondta, hogy hétfőn a szokásos előrendelések öt-hatszorosát vették fel. Előrendelést még fogadnak, azonban csak „óvatosan”, hogy biztosan ki tudják elégíteni az utasok igényeit. A társaság 611 autójából 540-550 van kinn Budapest utcáin, az éjszakás sofőrök is szolgálatban vannak.
A Taxi4-nél folyamatosan veszik fel a rendeléseket, és közlik az utasokkal, hogy mikorra tudnak autót küldeni. A szokásos rendelések háromszorosát kapták a reggeli csúcsidőben, előrendelést már csak délutánra fogadnak el, azt is csak korlátozottan. (MTI)
Borzasztó lassan csorog buszunk a Keleti felé a Thököly úton, látótávolságon belül van egy 173-as, ugyanúgy a dugóban, csakhogy ott nem kapnak az utasok teát és kekszet, így összehasonlíthatatlan a hangulat. Ha valaha elér a busz a Keletiig, onnan Kispest lesz az útirány.
Több olvasónk is arról számolt be, hogy a metróban megszokott ellenőr-biztonságiőr kombó felbomlott, és rendőrök ácsorognak biztonsági őrökkel a bejáratnál. Jegyet nem kérnek.
Legalábbis az olvasónk reggel 6 óta a Mázsa téri megállónál nem látott egyet sem.
Három budapesti iskolában rendeltek el rendkívüli szünetet a BKV-sztrájk miatt kedden, közölte Hajdú Katalin, a fővárosi önkormányzat oktatási ügyosztályának alosztályvezetője.
Nincs tanítás a Harsányi János Szakközépiskola és Szakiskolában, a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában és a Szabómester Szakképző Iskolában. A többi oktatási intézményben rendben folynak a tanítási órák. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium hétfőn azt mondta, hogy az iskolaigazgatók mérlegelhetik – a hiányzók számától függően –, hogy megtarthatók-e a tanítási órák a BKV-sztrájk alatt, de a tanulókról a rendkívüli szünet alatt is gondoskodniuk kell. (MTI)