Kirúgják a 4-es metró mérnökcégét
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi közgyűlés átvágta a gordiuszi csomót a 4-es metró ügyében: a BKV átveszi a független mérnöki teendőt ellátó Eurometro 65 emberét, hogy a beruházás folytatódhasson. A cégnek ugyanis lejárt a szerződése, a meghosszabbításra viszont pályázatot kellene kiírni, ami legalább fél év szünetet jelentene az építkezésben. Kiderült, hogy az épíkezés vezetője nem közbeszerzési dzsungelharcos.
Klados Gusztáv, a 4-es metró beruházás projektigazgatója az előállt helyzetzetről a fővárosi közgyűlés ülésén elmondta: már 2009 elején tudtak arról, hogy az építkezés elhúzódása miatt baj lesz független mérnök cég, az Eurometro megbízásával. A szerződést ugyanis fix díjra kötötték, a kilenc milliárdos keret pedig mára kimerült, de munka lenne még.
Klados szerint tavaly tárgyaltak arról, hogy a szerződést meghosszabbítják, ám a közbeszerzési döntőbizottság végül közbeszólt: a munkára új közbeszerzést kell kiírni. Mivel azonban az új független mérnök cég kiválasztása legalább fél évig tart, az építkezést ennyi időre le kellett volna állítani, ami "elképesztő méretű" pluszköltséget jelentett volna.
A projektigazgató kérdésre elmondta, úgy járt, mint az ablakos tót: ha tudta volna, hogy elesik, leült volna. Csakhogy ő alagútépítő szakember, nem közbeszerzési dzsungelharcos, ezért meglepte a közbeszerzési döntőbizottság vétója. A rendkívüli helyzetre a következő megoldást dolgozták ki: az Eurometro szerződése megszűnik, ám 65 mérnökét átveszi a BKV-hoz tartozó DBR Metró Projektigazgatóság.
A mérnökök ideiglenesen addig dolgoznak a BKV-nak, amíg a most kiírandó közbeszerzési pályázat nyertesét meg nem találják. Klados szerint ez minimum fél év. A megoldás mellett szól az is, hogy így az ellenőrző mérnökök az év hátralevő részében már csak 700 millió forintba kerülnek, szemben azzal, hogy a BKV eddig évi 1,5-2 milliárd forintot fizetett az Eurometrónak.
Ellenzéki képviselők több alkalommal tiltakoztak, mert véleményük szerint ha a mérnökök saját foglalkoztatása ilyen olcsó és jogszerű, akkor eddig is ezt az utat kellett volna járni. Ha pedig nem jogszerű az, hogy most fél évig a BKV maga foglalkoztatja a "független" mérnököket, akkor viszont ez később nagy problémákat okoz majd.
Az Eurometróval kapcsolatban elhangzott az is, hogy egy 2007-es belső vizsgálat megállapította: a cég függetlenként egyfelől ellenőrizte és átvette a kivitelezők munkáját, másfelől viszont egyes kivitelezőkkel szerződésben állt, mint tanácsadó. Az összeférhetetlenséget Gulyás László, akkori projektvezető kirúgásával orvosolták, ám a továbbni a felelősségre vonás elmaradt.