További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Épületfizikai problémákat okoz, ha a Bálna néven ismert, a Közraktárak helyén épülő kulturális centrum üvegbuborék-tetejének acélszerkezete összeépül az üveghéjjal a Budapesti Építész Kamara nemrég született állásfoglalása szerint. Az állásfoglalást egy ügyvédi levéllel együtt megkapta a főpolgármesteri hivatal és a holland nagykövetség is.
Szerdán érkezett meg a főpolgármesteri hivatalba a Budapesti Építész Kamara állásfoglalása, amelyben a szervezet kifogásolja a pesti rakpartnál épülő CET kulturális centrum építésének egyes fázisait. Az állásfoglalást az épületet tervező, de kirúgott holland építész ügyvédje küldte. A kamara szerint megengedhetetlen, hogy a főváros ilyen presztízsberuházásának kiviteli tervezései tervező-szerzői felügyelet nélkül folyjanak.
A közraktárépületek fölé csúcstechnológiával épülő üvegbálnát tervező holland Kas Oosterhuis-tól 2009 januárjában vált meg a beruházó Porto Kft. Az építész azóta többször jelezte aggodalmait, legutóbb az építészkamarának. Véleménye szerint az általa használt, úgynevezett non-standard (héjszerű lefedés, homlokzatok) technológiát az őt követő magyar cégek nem ismerik eléggé.
A kamara kivizsgálta az ügyet, és arra jutott, hogy az eddig megépített szerkezet eltér az engedélyezett tervektől: az acél tartószerkezet hegesztett szárnylemezekből áll csavaros összeszerelésű kör keresztmetszetű elágazó idomok helyett, valamint az acéltartók összeépülnek az üveghéjjal, ahelyett, hogy 20 cm rés lenne közöttük.
A kamara szerint ezáltal nemcsak a héj külső-belső megjelenésének könnyedsége vész el, hanem a megoldás épületfizikai problémákat is okoz a fűtött tartószerkezet és a lehűlő héj, vagy a felmelegedő héj és a hideg tartószerkezet között létrejövő mozgások megakadályozásával. Az állásfoglalás szerint a héjfedés és az azt hordozó acélszerkezet egyesítése az eredeti szerző-tervezői szándékkal ellentétes, és felveti a szerzői jogsértés gyanúját.
Márton Imre, a Porto Kft. vezetője az építészfórum.hu-n kifejtett álláspontja szerint mindent megtesznek annak érdekében, hogy az épület, azaz az acélhéjszerkezet megfelelő minőségben elkészüljön. Közölte, hogy az ONL (Kas Oosterhuis cége) által átadott tenderdokumentáció hibás és hiányos volt.
Az ONL statikusa Márton szerint például 200 tonna acéllal számolt kevesebbet a szükséges mennyiségnél, és olyan üvegméreteket tervezett, amelyeket műszakilag - a túl nagy méret miatt - nem lehet legyártani. Márton szerint elsősorban a hazai mérnökök és szakemberek érdeme, hogy felismerték a hibákat és ennek megfelelően dolgoztak tovább.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Bálna PPP-konstrukcióban épül. Eredetileg a főváros csak a telket adta a projektbe, a beruházás költségeit a Portónak kell állnia. Ennek fejében a főváros 25 évig fizet szolgáltatási díjat a vállalkozónak. Kitétel volt, hogy jelzáloghitelt nem vehetnek fel az ingatlanra.
A finanszírozó MKB azonban menet közben azonban módosította a feltételeket: Budapest önkormányzata kezességet vállalt, azaz ha a vállalkozó csődbe menne, a városházának kell visszafizetnie a hitelt.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!