Újabb hannoveri villamosok érkezhetnek

2010.04.30. 18:15

A fővárosi közgyűlés a Veke javaslatára csütörtökön úgy döntött, hogy a BKV 2010. évi beruházási tervében szereplő közel 3 milliárdos összeget villamosbeszerzésre is fel lehet használni, azonban a hannoveri villamosokról szóló döntésig nem lehet elkölteni.

A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület az elmúlt években többször felvetette: a Ganz-villamosok akár 100 millió forintot is meghaladó árú felújításai helyett a további hannoveri villamosok beszerzését is meg kéne vizsgálni, hiszen mind Hágában, mind Hannoverben  vannak elérhető használt járművek.

A hannoveri villamostípus (TW 6000-es) fűtött, energia-visszatáplálásra képes, zaj- és rezgéskibocsátásban is az ipari csuklósnál kedvezőbb tulajdonságokkal bíró jármű, ezért ha beszerzésük a Ganz-felújításnál akár még olcsóbban (sőt, akár jelentősen olcsóbban) elérhető, akkor egy ilyen döntést érdemes meghozni. Bár alacsonypadlós, korszerű új járművek beszerzése nyilván még üdvözlendőbb lenne, a BKV buszparkjának állapotát látva kicsi a valószínűsége, hogy a teljes Ganz-flotta új járműre cserélése rövid távon reális lenne.

A Veke javaslatára április 28-án a fővárosi közgyűlés városüzemeltetési bizottsága tett az ügyben támogató lépéseket, majd a fővárosi közgyűlés április 29-i ülésére Wintermantel Zsolt fővárosi képviselő nyújtott be javaslatot, melyet végül a testület egyhangúlag fogadott el. Eszerint a BKV 2010. évi beruházási tervében szereplő közel 3 milliárdos összeget villamosbeszerzésre is fel lehet használni, azonban a hannoveri villamosokról szóló döntésig nem lehet elkölteni.

A közgyűlés úgy döntött, hogy május 20-ig előterjesztés készül, amely a szükséges információk (ár, állapot, stb.) beszerzése után érdemi döntési javaslatot jelent a főváros számára. Ha májusban döntés születik, a hannoveri villamosok beszerzését BKV szerint akár már év végéig le lehet bonyolítani.

Budapest, 2001. június 14. Megérkezett a BKV Rt. Fehér úti telephelyére a 66 hannoveri villamos két próbaszerelvénye
Budapest, 2001. június 14. Megérkezett a BKV Rt. Fehér úti telephelyére a 66 hannoveri villamos két próbaszerelvénye

Hannoverben a 2000-ben megrendezett világkiállítás után kerültek eladósorba az ÜSTRA (Überland- und Strassenbahnen AG, Hannover) TW6000 típusú villamoskocsijai. A főváros komoly politikai viták után kihasználta a kedvező alkalmat és a 2001. február 22-i közgyűlésen 7 milliárd forintot szavazott meg használt villamoskocsik vásárlására, ez konkrétan 68+8 db TW6000-es kocsi vételét jelentette.

A kocsik Budapesten az 1500-as pályaszám csoportba kerültek (1500-1575), érkezésük előtt felújították a járművek új otthonának kijelölt délpesti Száva kocsiszínt. Zugló kocsiszínben csak tárolási és kisebb karbantartási munkálatokat végeznek.

A kocsik reprezentatív átadására 2001. július 13-án került sor az 50-es villamosvonalon, 2001. október 3-ától pedig a hannoveriek érkezésére időzítetten átadott új 3-as villamosvonalon is ezek a járművek közlekednek. Később további vonalakon is sorban jelentek meg a járművek. Ma a Zugló kocsiszín a 3-as, 62-es, 62A, valamint a 69-es viszonylatokra ad ki TW600 típusú villamoskocsit, Délpesten pedig a 3-as, a 42-es, 50-es és 52-es viszonylatokon is ilyen villamos közlekedik.

Korábban az 50-esen kizárólag hannoveri villamosok közlekedtek, de mára a Ganz-villamosokkal vegyes üzemben közlekednek, mivel egy részük a zaj- és rezgéspanaszok szempontból kritikus 42-es és 52-es vonalakra kerültek át a VEKE javaslatára. Az újabb hannoveriek beszerzése után a Száva kocsiszín teljes flottája TW 6000-esekből állhat, így újra teljes kiadásban hannoveri villamosok közlekedhetnek az 50-es villamosvonalon, illetve a 21-es és a 24-es vonalon is típuscsere történhet.