Hol készül a Credo Citadell 19?
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Szavazzon, melyik busznak hányast adna!
- Credo Citadell 19:
- 7,68 p. (2210 sz.)
- Ikarus 187V:
- 7,46 p. (2175 sz.)
- Ikarus 435:
- 4,87 p. (2113 sz.)
- Volvo 7700A:
- 4,84 p. (2097 sz.)
A legutóbbi, az Ikarus történetének fénykorát bemutató cikkünk után a másik tesztelt busz, a Citadell 19 gyártójának, a Kravtexnek a történetét ismertetjük.
![Az új autóbuszgyár Mosonmagyaróváron](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/148/1489/14890/1489097_7d38bb5ff72fbd1e689e7204718fb26e_wm.jpg)
A több mint 400 főt foglalkoztató Kravtex cégcsoporthoz három gépipari cég tartozik: a 154 éves mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. (99,9%-ban a Kravtex Kft. tulajdona), a Kühne Zrt. 100%-os tulajdonában lévő 135 éves mosonmagyaróvári Kühne Vasöntöde Kft., valamint az 1992-ben alapított Kravtex Kft. győri autóbuszgyára, amely az elmúlt 15 évben több lépcsőben épült fel.
A Kühne gyárat 1856-ban alapították. Ez Magyarország legrégebbi gépgyára, ami alapítása óta megtartotta fő profilját. A vetőgépek futószalagszerű sorozatgyártását 1875-ben kezdték el, az egész országban csak itt gyártanak ma szemenkénti és sorvetőgépeket.
![kuhne2](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/148/1489/14891/1489113_6f568b7bcbcf8188057a63385db24f8c_wm.jpg)
A Kühne részvénytársaság 1885-től kis gőzüzemű vontató mozdonyokat, később belsőégésű motorokat és többek között kerékpárokat is gyártott. A vasöntödét 1873-ban helyezték üzembe és ma is működik.
A Kühne 11 éve gyártja a Kravtex győri gyárában összeszerelt autóbuszok önhordó szekrényvázait és a fém alkatrészeket. A gyártás egy már használaton kívüli 100 éves csarnokban kezdődött.
Később egy új, közel 11 ezer négyzetméteres buszgyártó csarnokot építettek a gyár területén. A 2008 januárjában átadott új csarnokban az alapanyag darabolásától a festésig mindent elvégeznek.
A gyártócsarnokot kifejezetten autóbuszok gyártására tervezték. Az autóbuszok gyártásához szükséges szerszámokat és készülékeket is gyárkapun belül készítik. Jelenleg a vázhegesztő és festő üzemeket működtetik, a 4000 négyzetméteres szerelő üzem feladatra vár.
![A felújított Ikarusok Oroszországba tartanak](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/148/1489/14891/1489133_37a291bb810ce9f8052c1dbd6b22a0b6_wm.jpg)
A Kravtex Kft. 1994-ben vett telephelyett Győr ipari területén és Ikarus autóbuszok felújításába kezdett. 1994 és 1998 között több mint 500 forgalomból kivont 8-10 éves autóbuszt vásároltak a BKV-tól.
![A győri gyáregység](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/148/1489/14892/1489245_ab4e84555de283867f071bd8e02cb58d_wm.jpg)
A Volán társaságoktól megvett, kiselejtezett buszokkal együtt összesen több mint 700 db Ikarus autóbuszt újítottak fel és exportáltak a FÁK tagállamaiba, döntő többségüket Oroszországba.
1999-től Credo márkanéven új autóbuszokat gyártanak. Az alaptípusok gyártási dokumentációját a cseh SOR Libchavy cégtől vették meg.
![Az új autóbuszok a Jászkun Volán udvarán](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/148/1489/14891/1489139_cb72a8f46a5c9ed6e71952f8a2963a15_wm.jpg)
Az elmúlt tizenegy évben minden hazai Volán vállalatnál megjelentek a Credo buszok, mára több mint 800 autóbusz üzemel a közlekedési cégnél. A Kravtex lépésről-lépésre bővítette gyártmányválasztékot, és ma már 18 különféle autóbusztípust kínál. Gyárában akár évi 500 autóbuszt is le tud gyártani egy műszakban a mosonmagyaróvári és győri gyárban.