300 milliót bukhat a főváros négy teherautón
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Háromszázmillió forintot bukhat a fővárosi önkormányzat négy teherautó fölösleges beszerzésén, írja a Heti Válasz.
Öt éve a francia hátterű Csepel 2005 FH konzorcium nyerte meg a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep tervezésére, építésére kiírt tendert. A Heti Válasz birtokába került dokumentumokból kiderül: a francia konzorcium közel 1,2 millió eurót (majdnem 340 millió forintot) állított be arra, hogy az uniós, fővárosi és magyar állami forrásból finanszírozott üzemhez iszapszállító autókat vásároljon.
Ezekkel a járművekkel szállították volna a víztelenített szennyvíziszapot a 12 kilométerre lévő Cséry-komposztálótelepre. Az Európai Bizottság azonban törölte a projektből a Cséry-helyszínt, arra hivatkozva, hogy a szennyvíziszap közúti szállítása Csepelről a XVIII. kerületbe brutális környezetszennyezéssel járna.
A főváros a közúti iszapfuvarozásnak alternatívát jelentő hajós, illetve vasúti szállítást 2013-tól tervezi beindítani. Vagyis az egyéves próbaüzem idején és a hivatalos telepátadás utáni két évben marad - kényszermegoldásként - az autós fuvarozás. Ám a próbaüzem 2009-es kezdetére még nem voltak itt a Scaniák. És mivel Cséry-telep sem volt, a főváros úgy döntött: külső vállalkozóval végezteti el az iszapszállítást, amely a saját járműveit használta a művelethez (és egyéves munkájáért várhatóan 500 millió forintot kap az önkormányzattól).
Most nyárra viszont befutnak a Scaniák, tehát 2012 végéig be lehet vetni ezeket járműveket. A főváros hamarosan újabb közbeszerzésen választja majd ki azt a céget, amely a 2011-12-es időszakban elvégzi az iszapszállítást, -hasznosítást és -ártalmatlanítást.
A lap birtokában lévő dokumentáció szerint a győztesnek kötelezően bérbe kellene vennie a fővárostól az új Scania-gépparkot - ami logikus lépésnek tűnik. Ám a bérleti szerződés tervezetében fehéren-feketén az szerepel, hogy az autók és a pótkocsik „vételára új állapotban 432 300 euró" (kb 120 millió forint). Azaz körülbelül a harmada annak az 1,2 millió eurós összegnek, amit a franciák - az eredeti ajánlatuk alapján - be készülnek hajtani a fővárostól.
Tehát csak ezeken a - meghiúsult feladat elvégzésre vásárolt - teherkocsikon kétharmados profitja lehet a francia hátterű konzorciumnak, írja a lap. Mivel a járművek 65 százalékát az Európai Unió fizeti, mindez úgy is interpretálható, hogy a szállítóautókra szánt uniós forrás teljes egészében a franciákhoz kerül. A franciák terve szerint ráadásul az 1,2 millió euróért beszerzett teherautók a 2009-es próbaüzem kezdetétől 2019-ig biztosították volna a közúti iszapszállítást, 2013 elejétől azonban a hajós és vasúti megoldás teljesen szükségtelenné teszi a Scaniákat. Vagyis tíz év helyett maximum két évig lehet bevetni a drágán vett kocsikat.
A lap számításai szerint a fővárosnak a Scaniák behozatalán a főváros fölöslegesen költött el közel 300 millió forintot erre a projektre még akkor is, ha a teherautókat kétéves használat után más módon azért lehet hasznosítani.
A lapnak a cikk megjelenése után a Scania Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója leszögezte: nem a Scania Hungária hibája vagy felelőssége, hogy a megrendelő beszerzett a cégtől 4 db teherautót, majd azokat többszörös áron próbálja értékesíteni a fővárosnak.