Peren kívül egyezkednének a Margit híd csúszásáról és a kötbérről

2010.11.22. 14:12

A kivitelezői szerződés módosításáról, a munka finanszírozásáról, a déli oldali kerékpárút problémájáról és annak megoldásáról, valamint a leromlott állapotú északi hídfő-aluljáró felújításáról tárgyal szerdán a fővárosi közgyűlés.

A Margit híd felfüggesztett uniós finanszírozásának újraindítási módjairól dönt szerdai ülésén a fővárosi közgyűlés. A finanszírozási probléma abból adódik, hogy a felújítás az eredeti ütemtervhez képest három hónapot csúszik, és a kivitelező az ebből származó többletköltségei miatt 740 millió forintos kötbérigényt jelentett be.

A csúszás a kivitelező szerint arra vezethető vissza, hogy nem kapták meg időben az engedélyezési terveket, ezért nem tudták időben megkezdeni a munkát. A főváros vitatja a kivitelező álláspontját.

Mivel az eredeti ütemterv nem tartható, és pénzügyi egyetértés sincs, nem hívható le a hídra megítélt uniós támogatás sem egyelőre. Az előterjesztés szerint a gordiuszi csomót kétféle suhintással lehetne átvágni.

Mindenek előtt meg kell kezdeni a tárgyalásokat a peren kívüli megegyezés érdekében. Az egyik megoldás szerint kompromisszum alakul ki, ami alapján módosítják a szerződést.

A másik szerint nincs kompromisszum, a kivitelező fenntartja a kötbérigényét, viszont aláír egy közös jegyzőkönyvet, amelyben vállalja az ütemterv aktualizálását. Mindkét megoldással megnyílhatnak újra a pénzcsapok, ha rábólint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, majd a kormány.

Az a jó kerékpárút, ha nincs kerékpársáv

Az uniós finanszírozás másik problémája a kerékpárút hossza. A támogatási kérelemben 1,67 km épített kerékpárút szerepel, ami az északi és déli kerékpárútból tevődik össze. A kiépített (például felfestett) déli kerékpárút azonban a közlekedési hatóság szerint szűk és balesetveszélyes, ezért nem hagyta azt jóvá. Ha pedig nincs déli kerékpárút, nem teljesül a kérelemben rögzített feltétel, és megcsappan az uniós forrás.

Erre az előterjesztés lényegében a következő megoldást javasolja: ne legyen felfestett kerékpársáv, hanem a KRESZ-ben ismert elválasztás nélküli (közös) gyalog- és kerékpárút húzódjon végig a hídon. Így meglenne a vállalt kerékpárúthossz, és nem úszna el a támogatás. Az NFÜ-vel még ezt a megoldást is egyeztetni kell.

Az előterjesztés harmadik része arról szól, hogy az északi hídfő alatti aluljáró erősen romos, ám nem szerepel a felújítási munkák között. Ha elkészül a híd, az aluljáró viszont a jelenlegi állapotában marad, az erős kontrasztot okoz, és negatívan befolyásolhatja a beruházás megítélését. Ezért az előterjesztő azt javasolja, hogy a főváros írjon ki pályázatot az aluljáró felújítására.