További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem történt túlszámlázás és rendesen ellenőrizték az FKF-nek küldött útszórósó-szállításokat, közölte az Octopus Kft . Januárban számoltunk be arról, hogy 2006 és 2010 közötti szállítmányok ügyében nyomoz a BRFK, felmerült a gyanú ugyanis, hogy a szállítók a valós mennyiségnél több sót számláztak, vagyoni hátrányt okozva az FKF Zrt.-nek.
Mint arról beszámoltunk, egy 1,3 milliárd forintos útszórósó-beszerzés után nyomoz a rendőrség a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nél. A gyanú szerint a 2006 és 2010 között a leszállított mennyiségű sónál többet számláztak. A kérdéses időszakban az Octopus Kft. szállította a sót az FKF-nek. A cég megkereste lapunkat és ismertette álláspontját az ügyben.
Eszerint semmilyen túlszámlázás nem történt sem a cikkbeli időszakban, sem máskor, sőt a 2010-ben bevezetett szigorított ellenőrzések sem mutattak ki eltérést sem a mennyiségben, sem a számlázási értékben. A cég szerint a szállításkor a mérés az iparvágányoknál, a só gépkocsira rakodása után történt. A méréseket a szállítás végző cég vezetője végezte a KPM által hitelesített mérlegeken (az Octopus ISO minősítése is ezt írta elő).
Az Octopus szerint 2010. július 27-én kezdődtek a szigorított ellenőrzések az FKF-nél a sószállításokkal kapcsolatban, de nem tudják, hogy miért és ki rendelte el. Úgy szereztek róla tudomást, hogy egy-egy időszakban 6 ember ellenőrizte a méréseiket, valamint gépkocsival követték a szállítmányaikat. Emellett idegen telepekre is átirányították a teherautóikat újabb ellenőrző mérésekre. Az Octopus szerint ez pazarló és a feladat jellegén túlmutató eljárás volt, ráadásul többletköltségeket okozott nekik a hosszabb szállítási idők és nagyobb szállítási távolságok miatt.
A cég részéről elmondták, hogy az FKF-nél a „szigorított időszak” előtt is mértek. Ez úgy történt, hogy a sót szállító vasúti vagonok érkezését minden esetben bejelentették a megrendelő FKF-nek. Az FKF egy, általában vegyész végzettségű munkatársa megjelent a kirakodás helyszínén, ellenőrizte a méréseket, szemrevételezte a vagonokban lévő teljes mennyiséget, és mintát vett belőle.
Előfordultak vitás esetek
Az FKF zárt telephelyein belüli ellenőrző mérések gyakoriságáról nincs visszajelzése az Octopusnak, de a gépkocsivezetőiktől tudják, hogy szúrópróbaszerűen ott is végeztek méréseket. Előfordultak vitás esetek az FKF által végzett minőségellenőrzés után, ám az Octopus szerint minden esetben az FKF tévedett. A sószállítmány víztartalmát sohasem kifogásolta az FKF az Octopusnál. A cég szerint nem is lett volna indokolt, hiszen a szabvány 1,5 százalékot enged meg és a szállítmányaik a bányák műbizonylatai szerint többségében 0,1 százalék vizet tartalmaztak.
Ha csapadékos időben szállítottak, a víztartalom megközelíthette az 1,5 százalékot. Előfordult, hogy az FKF a vízben oldhatatlan rész minimális túllépése és a NaCl tartalom miatt jelzett problémát, de kivizsgáláskor kiderült, hogy a szállítmány átlagában ezek az értékek rendben voltak.
Egy konkrét eset volt, amikor az FKF azt jelezte, hogy a NaCl tartalom csak 50 százalék, szemben a szabványos 96,5 százalékkal. Az esetet kivizsgálva kiderült, hogy a mintavételre kiküldött laboráns a már általuk homokkal bekevert szóróanyagból vett mintát. Ebben természetes volt az 50 százalékos NaCl tartalom, hiszen a szórás előtt az FKF fele mennyiségben keveri a sót homokkal.
Az Octopus Kft. magyar-török vegyesvállalatként alakult 1991-ben. A külföldi felet már az első években kivásárolták. A mai tulajdonosok még egyetemi éveikben alakították ki kapcsolataikat egymással és a cég alapító tagjai voltak. Az FKF sem jelenlegi, sem korábbi munkatársához nincs közük a tulajdonosoknak, se a cégnek.
A közbeszerzéses időszak előtti, a 2002. évet megelőző időszakban az FKF évente kért be ajánlatot az útszóró só árára, amit az Octopus is megadott a többi jelentkezővel azonos módon. A közbeszerzési időszakban a kiírási feltételeknek megfelelő piaci szereplők indultak a pályázatokon, minden esetben többen jelentkeztek. Az Octopus Kft. az előre definiált pontozási rendszer alapján nyerte meg az érintett pályázatokat. A pályázatokon induló három másik cég ma is a sószállítási piac legnagyobb szereplője az Octopus Kft. mellett.
Az FKF az új, 2011-ben kiírt közbeszerzési eljáráson alapuló szerződéssel 17 600 Ft/tonna+áfa árat ért el. Ez 422 Ft/tonna+áfával alacsonyabb az Octopus akkori beszállítási áránál és 700 Ft/tonna+áfával alacsonyabb az Octopus Kft. 2010. végén kiírt közbeszerzési pályázaton nyertes áránál. Az előbbi 2,3 százalék árcsökkenés, az utóbbi 3,8 százalék árcsökkenést jelent. Ez a kiírt mennyiség esetén 4,2 millió, illetve a magasabb árat figyelembe véve 7 millió forint megtakarítást eredményez, szemben az FKF által állított 100 millió forinttal, közölte a cég.