Tízmilliárd lesz a Petőfi híd felújítása
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elkészült a Petőfi híd és az Erzsébet híd fővizsgálata: mindkettő felújításra szorul. A Petőfi híd korrózióvédelmét 20 évre tervezték, már 30 éves. Ha három éven belül felújítják, 10 milliárdba kerül, ha nem, a többszörösét kell majd fizetni. A Lánchíd fővizsgálata most folyik.
A Duna-hidak felújítási programjának 1986-os leállása eredményeként Budapest hídjainak – a most felújított Szabadság hidat és a Margit hidat kivéve – felújítása halaszthatatlanná vált. A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint amennyiben a Margit híd befejezését követően nem folytatódik a többi Duna-híd rekonstrukciója, olyan komoly szerkezeti károsodásokkal kell számolni, ami nemcsak a forgalom korlátozását, hanem a felújítási költségek lényeges növekedését is maga után vonja - ahogy ez a Margit híd esetében is történt.
2010-ben az FKF Zrt. az Erzsébet és a Petőfi híd fővizsgálatát készítette el, idén pedig a Lánchíd fővizsgálatát végzik el. Az üzemeltető FKF szerint a Petőfi híd igen rossz állapotban van, ugyanakkor a felújításról szóló döntéshez a hasonlóan rossz állapotúnak feltételezett Lánchíd fővizsgálatát megvárja a főváros.
30 éves a Petőfi híd korrózióvédelme, 20-ra tervezték
A Petőfi híd a II. világháború utáni újjáépítését követően 1980-ban volt utoljára teljes körűen felújítva. 1996-ban a Nagykörút felújításával együtt átépítették a villamosvágányokat, valamint az útpálya burkolatát. Pályaszint alatti acélszerkezeti, korrózióvédelmi felújítás viszont nem volt, így a korrózióvédelmi bevonat elérte a 30 éves kort. (A meglévő alkid-gyanta bevonat akkori tervezett élettartama 15-20 év.)
A tavalyi fővizsgálat kimutatta, hogy a Petőfi híd, különösen a vágányzóna víztelenítési rendszere tönkrement. A hídfőkben lévő helyiségek átázottak, a híd acélszerkezetén, a pályaszint alatt jelentős korróziós károsodások láthatók.
A vasbeton pályalemez a dilatációk környékén ázik, a szigetelés tönkrement. A járdakonzolokra épített 12 cm vastag vasbeton járdalemez jelentős korróziós károkat szenvedett, különösen a kábelaknák környezetében. Az útpálya kopórétege nyomvályúsodik, azonban az alatta lévő szigetelés még tűrhető állapotban van.
A hibák balesetveszélyt még nem jelentenek. A felújítás most még nem akkora mértékű, mint a Margit hídé, de ha a következő években nem avatkoznak be, a pályalemez-cserére és főtartók felújítására is szükség lesz - ezzel jelentősen megugrik a felújítás költsége.
A jelenlegi szakértői vélemény szerint a vasbeton pályalemez még nem szorul cserére, mint a Margit híd esetében, de a felújítás elmaradása esetén néhány év múlva már olyan károsodásai lehetnek, amit csere nélkül nem lehet majd megoldani. Ha felújítják, a pályalemez cseréjének időpontja akár 15 évvel is kitolható.
Most 10 milliárd, később a Margit híddal vetekszik az ára
A híd szükséges felújítási munkáit – a hídfőktől, pillérektől kezdve a közvilágítási kandeláberekig – magában foglaló beruházás becsült költsége a Boráros téri kapcsolódó felüljáró felújítási munkáival együtt mai áron 10 milliárd forint, ami például a kiegészítő beruházásokkal (a Boráros téri aluljáró rendezése, szintbeli gyalogoskapcsolatok létesítése) még jelentősen növekedhet.
A rekonstrukció eseti forgalomkorlátozások mellett elvégezhető, teljes, hónapokig tartó hídzár nélkül. A költségek legnagyobb részét a híd teljes újrafestése és korrozióvédelmi felújítása, illetve a dilatációk cseréje adja.
A hasonlóan rossz állapotban lévő Lánchíd idei évben esedékes, a Petőfi hídhoz hasonló részletességű fővizsgálatának eredményétől függően, nyár végén dönt a főváros arról, hogy a három esedékes híd (Petőfi, Erzsébet, Lánchíd) közül melyik híd felújítási terveztetését, majd kivitelezését indítja el előbb.
Bármelyik híd felújítása a fővárosi költségvetés mai helyzetében igen jelentős nehézség és a Szabadság híd, illetve a Margit híd felújításával ellentétben erre célra már nem igényelhető uniós forrás sem.
A Duna-hidak közül jelenleg csak az Árpád híd és a Lágymányosi híd műszaki állapota kielégítő - bár ezeknek a hidaknak is felújításra szorul a korrózióvédelmi bevonata. 2016 utánra ezeknek a hidaknak a felújítása is halaszthatatlan lesz.
Szavazzon!
A budapesti hidakban a téli sózás okozta korrózió teszi a legnagyobb kárt. Javaslataink a sózás elkerülésére: