A Gellérthegyre is felmenne a Várkabin
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A kedden beharangozott 6-8 milliárd forintos költség a Duna feletti drótkötélpályán libegő Várkabin pályájának teljes hosszára vonatkozik, viszont eddig csak az első Vigadó és Várhegy közötti szakaszról lehetett tudni. A tervező elmondása szerint a második szakasz a Várból a Gellérthegyre menne. A műemlékvédők hüledeznek, a hatóságok nem ismerik a tervet.
Budai Zoltán, az ötletgazda Budai és Barta Tanácsadó Kft. vezetője lapunknak elmondta, hogy egyelőre a Várkabin műszaki tervei készültek el, az engedélyeztetési tervek majd csak akkor, ha a négy lehetséges nyomvonal közül (idén nyáron) kiválasztották a legjobbat. Mint arról kedden beszámoltunk, a tervek szerint egy lanovkaszerű kabin libegne másfél-két év múlva a pesti Dunakorzóról a Várhegyre drótkötélpályán.
Az első hírek szerint a beruházás becsült költsége 6-8 milliárd forint. Budai Zoltán elmondta, hogy ez az összeg a teljes, második szakasszal bővített pályára vonatkozik. A kabint ugyanis a Várból továbbvinnék a Gellérthegyre.
Budai hozzátette: készítettek egy közvéleménykutatást a külföldi turisták körében, akiknek nagyon tetszik a terv, és a tervezett 5 eurós menetdíjnál többet is fizetnének érte. A menetdíj mellett azt is tervezik, hogy a Várkabint üzemidőn kívül exkluzív rendezvényeknek is kiadják.
Közölte: a pesti Dunakorzó és a Várhegy közötti szakasz kiépítése becslés szerint 2-2,5 milliárd forintba, a Gellérthegyig tartó 2. szakasz pedig 3-3,5 milliárd forintba kerül majd. A beruházást teljes egészében magántőkéből tervezik, Budai szerint nem számítanak sem állami, sem önkormányzati, sem uniós pénzre. A projekt iránt befektetői és banki érdeklődés is van, véleménye szerint ha valami megakaszthatja az építkezést, az nem a pénzhiány, hanem az elhúzódó engedélyeztetés lesz.
Véleménye szerint nem csökkenti a Várkabin vonzerejét a Budavári Sikló, sőt a majdani Gellérthegyi sikló sem, mert "a turisták legfeljebb az egyikkel fel, a másikkal lemennek majd".
A 30 férőhelyes Várkabin a tervek szerint negyedóránként fordul majd, és az üzleti terv szerint 330 napot üzemel majd egy évben (nagy szél vagy árvíz idején nem). Budai végül leszögezte, hogy a terv magyar mérnökök innovációja.
Jézusmária! - reagált a hírre Korompay Katalin, a Budapest Világörökségéért Alapítvány főépítésze. Véleménye szerint jó lenne Pest és a Várhegy között egy élénkebb összekötés, de ehhez még a Várhegynek fejlődnie kell. Jelenleg a Szent György tér egy préri, a Palota funkciói sem teszik szükségessé egy ilyen lanovka üzemeltetését. Korompay Katalin szerint az UNESCO-val mindenképpen egyeztetni kell majd a terveket, hiszen a világörökség kellős közepébe tervezik a drótkötélpályát.
Róna Katalin, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal szóvivője szerint korai még nyilatkozni az ügyben, ez egyelőre csak ötletelés. Majd akkor tudnak érdemit mondani, ha több lesz a konkrétum.
A V. kerületi önkormányzathoz még nem érkezett megkeresés, a fővárosi önkormányzatnál pedig csak kedden értesültek a tervről. Hozzátették, hogy a fővárostól nem kértek semminemű engedélyhez hozzájárulást, egy magáncég kezdeményezéséről van szó, bár az ötletet a főváros jónak tartja.