Indulhat az 1-es és a 3-as villamos fejlesztése

2011.09.18. 13:52 Módosítva: 2011.09.18. 15:29

Aláírta vasárnap az 1-es és a 3-as villamosvonal fejlesztésének uniós támogatási szerződését Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a Mobilitási Hét Andrássy út rendezvényén Budapesten.

Az aláírás után kezdődhet el a kivitelezési tervek kidolgozása, majd a tényleges munka. Vitézy Dávid vezérigazgató az aláírás előtt tartott sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a munkák várhatóan 2014-re fejeződnek be, a pénzügyi zárás pedig 2015-re várható.

A beruházás során mindkét vonalat felújítják és akadálymentesítik, a Rákóczi híd pesti hídfője és a Fehérvári út között meghosszabbítják az 1-es villamos déli vonalát. A vonalak bizonyos szakaszain teljes vasúti pályacsere lesz, megújul a felsővezeték- és az energiaellátási hálózat is - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében. Mind a meglévő, mind a tervezett szakaszokon valamennyi peron teljesen átépül, így a megállók alacsonypadlós villamosok fogadására is alkalmasak lesznek. Több helyen lift és mozgólépcső kapcsolja majd össze a peront az aluljáró-rendszerekkel. A peronokat új tetők borítják majd, az utasok könnyebb eligazodását pedig korszerű utastájékoztató rendszer szolgálja majd.

A 41 milliárdos projekt keretében teljesen megújítják az 1-es villamos pályáját a Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc stadion között, ezen a szakaszon "egy csavar nem marad meg a mai infrastruktúrából", mivel megépítése - a nyolcvanas évek közepe - óta nem volt felújítás a vonalon.

A 3-as villamos vonalán az Erzsébet királyné útján, a Kőrösi Csoma Sándor úton és az Éles saroknál is felújítják a pályát, és több helyen füvesített vágányokat telepítenek. Átalakítják és megemelik a peronokat is, és mindkét vonal esetében teljesen lefedik.

Vitézy Dávid elmondta, hogy a Lágymányosi híd 15 évvel ezelőtti átadásakor meghagyták a helyet a villamosvágányoknak, az akkori tervek szerint ugyanis néhány évvel az átadás után átvezették volna a vágányokat Budára. A kormányok azonban a projekttervek hiányosságai miatt nem adhattak elvi hozzájárulást az uniós támogatáshoz.

Először a legrosszabb állapotban lévő szakaszokat újítják fel, mert ezeken Vitézy Dávid elmondása szerint egyre drágább karbantartási munkákat kell végrehajtani, a villamosok gyakran 10-20 kilométeres sebességkorlátozás mellett közlekedhetnek csak. Hozzátette: az eredetileg gyorsvasútnak tervezett vonalon a lassújelek miatt mára hét perccel hosszabb menetidővel lehet közlekedni.

A fejlesztés azért is fontos, mert a körgyűrűs kapcsolatokat javítják, így a dél-budai utasok úgy tudnak átjutni a külső pesti kerületekbe, hogy nem kell a belvárosba bemenniük, többször átszállniuk. Hozzátette: csúcsidőben az 1-es villamosok 3 percenként közlekednek majd.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a sajtótájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy fontos eleme az aláírás a Budapest és a kormány közötti stratégiai együttműködésnek. "Nem presztízsberuházásokat erőltetünk, hanem nyolc-tíz éves adósságokat tudunk ledolgozni" - mondta, hozzátéve, hogy nemcsak új beruházásokról van szó, hanem a régi infrastruktúra megújításáról is.