Az NKH hiánypótlásra szólította fel az Alstomot
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) hiánypótlásra szólította fel a budapesti 2-es metróvonalra szánt új Metropolis szerelvények gyártóját, a francia Alstomot. A Népszabadság előző nap írt arról, hogy az NKH bizonyos iratok pótlását kérte az Alstomtól a jármű módosításával kapcsolatban.
Az NKH szerdán közölte: a fékrendszer műszaki biztonsági egyenértékűségét szakértők bevonásával vizsgálják, a vasúti jármű teljes körű dokumentációjával kapcsolatban viszont hiánypótlást kértek, mert az elvégzett módosításokkal kapcsolatban további adatok szükségesek a vizsgálatok elvégzésére.
Emlékeztettek, hogy az Alstom két kérelmet nyújtott be, az egyik a jármű típusengedélye, a másik pedig a fékrendszerrel kapcsolatos magyar szabályok alóli felmentés kérelme. Utóbbiról novemberben, a típusegedélyről pedig a kért iratok beérkezése után születhet döntés - írta az NKH, hozzátéve: az Alstom már megkezdte a hiánypótlást.
Közölték továbbá, hogy a típusengedély kiadásával kapcsolatban figyelembe veszik az Alstom és a BKV közötti megállapodást, és a lehető legrövidebb időn belül eljárnak. A vasúti közlekedésről szóló törvény szerint a derogációs, illetve a típusengedélyezési eljárás ügyintézési határideje hat hónap.
Az Alstom augusztus 17-én juttatta el két kérelmét az NKH-hoz, miután megállapodott a fővárossal a régi szerződés módosításokkal elfogadott újbóli érvénybe léptetéséről. Ennek értelmében az Alstomnak a szerződés újbóli életbelépésétől (augusztus 15.) számított 300 napon belül meg kell szereznie a végleges típusengedélyt a 2-es metróvonal szerelvényeire, és 330 napon belül le kell szállítania az első szerelvényt Budapestre.
A gyártó augusztus közepén jelezte, hogy módosítottak a korábban kifogásolt fékrendszeren. Bizonyos részei viszont továbbra is eltérnek a magyar szabályoktól, az Alstom ezért nyújtotta be derogációs kérelmét.
Az Alstom és a BKV 2006-ban kötött szerződést a 2-es és 4-es metró vonalára szállítandó szerelvények legyártására. Ezt tavaly októberben nem teljesítés miatt felbontották, majd miután Tarlós István főpolgármester, és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója megállapodtak annak módosításáról, idén augusztus 15-én hatályba lépett a megváltoztatott szerződés.
A kontraktust a BKV azért mondta fel tavaly október 20-án, mert az Alstom nem tudta határidőre megszerezni a 2-es vonalra szánt szerelvények végleges típusengedélyét, többek között azért, mert a NKH nem látta bizonyítottnak, hogy a francia gyártó fékrendszere azonos műszaki és biztonsági szintet képvisel, mintha azt a magyar előírások szerint építették volna.