A Combinók ablakai nem törtek volna szilánkokra
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV is gyakran alkalmazza azt az egyszerű módszert, ami megakadályozza, hogy megsérüljenek az utasok, ha valaki bedobja egy tömegközlekedési jármű ablakát, de a 244-es buszok pont nincsenek befóliázva - tudtuk meg a BKK-tól.
Január 6-án, a délutáni órákban az egyik Zuglóban közlekedő 244-es ablakát betörte egy golyóscsapágy, de először nem zárták ki azt sem, hogy esetleg rálőttek a buszra. Egy szilánk az egyik utas szemébe fúródott, akit emiatt kórházba kellett szállítani. Szerencsére az asszony sérülései nem voltak túl komolyak, így még az esetet követő hétvégén hazaengedték.
Azt a nyomozás érdekében még mindig nem árulhatták el a Budapesti Közlekedési Központ sajtósai, hogy a golyóscsapágy hogyan repülhetett olyan sebességgel az üvegnek, hogy betörje azt. Az ablakok befóliázásával azonban elkerülhető lett volna, hogy az üveg szilánkokra törve szóródjon szét. A belülről befóliázott üveg ugyanis egyben maradt volna a törés után is. A módszer előnye ezen kívül az, hogy az egyéb sérülésektől, így az összekarcolástól is védi az ablakot. Így a rongálódott felszínű üveglapokat nem kell kicserélni, elég csak a rajtuk lévő fóliát. Illetve a firkákat is könnyebb letakarítani róla. Az ablakok külső részét így sem védi semmi, tehát a szerelvényeket kívülről díszítő graffitik eltávolítása szempontjából a fóliázás nem jelent könnyítést.
Az ablaküvegek befóliázása egyébként Nyugat-Európában elterjedt gyakorlatnak számít, a német vonatok, a hannoveri és a berlini tömegközlekedési eszközök ablakait is így védik.
A BKK munkatársai megkeresésünkre azt reagálták, hogy tisztában vannak a módszer előnyeivel, és lehetőségeikhez mérten alkalmazzák is azt. A VEKE javaslatára először 2006-ban fóliázták be az összes Combino ablakát, de a felújítás alatt lévő 412-es Ikarus buszok, és minden újonnan vagy használtan beszerzett jármű ablakait is hasonló védelemben részesítik azért, mert a karcolások eltávolításának ez költséghatékony módja. Egy busz 2,5 négyzetméteres hátsó ablakának fóliacseréje 20 ezer forint körül van, egy üvegcsere esetén azonban sokkal mélyebben a zsebébe kell nyúlnia az amúgy sem túl jó anyagi helyzetű cégnek. Lehetőségeikhez mérten a régi járművek közül is igyekeznek minél többet befóliázni – derült ki a válaszukból.