Megvannak a Várbazár átépítési tervei

2012.03.22. 18:13

Potzner Ferenc csapata (KÖZTI) lett az első a Budai Várbazár rekonstrukciójára és a kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztésekre kiírt közbeszerzési pályázaton, a második a Bánáti-Hartvig Építésziroda, a harmadik a Mányi Stúdió lett, számolt be róla az építészfórum.hu szaklap.

Forrás: építészfórum
Forrás: építészfórum

A lap közzétette a győztes építész koncepcióját is. Eszerint a tervezők alapvető célja a Bazár épületegyüttesének és a mögötte elterülő kertnek a korhű rekonstrukciója, kiegészítve egy olyan rejtett, kert alatti beépítéssel, mely biztosítja az oda települő funkciók infrastrukturális hátterét és egyben alapot ad a környező terület egészséges működéséhez.

A tervezők az együttest délről záró bérpalotákba interaktív kiállításokat és exkluzív szolgáltatásokat képzeltek el. A déli pavilonsor és a Gloriettet övező rámparendszer déli eleme mögött térszín alatti beépítést javasolnak.

Forrás: építészfórum
Forrás: építészfórum

Az Ybl Miklós tér szintje alatt egy 97 férőhelyes, egyszintes parkoló vagy ennek kétszintes változata helyezhető el, amely nem csak az együttes, de a Palotába látogatók gépjárműveinek elhelyezését is szolgálja. A parkoló feletti nagy belmagasságú térben találhatók azok a multifunkcionális terek, melyek koncertek, kulturális programok befogadására alkalmasak. Ennek főbejárata az Ybl térről, a déli Fülke pavilonból történik, de a fölötte lévő kertből is megközelíthető.

A nagy belmagasságú terek mögött két kiszolgáló szint adja az alsó rendezvényterek és a felső, kertben rejtőzködő Pavilon Étterem infrastrukturális hátterét. Ez az étterem a Hauszmann-féle kert-rekonstrukció egyetlen új, szervesen illeszkedő eleme. Az utcaszintről nyíló déli pavilonsorba vendéglátó funkciókat helyeztek el. A déli pavilonból közelíthető meg a jelenleg zárványként, a tér alatt rejtőző Ciszterna.

A kert rekonstrukciójában két új funkció kapott helyet. A pergolasor mögött rejtőzködő Pavilon Étterem mellett, a Gloriett tengelyébe visszaépített Grotta mögé egy kávézót rejtettek el. A kert korhű hangulata és az Ybl-féle architektúra keretezte panoráma biztosítja az egyedülálló atmoszférát.

A kert és a mellette lévő Öntőház udvar – melyek újra átjárhatóvá válnak az befalazott Ybl-féle átjáró kibontásával – akadálymentesen is megközelíthető. A Vízhordó folyosó déli feléhez kapcsolódó árokszerű leszakadásban egy szabadtéri színpadot alakítottak ki, amely az Ybl-átjáró sétányáról közelíthető meg.

A háború után az erődrendszer dominanciája következtében megcsonkított Lépcső pavilon a Várkert Bazár legfontosabb közlekedési csomópontja. Innen indul az a közlekedési tengely, amely az Ybl Miklós teret köti össze a Keleti nagy terasz - a Királyi Palota – szintjével.

Forrás: építészfórum
Forrás: építészfórum

A pavilon elegáns lépcsőjén juthatunk fel a Bazár kerti teraszára, vagy az Öntőház udvarba, de innen érhető el a kazamatákba vezető Vízhordó folyosó és a Déli Kortinafal lépcsősora is. A folyosó fölé fedett mozgólépcsőt terveztek, mely a bazár kerti teraszáról a keleti felvezető útra visz.

A felvezető út túloldalán, egy alagúton érhető el a lift, mely a zárt udvarok szintjére, ill. a Déli Kortinafal kilátóteraszára röpíti az utasokat. Ez a királyi palota körüljárhatóságát biztosító gyalogos rendszer egyik új eleme. Az északi pavilonsorban exkluzív kereskedelmi egységeket képzeltek el, mellyel folytatják a Lánchíd utcában már fellelhető tendenciát.

Az Öntőház udvar egy teraszos kialakítású, geometrikus kert. A Palota felőli magas támfalának árnyékában könnyed, pavilonsort helyeztek el. Az északi Testőrségi Palotába a „budai Gundel”-t helyeznének el kávézóval, könyvárusítással, amely az északi pavilonsor feletti zárt teraszra is kitelepülhet.

Forrás: építészfórum
Forrás: építészfórum

A Várkert Bazárhoz tartozik a sokáig kaszinóként működő Várkert Kioszk – az ún. vízvezetéki épület – amelynek tér felőli végén kávézó-reggeliző hely, információs pont és jegyiroda lehetne.

Javasolják az Ybl Miklós tér gyalogosbarát kialakítását, kiemelt szegély nélküli, egységes burkolattal egészen a Duna-partig, visszaállítva a tér és a folyó kapcsolatát. Ehhez szükséges az átmenő forgalom megszüntetése, a közösségi közlekedés szabályozása, vagyis a forgalom jelentős csillapítása. A vízi közlekedés fejlesztésével a Várkert Bazár a pesti Vígadó tér felől, a Várkert Kioszk alatti új Erzsébet királyné kikötőben várja a polgárok és a turisták hadát.

Ez utóbbi elképzelés már most kritikákat kapott, mert lezárná a nagyforgalmú Döbrentei utcát, a Lánchíd utcát, továbbá egy nagy gyalogos forgalmú kikötőt telepítene az alsó rakpartra, amivel gyakorlatilag elzárna, illetve lelassítana Buda négy észak-déli közlekedési tengelye közül kettőt.