Ezer taxis okoz dugót Budapesten
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Több mint ezer autó részvételével forgalomlassító taxisdemonstráció volt hétfő délután Budapesten. Nagy dugók alakultak ki és a forgalmat több helyen el kellett terelni.
A különféle személyi fuvarozócégekhez tartozó sofőrök az egykori Felvonulási téren, a parkolóban gyülekeztek járműveikkel, majd rendőri felvezetés mellett indultak el az Andrássy úton az Oktogon és a Blaha Lujza tér érintésével a Főpolgármesteri Hivatal elé, a Városház utcába, hogy később onnan a Lánchídon át, a várost megkerülve, a Margit hídon keresztül térjenek vissza kiindulópontjukra.
Mivel a forgalomlassító demonstrációt a délutáni csúcsforgalom idejére időzették a taxisok, a rendőrség már korábban lezárta az útkereszteződéseket, hogy elkerüljék a torlódásokat, de így is nagyobb tumultus alakult ki Budapest belvárosában. A taxisok konvoja a felvonulás alatt olyan hosszú volt, hogy amikor a menet első autója a Városháza elé ért, az utolsó autó akkor gördült ki a Felvonulási térről.
A Főtaxi nem tüntet
A Főtaxi sem az akkori, sem a hétfői taxistüntetésen nem vett részt. A társaság szóvivője, Vizy András hétfőn azt mondta: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) taxiszolgáltatásokra vonatkozó egységesítésének néhány pontjával ők sem értenek egyet. Ugyanakkor meggyőződésük, hogy a taxisok helyzetének békés és minden érdekelt fél számára elfogadható rendezése nem utcai megmozdulásokkal, hanem jól előkészített, többoldalú egyeztető tárgyalásokkal érhető el. Megjegyezte: a már csaknem 100 éves múltra visszatekintő társaságuk tárgyalások és nem demonstrációk útján érte el azt is, hogy az új rendelkezések szerint a járművek motorjának teljesítménye lesz meghatározva, nem pedig a hengerűrtartalom alapján szelektálják majd az autókat. Metál Zoltán erre utalva úgy fogalmazott, hogy "a Főtaxi saját maga ellen beszél", és nem kívánta minősíteni a társaság távolmaradását.
Kilátásba helyezték a demonstráció résztvevői most is, hogy ha követeléseiknek nem tesznek eleget, az 1990. októberi taxisblokádhoz hasonló megmozdulást szerveznek.
Az Oktogonnál a Societas tartott szimpátiatüntetést; az ott megjelent kéttucatnyi demonstráló "Kösz Orbán!" feliratú transzparenseket tartott a magasba, míg máshol, több helyen fehér szegfűket osztogattak az útkereszteződéseknél a taxisoknak.
Metál Zoltán, a megmozdulást szervező Országos Taxis Szövetség elnöke az MTI-nek még a felvonulás kezdete előtt azt mondta: abban bíznak, hogy békés megmozdulásukkal "gondolkodóba ejtik" a városvezetést a tekintetben, hogy érdemes leülni velük tárgyalni, érdemes békés módon rendezni a taxisok helyzetét.
Metál Zoltán, a több mint két órán át tartó, több kilométer hosszúságú konvojjal végrehajtott akciót sikeresnek, célravezetőnek, kulturáltnak és fegyelmezettnek minősítette. Hozzáfűzte, érzik az emberek szimpátiáját és támogatását, és ennek jelét látták útközben is.
Az Országos Taxis Szövetség elnöke külön kiemelte, hogy valamennyi taxi társaság, még a Főtaxi járművei is részt vettek a felvonuláson, így a provokáció, a távolmaradásos, megfélemlítős zsarolás nem valósult meg. Közlése szerint minél hamarabb szeretnének tárgyalóasztalhoz ülni a főváros vezetésével, hogy megegyezzenek munkakörülményeikről és jogaikról.
A megmozdulás szervezője azt mondta, bíznak a mielőbbi megegyezésben, de kilátásba helyezte: készek további demonstrációt szervezni, vagy akár - ha a követeléseiknek nem tesznek eleget - az 1990. októberi taxisblokádhoz hasonló megmozdulást tartani.
A hétfői megmozdulást azért szervezték, hogy hatóságilag rögzített árat, vagyis fix tarifát vezessenek be minden taxitársaságnál, szabályozzák a taxisok jelenleg több mint 6 ezres létszámát, és az újonnan bevezetendő technikai és műszaki előírások csak az újonnan taxiként beálló járművekre vonatkozhassanak.
Miért tüntetnek a taxisok. Kérdések és válaszok>>>
Vitézy: fél éve egyeztetünk az új rendeletről
Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának közlése szerint fél éve egyeztetnek a taxis érdekképviseletekkel az új taxirendeletről, és annak során a szakszervezetek kéréseit is figyelembe vették.
Taxis szervezetek hétfő délután forgalomlassító demonstrációt tartottak Budapesten, ennek keretében a Hősök teréről indulva a Városházához, majd onnan vissza a Hősök terére vonultak. Azt követelték, hogy a főváros ne döntsön a szakmai szervezetek támogatása nélkül az új rendeletről.
A BKK vezérigazgatója hétfőn elmondta: a taxis szervezetek azt kérték a fővárostól, korlátozzák a taxik számát Budapesten, hogy biztosabb megélhetés legyen a személyfuvarozás, és szabályozottabb legyen a piac.
Mivel direkt módon a taxik számát korlátozni nem lehetséges, olyan műszaki és egyéb feltételeket szabnak, amely szűkíti a kört és egyben javítja a szolgáltatás színvonalát - közölte Vitézy Dávid.
Hozzátette, hogy a pontos műszaki paramétereket a taxisok javaslata alapján állították össze. Ezek között szerepel az egységes arculat, az egységes nappali-éjjeli tarifa, és az is, hogy 4 személy szállítására alkalmas, legalább Euro IV-es besorolású motorral rendelkező autókkal lehetne csak taxizni.
A legutóbb múlt pénteken egyeztettek a felek, a bevezetésre 2013 januárjától lenne lehetőség, és egy év alatt állna át teljesen a rendszer. Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy a szabályok szerint nem lehet megbüntetni valakit azért, mert olcsóbban szállít utasokat, ezt a fix tarifa bevezetésével sem lehet elérni.
A BKK vezérigazgatója úgy fogalmazott: nem tudják a taxisokat saját maguktól megvédeni, és szabályozással megakadályozni, hogy ők maguknak kárt okozva a gazdaságosnál olcsóbban fuvarozzanak. A szigorúbb műszaki és minőségi elvárások beszabályozhatják a piacot, de a piaci versenyt nem lehet korlátozni - hangsúlyozta.
Közlése szerint a központ fontosnak tartja, hogy a szolgáltatás minősége egységes legyen, ezért kötelezően előírnák, hogy minden taxiban legyen klímaberendezés, fogadjanak el bankkártyát és tiltott legyen a dohányzás. A szabályozáshoz szigorúbb ellenőrzés is társul majd, ezzel a megengedettnél magasabb áron fuvarozó "hiénákat" kívánják kiszűrni, akiknek gyakran esnek áldozatul a külföldi turisták - mondta Vitézy Dávid.
Kitért arra, hogy a taxisokkal tucatnyi alkalommal egyeztetett a főváros vezetése és a BKK, és a további tárgyalásokra is nyitottak a rendeletnek a Fővárosi Közgyűlés által június 20-án esedékes tárgyalása előtt.
Egy héttel ezelőtt, pünkösd hétfőn a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete tartott tiltakozó megmozdulást, szintén a Hősök terén. Akkor mintegy 200, különféle személyi fuvarozócégekhez tartozó sofőr gyülekezett a téren, majd járműveik többségét otthagyták, és az Andrássy úton egy fekete koporsót cipelve elindultak a Kodály köröndre, hogy ott jelképesen eltemessék 30 éves múltra visszatekintő hivatásukat és járműveiket.