Hiányosságokat talált a BKK-vizsgálat
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A vezetői, irányítói kontrollrendszerek kiépítése és működtetése megfelelő, de javasolt a folyamatba épített kontrollok erősítése, valamint a kockázatkezelés egységes keretrendszerének kidolgozása, állapította meg a Főpolgármesteri Hivatal belső ellenőrzési osztályának jelentése, amely a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) működéséről és gazdálkodásáról szól.
Az Origo múlt kedden a fővárosi önkormányzat ellenőrzési jelentésére hivatkozva közölt egy összeállítást, eszerint a BKK 2011-ben egyebek mellett többször is indokolatlanul kért jogi tanácsokat ügyvédi irodáktól, és hiányosan töltötték ki az üzemanyag-vásárlásokhoz szükséges bizonylatokat.
A dokumentum kiszivárogtatása miatt a főpolgármester vizsgálatot indított, egyben hangsúlyozta: a Budapesti Közlekedési Központ belső ellenőrzéséről szóló jelentés nem tartalmaz jogi következményekkel járó megállapítást. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy a belső ellenőrzés nem állapított meg törvénysértést, hanem javaslatokat tett arra, milyen adminisztrációs és szabályozási feladatai vannak még a BKK-nak. Személyi felelősséget nem állapított meg a jelentés, tette hozzá.
A dokumentum – amelyet jövő kedden tárgyal a Fővárosi Közgyűlés pénzügyi ellenőrző bizottsága – egyebek mellett arról számol be, hogy az ellenőrzött időszak nagyobbik része átmeneti volt a társaság életében, a cégjogi megalakítás után a tartalmi építés folyt. A dokumentum kitér arra is, hogy a kulcspozíciónak tekinthető gazdasági, jogi és informatikai vezetői státusokat csak 2011-ben töltötték be, így a feladatok érdemi megszervezése is késéssel indulhatott meg. A feladatellátást elsődlegesen munkaszerződéssel foglalkoztatott munkavállalók végzik, a javadalmazás és bérpolitika pedig megfelel a főváros szabályzatának.
A dokumentum ismerteti, hogy a kapott pénzügyi források a BKK működését biztosították, de az ehhez kapcsolódó fejlesztésekre 2011. novemberig csak minimálisan volt lehetőség. A társaságot induláskor a Városháza épületében helyezték el, ám a feladatok és az integrálódó szervezetek miatt új székhelyre is szükség volt. A belső ellenőrzés rögzítette: a bérleményt szabályosan és a gazdaságossági szempontok szem előtt tartásával választották ki.
A dokumentum szerint a szabályozottság 2011 végére lefedte a működés teljes területét, több eleme azonban hiányos. Az ellenőrzési osztály mások mellett a közfeladatok átadás-átvételéről és a gazdálkodásról szóló szabályzatot említette, emellett a kontrollrendszerek fejlesztésére tett javaslatot.
A jelentés megjegyzi, hogy a beszámolási és elszámolási kötelezettségek között előfordult a pontatlanság és a határidők figyelmen kívül hagyása. Emellett a Főpolgármesteri Hivatal részéről is hiányolják a körültekintő teljesítésigazolást, és kifogásolják az utalási határidők be nem tartását.
Az ellenőrzési jelentésben szereplő javaslatok kapcsán Vitézy Dávid egy 33 pontból álló intézkedési tervet juttatott el Sárádi Kálmánné főjegyzőhöz, ő jóváhagyta a dokumentumot. A főjegyző emellett a Főpolgármesteri Hivatalnak is javaslatokat tett, mások mellett a vagyonrendelet aktualizálása, valamint a szervezet és a BKK közötti feladatok egyértelmű kijelöléséhez szükséges eljárási rend elkészítésére.