Vince
3 °C
19 °C
Index - In English In English Eng

Rozsdásodik a tavaly festett Rákóczi híd

2013.03.19. 06:28

Rozsdafoltok jelentek meg a Rákóczi híd alig fél éve lefestett korlátján – dokumentálta lapunknak fotóval a felháborító helyzetet a mindennap arra kerekező Bringás Gyuszi. Kérdőre vontuk a hidat kezelő BKK-t, ahol azt mondták, hogy a dilatációs részeken a kopás természetes jelenség. A híd hasa még mindig nagy foltokban hámlik, a kivitelezővel Németországban folyó per nyúlik, mint a rétestészta.

"A Rákóczi híd közismerten ocsmány fémszerkezetei közül a korlátokat tavaly (2012) augusztusában kapta kezei közé a nagyon szakszerűnek látszó brigád. Napi kerékpárutam a hídon vezet keresztül, így kb 4 hónapon át követtem nyomon, ahogy – feltehetően – a raktározási sorrendhez igazodva 5 réteg festékkel támadta meg a brigád a korróziót", írta lapunknak Bringás Gyuszi.

"Az alkotást közelről mustrálni is szívszaggató, mert a mindenütt megfolyt festék feltűnően ragyásan takarja a rozsdamarásokat. Az viszont igazi technikai bravúr, ahogy a csövek illeszkedésénél a rozsda vörösre festi az egyhangú piszkos fehér csöveket. Maradt munka jövőre is...", tette hozzá Gyuszi.

Természetesen megkérdeztük a híd karbantartását is felügyelő Budapesti Közlekedési Központot az ügyben, ahol egy hét vajúdás után megszülték a választ.

Eszerint a híd korlátjait 2012-ben a Hídtechnika Kft. festette. A fényképen látható korlátrész a korlát dilatációs szerkezete, ami a hőmérséklet változásából adódó mozgás felvételét hivatott biztosítani. Itt az egymásba csúsztatott csőelemek állandó mozgása miatt fizikailag lehetetlen a belső cső felületét lefesteni, valamint a lefestett csőről is ledörzsöli a bevonatot a külső cső a hőtágulás alkalmával.

Tehát nem kivitelezési hiba, hanem természetes jelenség következménye a gyorsabb kopás. Természetesen ugyanakkor a garanciális igényeinket itt is érvényesítik, így a BKK.

Mint arról korábban beszámoltunk, a híd nagy foltokban hámló hasának a festése a BKK szerint nem általános fenntartói feladat, mert 1994-ben a kivitelező rossz minőségű festéket használt. Azaz csak egy felújítási terv esetén lehetne az egészet újrafesteni, aminek költsége elérheti az 1 milliárd forintot. (Az összehasonlítás kedvéért: a lámpákat ás a fényt visszaverő tükröket tartó pilonokat 70 millió forintért festették le ősszel.)

Az 1994-es rossz minőségű munka miatt a főváros pert is indított, de a felelősségre vonás nehézségekbe ütközik, mivel a kivitelező és az alvállalkozó cége is megszűnt. Jelenleg a festéket gyártó német Permatech ellen folyik még mindig Németországban a bírósági eljárás.

A híd alsó részének festésével kapcsolatban már az első néhány év után jelentkeztek a problémák: a festék nagy darabokban kezdett el hullani. A fővárosi önkormányzat 2005-ben, másfél évvel a tíz éves szavatossági idő lejárta előtt hivatalosan is benyújtotta szavatossági igényét a Lágymányosi híd festése és rozoga támfalai miatt, de nem járt sikerrel, a kivitelező cégek felszívódtak.

Lágymányosiból Rákóczi

A hidat 1992-ben kezdték el építeni, és 1995 októberében adták át a forgalomnak. A gyártást és a szerelést a Ganz Acélszerkezeti Vállalat végezte. A fővárosi közgyűlés az 1995-ös átadáskor a Szent László híd elnevezés ellenében a Lágymányosi híd nevet választotta. A fővárosi közgyűlés 2011-ben azt javasolta a Földrajzinév-bizottságnak, hogy a híd új neve „a jeles magyar történelmi családról” Rákóczi híd legyen. Ezt a bizottság 2011 augusztusában egyhangúlag elfogadta. (wikipedia)