Jenő
-3 °C
6 °C

Fáznak a hajósok a fővárosi Duna-koncepciótól

2013.04.16. 11:06

Levélben tiltakozott a Magyar Hajózási Országos Szövetség a fővárosi közgyűlés által nemrég elfogadott Duna-part fejlesztési koncepció egyes részei ellen. A hajósok szerint ha a koncepció érvénybe lépne, tönkretenné a Dunán működő társaságokat, és visszavetné a budapesti hajózási piacot.

A Magyar Hajózási Országos Szövetség részben üdvözli a nemrég elfogadott koncepciótervet, de számos ponton kifejezetten károsnak, veszélyesnek látja az érdekegyeztetés nélkül hozott döntést, nyilatkozta Horváth Imre, a szervezet elnöke. Hibásnak tartja a budapesti Duna-parton a kikötőhelyek új funkcióbeosztását, és azt, hogy külföldi érdekeket részesít előnyben a magyar hajózási vállalkozások kárára.

A szövetség szerint az előterjesztés két tanulmányának célja a Duna-menti területek fejlesztése és hasznosítása, ám a tényleges eredmény a budapesti személyhajózási és kikötői piac teljes átalakítása, a jelenlegi piaci szereplők tönkremenetele, a meglévő munkahelyek teljes elvesztése lehet.

A hajósok úgy látják, hogy az elfogadott anyagok több helyen téves következtetésre jutnak és hibás – esetenként végrehajthatatlan - megoldásokat javasolnak. Ha jogszabály lesz belőlük, akkor jelentős magyar vállalkozói piacvesztés következhet be a külföldi turisták kiszolgálásának piacán.

A koncepció hosszú és rövid távú hatása ezek szerint Bécs és Pozsony turisztikai fellendülését segíti inkább Budapest rovására. A szövetség külön kritizálja azt az elképzelést, hogy a Duna-koncepció új partszakaszokra helyezné a szállodahajók kikötőit, mert olyan területeket jelöl ki, például a rendezvényhajókét, amelyek kiváltására nem nyújt megoldást.

A hajósok szerint a szállodahajók akkor maradnak több napig Budapesten, ha panorámát kapnak, azt pedig csak a belvárosi Duna-szakaszon lehet látni. Minden egyéb tevékenységet (ki- beszállítás, buszos transzfer, vízvételezés, szemétszállítás) ki lehet vinni a belvároson kívülre.

Ezért (a tervekkel részben összhangban) azt javasolják, hogy Pesten a Petőfi híd és az Erzsébet híd között kilenc, a Lánchídnál három, a budai oldalon pedig a Csalogány utcától a Margit hídig négy szállodahajó-kikötő legyen (esetleg plusz egy a Várkertbazárnál). A ki- és beszállásra, ellátásra a szövetség a belvároson kívüli kikötőket javasolja.

A rendezvényhajók és programhajók esetében a szövetség hosszú távú, legalább öt éves szerződéseket, jobb infrastruktúra kialakítását látja szükségesnek. Tiltakoznak az elképzelés ellen, hogy az 50 érintett hajónak éjszakánként ki kellene hajóznia Albertfalvára és az Újpest-öbölbe. Az ezzel járó többletköltség ugyanis hamar csődbe viheti a hajókat működtető vállalkozásokat.

A szövetség emellett kritikával illeti a BKV személyhajózási ágát a nem megfelelő menetrend, a kikötők kialakítása, hajók átalakítása miatt. Mint írják, komoly szakmai hozzánemértést, közömbös hozzáállást tapasztalnak a területen.

BKV: a hajózás uniós mintaprojekt lett

A cikkre később a BKV reagált: "A menetrend kritikájával kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a  hajók menetrendjének meghatározása valóban ambíciózus vállalás, és a szezonális utasszám-növekedés kiszolgálása érdekében történt. A tapasztalatokat felhasználva a BKK-val közösen folyamatosan arra törekszünk, hogy egy valóban élvezhető gyorsaságú tömegközlekedési módot alakítsunk ki a magyar fővárosban.

Ami a kikötők kialakítását illeti, vízi részről illeszkednek a már meglévő BKV-struktúrához, és kompatibilisak a meglévő hajóállománnyal. Nem beszélve arról, hogy a kikötők parti részét mindenhol egyeztettük a kerületi és a fővárosi főépítésszel, illetve az esélyegyenlőségi civil szervezetekkel. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy  az Európai Unió a projekt zárásaként átfogó műszaki és pénzügyi ellenőrzést hajtott végre a napokban. Ennek során rendben találták a megvalósítást, véleményük alapján beruházásunk „mintaprojekt” státuszba került, olyannyira, hogy kikötőinket reklámozván uniós bemutatókat fognak tartani.

A hajók átalakítása kapcsán megjegyezzük, hogy az igazán nem nevezhető elhibázott döntésnek, ha egy hajóba nagyobb teljesítményű, üzembiztosabb, környezetbarát motor kerül, valamint radar beépítésével növeljük a közlekedésbiztonságot.

Szakembereink hozzá (nem) értésével, közömbös hozzáállásával kapcsolatban tett megjegyzésére reagálva pedig kijelentjük, hogy munkatársaink több évtizedes szakmai gyakorlata és képesítése a garancia arra, hogy nautikai kérdésekben a megfelelő döntéseket hozzák meg a BKV Zrt. vezetői. Munkatársainkat a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki kara többször kérte fel államvizsga bizottsági tagnak, konzulensnek, de a BKV jó kapcsolatot ápol a Nyugat-Magyarországi Egyetem Győri Közlekedési Karával is. Kollégáink több fiatal hallgató diplomamunkájában, szakdolgozatában nyújtottak segítséget a legkülönbözőbb témákban. Mindezek szintén hitelesen alátámasztják hozzáértésüket.

Végül megjegyezzük, hogy a Személyhajósok Szövetségének több meghatározó tagja indul az „elhibázott” hajók, és „elrontott” hajójárat üzemeltetésére kiírt nyílt közbeszerzési pályázaton, amellyel természetesen maximálisan egyetértünk."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?