Hella
16 °C
28 °C

Fáznak a hajósok a fővárosi Duna-koncepciótól

2013.04.16. 11:06

Levélben tiltakozott a Magyar Hajózási Országos Szövetség a fővárosi közgyűlés által nemrég elfogadott Duna-part fejlesztési koncepció egyes részei ellen. A hajósok szerint ha a koncepció érvénybe lépne, tönkretenné a Dunán működő társaságokat, és visszavetné a budapesti hajózási piacot.

A Magyar Hajózási Országos Szövetség részben üdvözli a nemrég elfogadott koncepciótervet, de számos ponton kifejezetten károsnak, veszélyesnek látja az érdekegyeztetés nélkül hozott döntést, nyilatkozta Horváth Imre, a szervezet elnöke. Hibásnak tartja a budapesti Duna-parton a kikötőhelyek új funkcióbeosztását, és azt, hogy külföldi érdekeket részesít előnyben a magyar hajózási vállalkozások kárára.

A szövetség szerint az előterjesztés két tanulmányának célja a Duna-menti területek fejlesztése és hasznosítása, ám a tényleges eredmény a budapesti személyhajózási és kikötői piac teljes átalakítása, a jelenlegi piaci szereplők tönkremenetele, a meglévő munkahelyek teljes elvesztése lehet.

A hajósok úgy látják, hogy az elfogadott anyagok több helyen téves következtetésre jutnak és hibás – esetenként végrehajthatatlan - megoldásokat javasolnak. Ha jogszabály lesz belőlük, akkor jelentős magyar vállalkozói piacvesztés következhet be a külföldi turisták kiszolgálásának piacán.

A koncepció hosszú és rövid távú hatása ezek szerint Bécs és Pozsony turisztikai fellendülését segíti inkább Budapest rovására. A szövetség külön kritizálja azt az elképzelést, hogy a Duna-koncepció új partszakaszokra helyezné a szállodahajók kikötőit, mert olyan területeket jelöl ki, például a rendezvényhajókét, amelyek kiváltására nem nyújt megoldást.

A hajósok szerint a szállodahajók akkor maradnak több napig Budapesten, ha panorámát kapnak, azt pedig csak a belvárosi Duna-szakaszon lehet látni. Minden egyéb tevékenységet (ki- beszállítás, buszos transzfer, vízvételezés, szemétszállítás) ki lehet vinni a belvároson kívülre.

Ezért (a tervekkel részben összhangban) azt javasolják, hogy Pesten a Petőfi híd és az Erzsébet híd között kilenc, a Lánchídnál három, a budai oldalon pedig a Csalogány utcától a Margit hídig négy szállodahajó-kikötő legyen (esetleg plusz egy a Várkertbazárnál). A ki- és beszállásra, ellátásra a szövetség a belvároson kívüli kikötőket javasolja.

A rendezvényhajók és programhajók esetében a szövetség hosszú távú, legalább öt éves szerződéseket, jobb infrastruktúra kialakítását látja szükségesnek. Tiltakoznak az elképzelés ellen, hogy az 50 érintett hajónak éjszakánként ki kellene hajóznia Albertfalvára és az Újpest-öbölbe. Az ezzel járó többletköltség ugyanis hamar csődbe viheti a hajókat működtető vállalkozásokat.

A szövetség emellett kritikával illeti a BKV személyhajózási ágát a nem megfelelő menetrend, a kikötők kialakítása, hajók átalakítása miatt. Mint írják, komoly szakmai hozzánemértést, közömbös hozzáállást tapasztalnak a területen.

BKV: a hajózás uniós mintaprojekt lett

A cikkre később a BKV reagált: "A menetrend kritikájával kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a  hajók menetrendjének meghatározása valóban ambíciózus vállalás, és a szezonális utasszám-növekedés kiszolgálása érdekében történt. A tapasztalatokat felhasználva a BKK-val közösen folyamatosan arra törekszünk, hogy egy valóban élvezhető gyorsaságú tömegközlekedési módot alakítsunk ki a magyar fővárosban.

Ami a kikötők kialakítását illeti, vízi részről illeszkednek a már meglévő BKV-struktúrához, és kompatibilisak a meglévő hajóállománnyal. Nem beszélve arról, hogy a kikötők parti részét mindenhol egyeztettük a kerületi és a fővárosi főépítésszel, illetve az esélyegyenlőségi civil szervezetekkel. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy  az Európai Unió a projekt zárásaként átfogó műszaki és pénzügyi ellenőrzést hajtott végre a napokban. Ennek során rendben találták a megvalósítást, véleményük alapján beruházásunk „mintaprojekt” státuszba került, olyannyira, hogy kikötőinket reklámozván uniós bemutatókat fognak tartani.

A hajók átalakítása kapcsán megjegyezzük, hogy az igazán nem nevezhető elhibázott döntésnek, ha egy hajóba nagyobb teljesítményű, üzembiztosabb, környezetbarát motor kerül, valamint radar beépítésével növeljük a közlekedésbiztonságot.

Szakembereink hozzá (nem) értésével, közömbös hozzáállásával kapcsolatban tett megjegyzésére reagálva pedig kijelentjük, hogy munkatársaink több évtizedes szakmai gyakorlata és képesítése a garancia arra, hogy nautikai kérdésekben a megfelelő döntéseket hozzák meg a BKV Zrt. vezetői. Munkatársainkat a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki kara többször kérte fel államvizsga bizottsági tagnak, konzulensnek, de a BKV jó kapcsolatot ápol a Nyugat-Magyarországi Egyetem Győri Közlekedési Karával is. Kollégáink több fiatal hallgató diplomamunkájában, szakdolgozatában nyújtottak segítséget a legkülönbözőbb témákban. Mindezek szintén hitelesen alátámasztják hozzáértésüket.

Végül megjegyezzük, hogy a Személyhajósok Szövetségének több meghatározó tagja indul az „elhibázott” hajók, és „elrontott” hajójárat üzemeltetésére kiírt nyílt közbeszerzési pályázaton, amellyel természetesen maximálisan egyetértünk."