Szélturbinák a Népszigetre?
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Szélturbinák, dunai vaporettók, gyaloghidak, húszezres uszoda, új park: így nézhet ki majd a XIII. kerület a nemrég elkészült húsz éves fejlesztési terv szerint.
Elkészült a XIII. kerület 2033-ig szóló fejlesztési terve, amit Tóth József, angyalföldi polgármester mutatott be sajtótájékoztatón. Elhangzott, hogy az elmúlt években 102 ezerről 110 ezerre nőtt a lakosságszám, ráadásul a mostani lakosok 53 százaléka az elmúlt húsz évben költözött a kerületbe.
A XIII. kerületben jelenleg 6 négyzetméter feletti az egy lakosra jutó zöldfelület aránya, amit a következő húsz évben 8-10-re emelnének. A kerület a fejlesztési terv szerint erősen elkötelezett a zöld beruházások iránt: megvizsgálják például a szélenergia hasznosításának a lehetőségét. Kérdésre elhangzott, hogy szélturbinák ott képzelhetők el, ahol nem laknak, például a Népszigeten.
Népsziget: retróból Lido
A Népszigettel egyébként is nagy tervei vannak az önkormányzatnak, de a rendezetlen tulajdoni helyzet nem segíti ezek végrehajtását. Tóth József reményei szerint a következő években rendeződhet a tulajdoni helyzet, és a kerület tervei szerint egy Lido-szerű rekreációs központ váltja fel a mostani "retro-jelleget".
A majdani Lido előtt, akárcsak Velencében, vaporettók szaladgálnának a tervek szerint. Kérdésünkre kiderült: a kerületben már amúgy is két jachtkikötő van, ahonnan már most vaporettószerű vízitaxik szállítják az utasokat, ami a későbbiekben még inkább elterjedhet.
A Népsziget gyalogos-kerékpáros közlekedését segítené még két új híd, sőt a Margitsziget közepére is átvezetnének egy gyalogoshidat a Dráva utca vonalában. Mint elhangzott, ezt a kerület kezdeményezte, de úgy tűnik, hogy már a főváros is támogatja. A Rákos-patak betonteknőjét is elbontaná az önkormányzat, és a természetes partokon kerékpárutakat építene.
A gazdasági válság miatt mára elcsitult toronyház-vitában mindig is a felhőkarcolók pártján álló XIII. kerület polgármestere ma is azt mondja: "a függőleges terjeszkedést tekinti elsődlegesnek". Most ugyan nincs ilyen igény, sőt az egyetlen, építési engedéllyel rendelkező 100 méteres toronyházat sem építi meg a tulajdonosa a válság miatt, de nem adták fel a reményt, hogy a Váci út mellett majdan felhőkarcolók sorakozzanak.
A kerület egy nagyobb új parkot is elképzel Angyalföld dél-keleti részén. Mint kiderült, ezt a Szabolcs utcai egykori Országos Gyógyintézeti Központ és a vele szemközti volt honvédségi terület ingatlanfejlesztéseivel együtt alakítják majd ki.
Konkrét, megfogható fejlesztése a kerületnek a jelenlegi Klapka utcai szolgáltatóház újjáépítése, ahol "a park felmászik majd a ház tetejére". Most tették le egy százlakásos bérház alapkövét a Reitter Ferenc utcánál, ami egy úgynevezett passzív ház lesz, lakásonként évi (!) 15 ezer forintos fűtési költséggel. (A passzív házat egy kiválóan szigetelő burok veszi körül, a fűtés geotermikus, viszont folyamatosan működik a szellőztető-rendszer.)
Az állami támogatásra váró projektek közül kiemelkedik a Dagály utcai fejlesztés, ahol egy 18-20 ezres befogadóképességű uszoda épülne a későbbi nagy úszóversenyekre. Lobbizik a kerület még az Aquincumi hídért is, ami a fővárosi fejlesztési tervekben most a déli, Albertfalvai híd mögé sorolódott be.