Új arculatot kap az 1-es villamos

2013.08.21. 20:59

Szeptember végétől elkezdődik a budapesti 1-es villamosvonal komplex felújítása. A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion közötti szakasz felújítására szóló, 14,2 milliárd forint összértékű szerződést a nyertes Városi Vasútépítő Konzorcium nevében Sokorai István elnök és Görbedi László vezérigazgató a Colas-Alterra Zrt. részéről, valamint Sal László, az A-HÍD Építő Zrt. vezérigazgatója, valamint Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója írta alá.

A pályák rossz állapota miatt mára halaszthatatlanná vált munkálatok első ütemében a Bécsi út és a Lehel utca között teljesen újjáépítik a pályaszerkezetet, megszüntetik a sebességkorlátozásokat, átépítik a megállóhelyeket, megújítják az áramellátó és a jelzőberendezési rendszert. A munkák ezt követően a Lehel utca és a Kerepesi út (Puskás Ferenc Stadion) közötti szakaszon folytatódnak 2014 nyarán. Akadálymentessé válnak a megállóhelyek, biztosítják az akadálytalan beszállást a jövőben a vonalon közlekedő új, alacsonypadlós, korszerű villamosokba is.

Nem lesz több púp

A több mint 8000 méter hosszú pálya jelentősen elhasználódott, elöregedett, az utóbbi időben gyakran vezetett a tömegközlekedési szolgáltatás leállásához hőkivetődés, azaz a felforrósodott sínek felpúposodása. A villamosok menetidejét emellett több szakaszon is 10-30 km/órás sebességkorlátozások lassítják. A teljes körű felújítást követően ezek megszűnnek, így érezhetően növekszik majd a villamosok megengedett sebessége, párhuzamosan pedig csökken az utazási idő. Óbudán a Rendelőintézet és a Flórián tér között automatikus locsoló berendezéssel ellátott fűburkolatot kap a villamospálya. A külföldön már sok helyen bizonyított megoldás a villamosok jelenleginél jóval csendesebb közlekedését teszi lehetővé, élhetőbbé téve a Vörösvári úti lakótelep környezetét.

Új vágánykapcsolat

A felújítás részeként új vágánykapcsolat létesül a Szentlélek tér megállóhely nyugati, az Árpád híd megállóhely nyugati és Zugló vasútállomás megállóhely keleti oldalán. A vágánykapcsolatok funkciója, hogy a vonal egy pontján keletkező zavar, baleset esetén ne kelljen az egész vonalon vagy rendkívül hosszú szakaszon autóbusszal pótolni a villamosokat.

A vonalszakasz áramellátásának felújításakor 18 kilométernyi hosszúságban megújul a felsővezeték-hálózat.

Akadálymentes megállók

A megállóhelyi peronokat is átépítteti a BKK, hiszen többek között az 1-es vonalon közlekednek majd az uniós forrásokból, a jelenleg a zajló közbeszerzés keretében Budapestre érkező új, alacsonypadlós, korszerű villamosok. A jelenleginél magasabb, a villamos padlójával majdnem egy szintben elhelyezkedő, 26 centiméteresre tervezett peronok nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszik egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, de a babakocsival közlekedők és az idősek közlekedését is nagy mértékben megkönnyítik.

Védelem

Az utasok és a vagyonvédelme érdekében az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszert építenek ki. A kábellopásokat is meg akarják előzni ezzel.

Új arculat

A kopár villamosvágányok és környezetük, valamint a megállóhelyi peronok növényekkel oldott, kellemes közlekedési útvonallá alakulnak át. A várostűrő fa- és cserjefajok telepítésével eltűnnek a jelenlegi kiterjedt, használaton kívüli aszfaltfelületek és a zöldfelületeknek köszönhetően jól elkülönülnek majd a villamospályák az útfelületektől.

Összesen 40 milliárd

A felújítás kivitelezési munkái a szerződéskötést követően, tervezetten szeptember végén kezdődhetnek meg, elsőként a Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszon, majd 2014 nyarától a Lehel utca – Puskás Ferenc Stadion M közötti szakasz következik. A munkálatok ezeken a szakaszokon várhatóan 2014 végéig fejeződnek be.

A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. ütem” projektnek, ami 6,08% önerő biztosításával, 93,92% uniós támogatás felhasználásával, összesen 40 998 763 242 forint értékben valósulhat meg. Az ehhez szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést Dr. Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2011 szeptemberében írták alá.

A projekt részeként a Budapesti Közlekedési Központ 2013 tavaszán további két kivitelezési eljárást  írt ki a 3-as villamos vonalának, valamint az 1-es villamosvonal Kerepesi út – Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, és a Fehérvári útig tartó meghosszabbítására.