További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
46 darab kiváló műszaki állapotú, alacsonypadlós, 4–8 éves autóbusszal fiatalodik Budapest buszflottája. Dijon városából 37 darab Van Hool gyártmányú földgázmotoros (CNG) busz, a németországi Frankfurtból és a norvégiai Oslóból pedig összesen 9 darab Mercedes Citaro érkezik a fővárosba. Az alacsonypadlós és légkondicionált járművek várhatóan 2013 végén és 2014 első felében állnak forgalomba.
Újabb 46 alacsonypadlós, légkondicionált, környezetkímélő motorral rendelkező autóbusz érkezik Budapestre, így további elöregedett, leromlott műszaki állapotú autóbuszokat lehet kivonni a forgalomból, áll a főpolgármesteri hivatal közleményében. A használt járművek között 37 Van Hool New A330 CNG, 9 pedig Mercedes-Benz O530 Citaro típusú busz, amelyeket a BKV szerez be és üzemeltet. Ez a mennyiség a BKV teljes buszállományának mintegy 4 százalékát teszi ki.
Dijonban napjainkban új villamosvonalak épülnek, a megmaradó buszokat pedig hibrid buszokra cserélik. Az összes meglévő buszt értékesítik, közülük 37 darab jó állapotban lévő kerül Budapestre. Budapesten újdonságot jelent, hogy meghajtásukat sűrített földgáz (CNG) üzemű motor végzi. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokkal szemben az, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, és csendesebbek. A tankolásról folyamatosak zajlik az egyeztetés az energiaszolgáltatóval.
A jelenlegi beszerzést megelőzően 2013 tavaszán már tesztelt, sűrített földgázzal működő buszt a BKV. A járművet a Főgáz CNG Kft. és a MAN buszgyártó bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz üzemeltetési szempontból megfelelt az elvárásoknak, műszaki hibától mentesen zajlott a tesztidőszak.
A most Budapestre érkező – 2005 és 2009 között gyártott – buszok futásteljesítménye alacsony, ennek ellenére rendkívül kedvező áron, darabonként mintegy 8 millió forintért lehetett beszerezni őket. Hangsúlyozandó, hogy ez az eladási ár a megszokott piaci áraknál jelentősen alacsonyabb, amely annak következménye, hogy a korábbi üzemeltető teljesen felszámolja saját CNG-üzemét, így egyszerre, rövid időn belül kívánja értékesíteni teljes flottáját.
Újabb használt Citarók is érkeznek
A Mercedes-Benz O530 Citaro busztípusból már 2012-ben érkezett a BKV-hoz 31 darab, a most beszerzendő járművek is ilyenek. A járművekhez jó üzemeltetési tapasztalatok és ügyfél-elégedettségi adatok kapcsolódnak, ezért a jövőben továbbiak beszerzésére is van esély. A Mercedes-Benz és Setra autóbuszokat gyártó EvoBus Európa legnagyobb autóbuszgyártója, a Citaro pedig a kontinens legsikeresebb városi busza: a típus 1997-es bemutatása óta több mint 30 ezer darab talált gazdára világszerte, beleértve Magyarországot is.
A fővárosba érkező autóbuszok 12 méter hosszú, szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelűek, légkondicionálóval és Euro III minősítésű dízelmotorral ellátottak. A buszokat 2005-ben gyártották, darabonként áruk mintegy 24 millió forint, amely tartalmazza a Budapestre történő szállítást, a műszaki vizsgára történő felkészítést és a magyarországi forgalomba helyezést.
A fővárosba érkező autóbuszokat az alapvető műszaki felülvizsgálaton túl a komfortérzet növelése és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében elektronikus jegykezelőkkel és a Futár dinamikus utastájékoztató rendszerrel látják el, valamint új, a fővárosi buszpark megújulását is jelképező égszínkék fényezést kapnak. A buszok 2014 elejétől állhatnak forgalomba.
A beszerzések honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével. A használt buszok beszerzése nem új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki, és lehetővé teszi a húszévesnél idősebb buszok selejtezését. A használt buszoknak köszönhetően kevesebb lett a járatkimaradások száma is: az 1990-es évek vége óta nem látott szintre szorították vissza az autóbuszágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradások számát, az elmúlt évtized járatkimaradási értékeit mintegy 75 százalékkal csökkentve.