Elviselhetetlen kipufogószag a Hűvösvölgyben

2013.10.01. 13:23

Amennyiben van rá módjuk, kérem, egy reggel látogassanak el Hűvösvölgybe, ugyanis most kezdték el felújítani a 61-es villamossínpálya egy részét, elképesztő, írta olvasónk. Nálunk az olvasó szava szent, ezért kivonszoltuk magunkat a zöldövezetbe egy kis Ikarus-kipufogószagot inhalálni.

Bálint levele szerint a gondok abból adódnak, hogy villamospótló busz vonalán átalakították a sávokat, plusz buszsávot raktak be, és régi autóbuszokkal szállítják az utasokat, amin elviselhetetlen kipufogószag van. „Az emberek körülöttem arról beszélnek, ki mennyit késik a munkahelyéről, iskolájából, és hogy elképesztő, amit csinálnak. A plusz buszsáv miatt az autós forgalom visszatorlódik majdnem Solymárig, ezért Hűvösvölgy végállomás szinte megközelíthetetlen. A villamospótló szinten a dugóban áll, hiszen nem mindenütt tudtak buszsávot kialakítani" – teszi hozzá mérgelődve.

A Széll Kálmán tértől kifelé párhuzamosan közlekedik a 61-es villamos és a villamospótló busz egészen a Zuhatag sori megállóig, ahol a villamos megáll, és visszafordul a pályafelújítás miatt. Villamossal indultam kifelé azzal az elhatározással, hogy majd a Zuhatag sornál átszállok a buszra.

Két hivatalosan javasolt átszállóhely van addig: egy a Kelemen László utcánál (kifelé), egy pedig a Budagyöngyénél (befelé). Az előbbit bemondták a villamoson. Fittyet hánytam rá, nehogy már a BKV mondja meg, hol szálljak le. Elutaztam egészen az ideiglenes Zuhatag sori végállomásig, ahol megütközve tapasztaltam, hogy nincs átszállás a buszra, egy megállóval korábban (a Kelemen László utcánál) kellett volna leszállnom. Két másik utas is így járt. Egyikük rögtön nekiesett a villamosvezetőnek, hogy nem miért nem mondták be, hogy le kell szállni. Nem akartam mondani neki, hogy bemondták, csak nem törődtünk vele, mert látszott, hogy úgyis hiába mondanám.

Mindenesetre visszagurultunk egy megállót, majd továbbmentünk a hamarosan beérkező villamospótló busszal Hűvösvölgyig. A végállomásnál valóban óriási dugó volt a város felé. Tovább sétáltam pár száz métert: az autók feltorlódtak ameddig elláttam, de hogy Solymárig-e, azt nem ellenőriztem.

Visszafelé sétálva nekem nem okozott különösebb gondot a végállomás megközelítése. Egy öreg, de nem túl füstölő Ikarus villamospótló az orrom előtt pöfögött el, így egy (szintén elég koros) Volvo busz jutott, ami néhány perc várakozás után, 8 óra 10 perckor el is indult. Kitágult orrlikkal szagoltam a levegőbe, szememet belemeresztettem az utasokba, fülemet szúrósra hegyeztem, és felkészültem az olvasónk által leírt infernó teljes átélésére.

Sajnos a megszokott használtbuszbelső-szagon kívül nem éreztem mást. Az utasok sem szidták magukból kikelve a sorsot és a BKV-t, inkább unatkozva bámultak kifelé az ablakon. Idő volt bámészkodni, az ötszáz méterre levő Csíbor utcai első megállóig kereken tíz perc alatt jutott el a dugóban araszoló busz (3 km/óra).

A Csíbor utcától megindult a villamospótló, mint a szél, és akadálytalanul suhant lefelé. Egyrészt az ideiglenesen, a parkolók helyére felfestett buszsávnak köszönhetően, másrészt volt egy jó pár útszakasz, ahol egyszerűen üres volt az út. Nagyon gyorsan leértünk a Budagyöngyéig, ahol mint korábban, szintén tojtam az átszállást javasló tájékoztatásra, és kényelmesen fennmaradtam a buszon.

A Széll Kálmán térhez közeledve jöttem rá, hogy ez hiba volt. Az utolsó jelzőlámpánál legalább öt pirost kellett kivárni, míg a busz átverekedte magát a gépkocsioszlopokon, ezalatt minimum egy, de lehet, hogy két villamos is elment mellettünk. A Széll Kálmán téren leszállva megnéztem az órát: a lefele út 31 percig tartott. Ez kereken 9 perccel több, mint a boldog, felújításmentes időkben a villamos teljes menetideje erre a szakaszra. Tekintve, hogy egy kilencperces késést régebben már a fenyegetően hangzó Joób Sanyi-díjjal szankcionáltak az Indexnél, azt kell mondani, hogy ez nem kevés. De azért nem elképesztő.

Javaslat: felfelé és lefelé is érdemes igénybe venni a javasolt átszállóhelyeket (Kelemen László utca és Budagyöngye), így fontos perceket faraghatunk a részidőnkből. Az pedig már régóta evidencia, hogy Hűvösvölgy felől reggel a tömegközlekedés mindig gyorsabb, mint autóval.

Frissítés: Többet kellett volna utazni, újságírókám!

Több olvasói reagálás is érkezett a cikkre délután. A levelek lényege, hogy hiába az aránylag jól megszervezett villamospótló buszjárat, a feltorlódott kocsisor lehetetlenné teszi a környék külső buszjáratainak (57, 157, 257, 63, 64, 164, 264) haladását. Ezek a járatok késnek, kimaradnak, így innen nézve garantált a sokkal nagyobb késedelem. Másfelől pedig: a solymáriak szívják a legnagyobbat, oda is ke kellett volna menni, ha látni akarok igazi dugót. Szó szerint:

A gond nem a 61V buszokon van. Ma reggel a Máriaremetei úton a Széchenyi utcától leszállították az utasokat, mert gyalog nagyságrendekkel gyorsabban lehetett beérni. (László)

Nos, amit leírt, az kutyafüle ahhoz képest, ami Hidegkút/Solymár felé tapasztalható. Ugyanis a sok villamospótló busz többszörösére emelte a végállomás "zöld lámpa szükségletét" miatt nagyon rövidek a zöldek a végállomásnál az Hűvösvölgyin haladó autóknak, ezért döbbenetes dugó alakult ki. Na az a dugó volt durva, és teljesen szokatlan. (András)

Solymáron egyébként az egykori Szarvas kocsmánál odáig fajul a helyzet reggelente, hogy egy rövidke párhuzamos szakaszon a földúton is sor van, mert az ügyeskedők ott próbálják kikerülni a sort. A városban a tömegközlekedés gyakorlatilag használhatatlanná silányult az állandósult dugók miatt. (Csaba)

A történet másik része, hogy a BKK képes volt erről az egész felújításról kb. péntektől kezdve tájékoztatni azt, aki véletlenül éppen belefutott a hírbe! (László)

Frissítés 2: Megkerestük a BKK-t is

A következő kérdésekkel:

- hogy lehet megoldani a Hűvösvölgy-környéki járatok (57, 157, 257, 63, 64, 164, 264) dugóban elakadásának problémáját?

- mit javasolnak a környékbelieknek, akik a villamospótlót is csak 30-60 perces dugóban álldogálás (busszal vagy autóval) után, vagy ugyanilyen hosszú sétálással tudják csak megközelíteni?

- a solymáriak hogyan juthatnak be könnyebben a városba?

- miért nem a nyári szünetben végezték el a felújítást?

Reméljük, a válasz hamarosan megérkezik.