Villamostender: megsemmisítették a döntést
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tovább csúszik a 35 milliárd forintos fővárosi villamostender hivatalos eredményhirdetése, mert a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adva az eljárásból kizárt Skoda jogorvoslati kérelmének, megsemmisítette a BKK korábbi döntését, ami szerint a spanyol CAF nyerte a versenyt. A BKK-t egymillió forintra büntették.
A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat megbízásából, uniós források felhasználásával 2013 februárjában indított közbeszerzési eljárást új alacsonypadlós villamosok beszerzésére. A tender nyerteseként a BKK a spanyol CAF-ot hirdette ki. Ezt követően a cseh Skoda közbeszerzési jogorvoslati eljárást kezdeményezett, ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása miatt.
A BKK közleménye szerint nem zárhatják le a villamos járműbeszerzés értékelését, és egyelőre nem köthetik meg a szállítási szerződést az eljárás nyerteseként korábban kihirdetett spanyol szállítóval. A cég álláspontja szerint a döntőbizottság egyik vitatott elem tekintetében sem mondta ki, hogy helytelen döntést hoztak, hanem további vizsgálatokat kért. Az értékelés kényszerű folytatására kell tehát a BKK-nak további időt fordítania, bár a hiánypótlások során minden kérdés tisztázására már kísérletet tettek. Ezért minden ponton újabb lehetőséget biztosítanak a Skodának a hiánypótlásra, annak ellenére, hogy korábban a vitás ügyekben a feltett tisztázó kérdések, hiánypótlások után sem érkezett válasz, amivel az eljárást kezdeményező Skoda ajánlata megfelelőségét igazolhatta volna.
A vitás ügyek: a Skoda off-shore gyanús tulajdonosi háttere, a referenciájának megfelelősége, az ajánlott villamosának műszaki alkalmassága és az árképzésének jogszerűsége is. A BKK ugyanis nem tartja megnyugtatónak a Skoda off-shore gyanús tulajdonosi struktúráját, amelyre formális magyarázatot (egyoldalú nyilatkozattal) igen, de megnyugtató érdemi választ az ajánlat, a célirányosan elrendelt hiánypótlás ellenére sem tartalmazott. Ezen megismételt vizsgálat így már nem tekinthet el – az e területen jogszabály-előkészítésért felelős tárca állásfoglalásának kikérésével – a Skoda (mely márkanevében igen, de cégjogilag nem azonos az autógyártóval) tényleges tulajdonosi struktúrájának részletes vizsgálatától.
A Skoda ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása szempontjából fontos körülmény volt, hogy a gyártó saját maga nem tudta bizonyítani műszaki felkészültségét a járművek gyártására, ehhez a francia Alstomtól kapott egy általános nyilatkozatot, amely szerint az Alstom – közelebbről meg nem nevezett – tanácsokat ad majd a gyártás során. A Skoda a BKK kérdése ellenére nem adott kielégítő választ arra, hogy az Alstom konkrétan miben fog közreműködni, és miért vállal felelősséget, így a referencia igazolását nem lehetett elfogadni. A jogi jellegű problémákon túl a műszaki követelményeknek való meg nem felelés is a Skoda kizárásához vezetett. A tenderdokumentáció előírta a jármű belső magasságát. A beadott Skoda-ajánlatból a csuklónál hiányoztak a méretezések, a rendelkezésre álló műszaki rajzokból az volt megállapítható, hogy a villamos utastere a csukló környezetében túl alacsony, nem felel meg az előírásoknak, áll a BKK közleményében.
A VEKE szerint a döntés után a BKK előtt a következő lehetőségek állnak: bírósági felülvizsgálatot kér, de ez sokáig tart, lejár a határidő, elúszik az uniós pénz; eredménytelenné nyilvánítja a tendert, de ez sokáig tart, lejár a határidő, elúszik az uniós pénz; más eredményt hirdet: szinte biztos, hogy azt is megtámadják, már így is határeset, hogy egyáltalán le lehet-e gyártani bármit is határidőre, és elúszik a pénz. Ha a fentiek bármelyike bekövetkezik, akkor kimondhatjuk, hogy ekkora veszteség még nem érte Budapestet a civil szervezet szerint.
A BKK szerint körülbelül másfél hónap csúszást szenved a szerződéskötés, ami nem veszélyezteti az uniós támogatást. A cég részéről úgy tartják, a folytatásban két verzió lehetséges: a Skoda a hiánypótlás során új érveket hoz fel és megnyeri a pályázatot, vagy nem tud új érveket felhozni, és marad a CAF a győztes.
A 37 új, alacsonypadlós villamos beszerzése uniós forrásból zajlik Budapesten. A kocsiknak 2015 végéig kell forgalomba állniuk az átépülő vonalakon. A BKK közbeszerzési eljárásán négy cég adott érdemi ajánlatot, a Skoda és a Stadler ajánlatának érvénytelensége miatt a legjobb ajánlatot a német Siemenst megelőzve a spanyol CAF adta.