Súlyos biztonsági rés a 4-es metrónál
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Információink szerint súlyos biztonsági rés derült ki ma hajnalban a négyes metróban. Éjjel baknak ütközött egy automata szerelvény. Nagy kár nem történt. A legfrissebb informális jelentések szerint a vonat a beállásnál valamiért a rövidebb vágányra váltott, ezért ment neki a baknak. Tarlós István két órára berendelte magához a BKV és a BKK vezérigazgatóját.
A baleset a kelenföldi végállomáson történt. A vonat is rugalmas ütközővel van felszerelve, és a bak is rugalmas, ezért nagy kár nem történt. Információink szerint a szerelvény 25 centimétert tolta maga előtt a bakot. Elsődleges vizsgálatok szerint a biztosítóberendezés a hibás, elszámolta ugyanis a távolságot. A berendezést a Siemens szállítja.
Az, hogy mi lesz a folytatás, a Nemzeti Közlekedési Hatóságon és a közlekedésbiztonsági szervezeten múlik. Elképzelhető, hogy leállítják a próbafutást, vagy újra kell kezdeni az egészet.
A 4-es metrót a tervek szerint jövő márciusban adják át. Azt egyelőre nem tudni, hogy az átadási dátumot érinti-e a súlyos hiba.
Keressük az ügyben a BKK és a BKV sajtóosztályát.
Frissítés:
Mint megtudtuk, a szerelvényen ült metróvezető is, aki azonban nem vészfékezhetett, mert korábban megtiltották neki. A vészfékkel is gyakori a probléma a 2-es és a 4-es vonalon: információink szerint gyakran váratlanul bekapcsol.
Egyes vizsgálatok a szeszélyes vészfékrendszert teszik felelőssé az úgynevezett kerékpár-laposodás jelensége miatt. Gyakori bekapcsolódása miatt ugyanis az acélkerék sínnel érintkező lapja fokozottabb kopási igénybevételnek van kitéve.
Az egyre szögletesebbé váló vonatkerekek is sok problémát okoznak. Mint arról beszámoltunk, egyre több, a 4-es és a 2-es vonal feletti házban élő lakos jelezte, hogy szokatlanul erős rezgéseket érez, morajlásokat hall az alagút felől.
A BKV és az Alstom a laposodást kerékesztergálással javítja.
Frissítés 2:
Tarlós István főpolgármester lapunknak elmondta, hogy a hozzá beérkezett informális jelentések alapján arra lehet következtetni, hogy az állomásra beérkező szerelvény valamilyen okból vágányt váltott, és a rövidebb vágányszakaszon nekikoccant a baknak (az automata nem tudta lekövetni a hirtelen váltást).
A helyzet tisztázására berendelte délután kettő órára a BKV és a BKK vezérigazgatóját. A főpolgármester fontosnak tartotta elmondani, hogy az esemény próbaüzem alatt történt, ilyen utasforgalomban nem történhet.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) arról tájékoztatta lapunkat, hogy az esetet a BKV bejelentette, amellyel kapcsolatosan a KBSZ további tájékoztatást kért és kapott, helyszíni szemlét azonban nem indított. A rendelkezésünkre álló információk alapján megállapították, hogy az eset nem tartozik a KBSZ hatáskörébe, mivel tesztüzemről van szó. Ezzel együtt természetesen figyelemmel kísérik a tesztüzemről érkező információkat.
Frissítés 3.
A BKV is válaszolt lapunknak. Eszerint ma éjjel az egyik szerelvény nem tudott az elvárt módon megállni a baknál a Kelenföld vasútállomás megállóhoz kapcsolódó egyik kihúzó alagútban. A vonatvezetőnek - az előírásoknak megfelelően - vészfékeznie kellett, ezt követően a vonat kis sebességgel a baknak ütközött.
A vállalkozó által végzett rendszerintegráció, a most zajló utasok nélküli tesztek, beszabályozások lényege éppen az, hogy az ilyen és hasonló anomáliákat még időben kiszűrjék a szakemberek. A probléma pontos okát még vizsgálják, feltételezhetően a vezérlőszoftver egyik módosítása eredményezte a rendellenes működést. A rendszerépítő és a jelenlegi rendszerintegrációt végző Siemens szakemberei dolgoznak a hiba mielőbbi kijavításán, ami egyelőre nem jelent veszélyt a véghatáridőre nézve.