További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Reagált a BKK a Bubi csúszásáról szóló hírekre, közleményükben elsimerik, a rendszer még nincs átadható állapotban így a T-Systems jelentős kötbért fizet. Bíznak abban, hogy július 16-ig sikerül orvosolni a problémákat, ekkor ugyanis a kötbérplafon miatt már tényleg csak a szerződésbontás lesz az egyetlen lehetőségük.
Honlapjukon azt írták, a T-Systems vállalkozása a kezdetektől sok kockázatot hordozott, mivel Csepel-biciklikkel és a Bubi alapját képező német informatikai háttérrel hasonló rendszer még nem működik Európában.
A kockázatok miatt a BKK szigorú határidőket és ehhez kapcsolt kötbéreket foglalt a szerződésbe, hogy a határidőben való teljesítésre ezáltal is ösztökéljük a vállalkozót. A megkötött szerződés szerint a T-Systemsnek a rendszer készre jelentésére a határideje 2014. április 7. volt, mely nem előre erre a napra meghatározott konkrét dátum volt, hanem a tenderben szereplő átfutási időtartam alapján a szerződés aláírásától számítva éppen ekkorra esett az átadás időpontja.
Nagyjából februártól előre látható volt, hogy a szoftverfejlesztés és a rendszerillesztés terén a vállalkozó késedelemben van, ezért a BKK nem vállalt konkrét határidőt korábban, hanem tavaszra, akkoriban április végére vagy május elejére remélte a rendszer átadását. A gyűjtőállomások telepítése és a biciklik szállítása rendben lezajlott, a rendszer lelkét képező informatikai megoldások véglegesítése azonban jelentős, immár két hónapos késedelemben van. Ezt a T-Systems is elismerte néhány nappal ezelőtti közleményében.
A BKK mintegy 100 kollégával folyamatosan, megállás nélkül teszteli a rendszert és mindennap részletes jegyzőkönyvet veszünk fel. Sajnos, valós az a helyzetleírás, hogy a rendszer még ma is, ugyan kisebb, de számos kisebb szoftveres problémával, megbízhatósági és működési zavarral küzd. Ezek javítása nélkül a rendszert átvenni nem lehet, hiszen közpénzt és uniós támogatást használnak fel és ha a rendszert mai készültsége mentén beindítanánk, joggal válna felhasználói kritikák céltáblájává.
A BKK minden szerződéses eszközzel élve igyekszik a T-Systems által vezetett konzorciumot a teljesítésre ösztönözni, így valóban bejelentették kötbérigényünket is. Április 7. óta minden egyes napi késedelem 1,798 millió forint késedelmi kötbér kiszabását jelenti, eddig az így összegyűlt kötbér tehát több mint 104 millió Ft. A kötbér plafonja a szerződés szerint 179,8 millió Ft (a szerződéses ár 20%-a), tehát a kötbérplafont a vállalkozó 2014. július 16. napján éri el. Ezt követően a BKK-nak a megmaradt egyetlen szerződéses szankcionálási lehetősége a szerződés felmondása lesz, de ezen végső eszköz alkalmazásáról csak akkor döntenek, ha a vállalkozó addig nem képes a hibák megnyugtató javítására.