Nem férnek el a buszok az új Lánchíd utcában
Egy colstokkal jól felszerelt helyi olvasónktól jött az információ, hogy a Várkert Bazár előtt húzódó, felújított Lánchíd utcában valószínűleg nem fognak elférni a 86-os buszok, mert túl keskenyre tervezték.
Az Index Mérőszalag alrovata azonnal kiszállt a helyszínre, hogy ellenőrizze a leírtakat. A Lánchíd utcának valóban van egy körülbelül száz méter hosszú szakasza, ahol az út és a mellette haladó kerékpársáv között 60 centi széles csapadékvíz-elvezető árok van, itt tényleg nagyon keskenynek tűnt az utca. Mérőszalagunk konkrétan 540 centiméteres útszélességet mutatott.
Megkerestük a BKK-t, milyen széles egy busz, kiderült, hogy 2 méter 55 centiméter a visszapillantó tükrök nélkül. Csakhogy a tükrök körülbelül 20 + 20 centivel megnövelik a buszok szélességét, tudtuk meg Dorner Lajostól, a VEKE elnökétől.
Ez azt jelenti, hogy ha a kérdéses szakaszon szembetalálkozik két busz, akkor is kevés lesz nekik az 540 centi széles út, ha egy milliméterre mennek el egymás mellett. (255+20+255+20=550 cm+1 mm). Tehát valamelyik busznak le kell húzódnia. Vagy a kerékpársávra vagy a vízelvezető árokba. Az előbbi igen balesetveszélyes, és hamar tönkreteheti a nem túl erősen alapozott kerékpárutat, az utóbbi csak szimplán tönkreteheti a vízelvezető árkot.
Dorner Lajos jóindulatú feltételezése szerint arról lehet szó, hogy a tervezéskor nem számoltak az utcában buszjárattal, hiszen a fonódó villamosok elindulása után nem lesz szükséges a 86-os busz.
Csakhogy a villamosok lassabban fonódnak a tervezettnél, és még el sem kezdték építeni a pályájukat. A 86-osra pedig még legalább egy évig szükség lesz, ami pont elég arra, hogy tönkretegye a díszkövezett utcát.
A BKK-nak még nincs hivatalos véleménye, mert még nem volt bejárás. Nem hivatalos vélemény szerint a kétszer háromméteres sáv lenne az ideális, de egy picit lehúzódva valószínűleg elférnek a buszok.
Dorner szerint a megoldás az lenne, ha a 86-ost nem engednék rá a balesetveszély miatt a Lánchíd utcára, és járna továbbra is az ideiglenes elkerülő úton.
Hozzátette: a hatóságok elvileg engedélyezhetik az ilyen keskeny utak fennmaradását, van erre több példa is a fővárosban, de hogy új út kialakításánál rábólintsanak az ilyen tervekre, az szokatlan.