Nem lesz metró a Bosnyák téren

2015.04.27. 10:49

Szerdai ülésén közlekedésfejlesztések előkészítéséről is dönthet a fővárosi közgyűlés, írja az MTI. A testület a Külső Bécsi úti és az újpalotai villamosvonal megtervezéséről, valamint a fogaskerekű vasút fejlesztésének előkészítéséről szavaz majd. Az európai uniós költségvetési ciklusban körülbelül 340 milliárd forint támogatást kaphat a főváros fejlesztésre.

Mit kell tudnunk a Külső Bécsi úti villamosvonal fejlesztéséről?

Az 1-es villamos pályáját a Bécsi út külső szakaszán, az esztergomi elővárosi vasútvonal új, Aranyvölgy állomásáig hosszabbítják meg, ahol intermodális csomópont létesül P+R és B+R parkolóval, helyköziautóbusz-végállomással. A Külső Bécsi úti villamosra – a Vörösvári úttól az esztergomi vasútvonal új megállójáig – 14 milliárdot fordíthatnak majd.

És mi a helyzet az újpalotai villamosvonallal?

Zuglóban és Újpalotán sokan laknak, és sokan sokszor utaznának a belváros felé, ez az igény indokolja a villamosvonalat. A jelenlegi 5-ös és 7-es buszcsalád „gazdaságtalan és környezetszennyező”, ezért indokolt egy új, nagy kapacitású, magas szolgáltatási színvonalú kötöttpályás kapcsolat kiépítése. A magas kivitelezési költség miatt a 4-es metró Bosnyák térig és Újpalotáig történő továbbvezetése „nem tud megvalósulni”. Ezért inkább visszaépítik a 44-es villamos megszüntetett, Thököly úti infrastruktúráját, amihez hozzátoldanának egy teljesen új szakaszt a Csömöri út – Drégelyvár utca – Nyírpalota utca útvonalon a Rákos-pataktól az újpalotai lakótelepig. Felújítják a Mexikói úti vágányokat, bekötik azokat a Thököly úti villamosba, ezzel reaktiválva az 1997-ben megszüntetett 67-es villamos közlekedését. A Baross tér és Újpalota közötti villamosvonal kiépítésére 26 milliárdot költenek.

Hát a fogaskerekű?

A fogaskerekű vasút fejlesztése keretében megtervezik a a Széchenyi-hegy és a Normafa közötti új pályát, a beszerzendő járművekhez kapcsolódó alacsony peronokat és a Városmajornál a Szilágyi Erzsébet fasorban futó villamospályához létesülő vágánykapcsolatot.