Ilyen repülők is elzúgtak Buda és a belváros felett
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A budai alsó és felső rakpart Batthyány tér és Erzsébet híd közötti része le van zárva, mert itt tartják a Nagy Futam elnevezésű autós és légi parádét. Többek között Besenyei Péter műrepülő világbajnok és Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok is feltűnt a Duna felett, de a Magyar Honvédség bemutatója, a műrepülőgépek és akrobata helikopterek mellett a Flying Bulls flottájában történelmi repülők is elzúgtak a város felett.
Ezek között van például a P-38 Lightning - ilyennel indult korzikai expedíciójára Antoine de Saint-Exupéry, vagy az a B-25 Mitchell egykori bombázó, amit eredetileg még 1941-ben állítottak hadrendbe az Egyesült Államokban. Elsősorban a második világháborúba szánták a B-25-ösöket, de később a brit, a kanadai, a szovjet és a kínai légierő is használta ezt a típust, és összesen 9800 darabot gyártottak le belőle. Egy ilyen gép volt az is, ami 1945-ben a sűrű ködben a 80. emelet magasságában belecsapódott az Empire State Buildingbe.
A B-25-ösből a belváros felett is repülő, éppen 70 éves modell már 1945-ben készült, és a háborúban sosem vetették be. Elektronikus teszteket végeztek rajta, aztán a tűzoltók használták erdőtüzek eloltásához, mielőtt 1994-ben bekerült a Flying Bulls flottájába.
A B-25-ösben jó katonai géphez híven nem volt könnyű közlekedni, amiből pénteken a tököli reptérről felszálló repülőn mi is kaphattunk egy kis ízelítőt, pedig bombák már nincsenek is a fedélzeten. A bemutatóra átalakított változatban leszerelték a gépágyúkat, helyettük a gép farában és az orrában, a pilótafülke alatt is egy-egy kilátórészt alakítottak ki, de ezek eléréséhez kuszva-mászva kell megdolgozni az ezüstösen csillogó, 16 méter hosszú gépen.
Ahogy a videón is látható, középen még két ember is kényelmesen elfér egymás mellett ülve, de csak egy szűkülő folyosón lehet eljutni a gép farkába, a másik irányba pedig a bombák egykori tárolója felett kell átmászni a pilóták mögé, ahol egy újabb kis járat vezet az igazi orrpanorámához.
„Ezek a repülőgépek legendák, igazi kuriózumok" – mondta többek között a B-25 Mitchell-ről a pénteken a Lánchíd alatt is átrepülő Besenyei Péter a csütörtöki előbemutatón Budaörsön, amikor az ottani reptéren bárki megnézhette közelről a gépeket. Szerinte a világon alig-alig repül belőlük egy-kettő, és nem mindig ilyen állapotban.