Kóválygó gyalogosok a halálsikánban
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Mondja, át tudok menni innen a túloldalra?
– kérdezi tőlem egy idős néni, aki a 4-es metró végállomása felől érkezik, és szeretne átkelni a most átépítés alatt álló M1–M7 bevezető sasadi oldalára a buszmegállóhoz.
Két út van: a tilos, amin mindenki megy, de az veszélyes, meg a szabályos, az viszont nagy kerülő, felelem neki.
Hú!, mondja, és elindul a többiek után a tilos útvonalon.
A fél óra alatt, amíg a Rimaszombati út környékén fotózgattam, mindössze egy ember indult el a BKK által kijelölt kerülőúton, viszont, mint kiderült, ő is egy utcabeli házba tartott. A többiek korra, nemre, csomagok nagyságára való tekintet nélkül bevetették magukat a két paraván közé szorított, járda nélküli, sikánszerűen kanyargó útra, amin tehereautók és buszok közlekednek folyamatosan.
Az egészen biztos, hogy ez így elég balesetveszélyes, ahogy azt az egyik megkérdezett járókelő el is ismerte. Arra a kérdésre, hogy mit üzen a BKK-nak, csupán rámutat a Tilos az úttestre lépni!-tábla tetejére írt üzenetre, ami így kiáltja bele véleményét az őrmezői forgalom zajába:
Mi lett volna, ha a szemétdombból leválasztotok 1,5 métert, és nem egy 800 m-es kerülővel toltok ki a gyalogosokkal???
Egy másik odafirkantott komment szerint:
Az túl jó lett volna.
Az áldatlan állapot azért alakult ki, mert elkezdődött az M1–M7-es autópálya bevezető szakasz őrmezei gigacsomópontjának építése. Erre azért lesz szükség, mert egy 1500 férőhelyes P+R parkoló épül a 4-es metró végállomásánál, annak az őrmezei oldalán.
A felbolydulás miatt körülményes elérni az autópálya feletti gyalogjárót azoknak, akik a 4-es metróval érkeznek, és a Gazdagrétre, Sasadra, Budaörsre, Törökbálintra tartó járatokra szeretnének felszállni.
Azaz, mint fentebb leírtam, két választásuk van.
Megkérdeztük a BKK-t, hogy miért nem hagytak gyalogjárdát a sikánban, vagy hogy terveznek-e változtatni a jelenlegi helyzeten, mielőtt valakit elsodor egy jármű. A választ várjuk.
Frissítés: A BKK szerint nincs hely járdának
A BKK most megérkezett válasza szerint a csomópont építése során a jelenlegi a 12. terelési ütem, amelyben a Balatoni út centrum irányú forgalma egy ideiglenes útpályán keresztül csatlakozik a Budaörsi úthoz, mivel a korábbi csomópont jelenleg munkaterület. Az ideiglenes útpálya Alsó Beregszász út és Budaörsi út közötti szakaszán a munkaterület felől résfalazást végeznek, míg a másik oldalról magáningatlanok határolják azt a területet, amit közlekedésre lehet használni.
Az útpálya szélességét a sűrű autóbusz-forgalom és a kanyarodó vonalvezetés figyelembevételével kellett kialakítani, ezért sajnálatos módon az elkészült útpálya mellett teljes hosszban nem biztosítható a biztonságos gyalogosközlekedés. Ehhez ugyanis minimum 1,5 méteres járda lenne szükséges.
Az ideiglenes útpálya mentén van egy 20 méteres szakasz, ahol az útpálya melletti ingatlan határa és az ideiglenesen kialakított út szegélyköve között 0,97-1,3 méteresre csökkenne a kialakítható járda szélessége. Ezt a BKK forgalombiztonsági szempontból kockázatosnak ítélte meg, ezért jelölt ki terelőutat a gyalogosok számára. A terelőút 350 méter hosszú, tehát mintegy 250 méterrel hosszabb annál, mintha az ideiglenes útpálya mellett tudnának haladni a gyalogosok. A terelőutat a gyalogosok számára minden kereszteződésnél jelezték, így az egyértelműen követhető, illetve az ideiglenes útpályán a gyalogosközlekedés tiltása is egyértelműen jelezve van.
A BKK sajnálatosnak tartja, hogy sokan azt feltételezik, hogy a BKK egy-egy ideiglenes útszakasz megépítésekor nincs tekintettel a gyalogosokra. Pedig a BKK szerint az első és legfontosabb szempont, amit ilyenkor mérlegelnek, az a közlekedésben résztvevők biztonsága, ahogy az a fenti esetben is így volt. Tisztelettel kérik a gyalogosokat, hogy ők is vegyék figyelembe ezeket a szempontokat s használják a kijelölt terelő utat, még ha az néhány perccel növeli is a közlekedésre fordított időt. A jelenlegi építési ütem várhatóan még több hétig tart, ezért a BKK azt kéri, hogy ne gyalogoljanak olyan területen, ahol az nem megengedett, mert ezzel nem csak saját, hanem mások testi épségét is veszélyeztethetik.
Érdekes adalék egy olvasónk levele a történtekhez:
„Az egyetemről látogattunk el nemrég az épülő csomóponthoz, ahol megtudtuk, hogy a kerülőútra azért van szükség, mert a képeken is látható szürke ház külföldön élő ügyvéd tulajdonosa nem járult hozzá ahhoz, hogy a Rimaszombati úti telke sarkán húzódó kerítésből a járda számára lecsípjenek arra az időre, amíg a munkaterületen ott van szükség járdára - úgy, hogy vissza is építené a beruházó a kerítést később. Kisajátítás sem volt megoldható, pereskedés van stb. Így maradt a kerülőút. Ez van. Én amondó vagyok, hogy az emberi élet megér egy kis kerülőt...„