Demján újragondolná az egész Liget-projektet
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Lázár János korábban már több alkalommal pedzegette, hogy a Podmaniczky utca környékét is be lehetne vonni valamilyen formában - például egy zöld sáv kialakításával - a Liget-projektbe. A Népszabadságnak kiszivárogtatott tervezet szerint ez nem csak a Múzeumnegyed körüli bizonytalankodás egyik tipikus megnyilvánulása, hanem egy igen konkrét terv. A terv azonban nem valamelyik kormányzati vagy önkormányzati szereplőtől, hanem a WestEndet is megépítő ingatlanfejlesztő milliárdos Demján Sándortól származik, és persze egy nagyvolumenű ingatlanberuházással karöltve valósulna meg.
A dokumentum szerint a Nyugati pályaudvar mögötti 170 ezer négyzetméteres rozsdazónát négy nagy tömbre osztva fejlesztenék.
- A Nagykörút és a Ferdinánd híd közötti első szakasz egyik felében 32 ezer négyzetméteres, vágányok felett lebegő közparkot alakítanának ki.
- Két tömbben, 35-35 ezer négyzetméteren építési telkeket alakítanának ki, melyeket ingatlanfejlesztők kaphatnák meg irodák, üzletek, lakások és parkolók létesítésére. Az értékesítésből a terv szerint 5-6 milliárd folyhatna be a költségvetésbe. Ezzel csökkenthető lenne az említett park, illetve a mögé tervezett Liget-bővítés bekerülési költsége.
- Ez utóbbi adná ugyanis a negyedik tömböt: a Ferdinánd híd mögötti 68 ezer négyzetméteres területre négy közösségi célú épületet emelnének, melyek a leszűkített múzeumi negyed koncepciójából megmaradt intézményeket fogadnák be. A Népszabadság szerint a Városligetbe eredetileg tervezett öt új múzeum közül kettő kerülhet szóba: a Ludwig Múzeummal bővített Új Nemzeti Galéria és a Néprajzi Múzeum. A négy épületet játszóterekkel tűzdelt park venné körül.
A projekt összesen több mint 60 milliárd forintot (az értékesítéseket beleszámítva 55 milliárdot) emésztene fel, amelyből 20 milliárdot az út- és közmű-infrastruktúra kiépítése vinne el (a Ferdinánd hidat például alagúttal váltanák ki). A Városligetbe tervezett múzeumi negyed költségét előzetesen 140-150 milliárdra becsülték.
A projekt sajtófőnöke közleményében azt írta, „a Liget Budapest Projekt előkészítése csaknem négy éve zajlik, és ebben az időszakban számos ötlet érkezett azzal kapcsolatban, hogy a parkba tervezett épületek hol máshol kaphatnának még helyet a fővárosban vagy akár vidéken. Volt olyan vélemény, amely Rákosrendezőt preferálta, mások az óbudai Gázgyár helyén látták volna szívesen az új múzeumi épületeket és volt olyan, aki a Várban szerette volna felépíteni a Petőfi Csarnok helyére tervezett Új Nemzeti Galériát. A kormány - számos civil és szakmai szervezet támogatását élvezve - eddig csaknem tíz döntést hozott a városligeti fejlesztésekről, és az idei, valamint a jövő évi költségvetésben pedig csaknem 50 milliárd forintot különített el a park átfogó fejlesztésére. A Városliget komplex fejlesztése egyébként nem zárja ki a Nyugatipályaudvar melletti terület rendbetételét.”