Nem csikorog tovább az 1-es villamos
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Mint már beszámoltunk róla, márciustól kezdve minden nap hajnali négykor éles hang ébresztette a kelenföldieket a Szerémi út környékén, az új szakaszon közlekedő villamos ugyanis erősen csikorgott a kanyarban. A zajmérések igazolták, hogy a csikorgások minden megengedhető mértéket túlléptek. A BKK először arra kérte a lakókat, hogy próbálják meg kibírni az új CAF villamosok megérkezéséig, azok ugyanis csendesebbek lesznek, mint a jelenlegi villamosok. A helyzet azonban annyira kezelhetetlenné vált, hogy a BKV sebességkorlátozást vezetett be.
A velvet.hu videóján jól hallható a túlvilági hang, amit a villamos kanyarodáskor kiadott magából:
A végső megoldást az segítette elő, hogy a kivitelező sínkondicionáló (sínkopásgátló) technológiára épülő rendszert telepített a kanyarba. Ezt a rendszer alakították át úgy, hogy a sínkopás mellett a hanghatásokat is megszüntesse. (Műszakilag ez úgy nézett ki, hogy a belső sínszálat a sínfejen függőlegesen megfúrták, kialakítva a kenőanyag kijuttatási pontjait, erre átforgatták a vezetősínre csatlakozó tömlőket, a kenőanyag tartályokat pedig a filmréteg képzésére alkalmas anyaggal feltöltött tartályokra cserélték, és a kenőanyagot is megváltoztatták.) A rendszer 4-5 villamos elhaladása után működni kezdett. A csikorgás megszűnését a lakók képviselői is megerősítették egy BKK által kezdeményezett lakossági fórumon.
Szabó György elmondása szerint ez a fővárosi kereszteződés az első olyan hely Európában, ahol a villamosnak csikorognia kellene, de mégsem csikorog. A rendszer egyelőre még mindig kísérleti fázisban üzemel, mivel évszakváltásoktól függetlenül kell jól működnie a berendezésnek, továbbá egy esetleges "túladagolás" rontja a fékhatást.
Az első méréseknél ugyanis megnövekedett fékutat tapasztaltak. Egy újabb szabályozást követően a vészfékrendszer fékútja már a hatósági határértéken belül maradt, ám az üzemi fékezés fékútja még mindig hosszú. A BKV szakmérnökei és a kivitelező most a kenési gyakoriság csökkentésével próbálja belőni azt az optimális pontot, ahol már megfelelő a fékhatás, de a sín sem csikorog.
A BKV legutóbbi igazgatósági ülésén elfogadták a síncsikorgás csökkentéséről szóló beszámolót, és döntöttek arról, hogy a főváros más pontjain is kezdeményezik a bevezetését. Budapesten ugyanis mintegy 30 helyen gondot okoz a sínek csikorgása, lapunknak nemrég a 4-es metró közelében élők panaszkodtak a hajnali ébresztőre.
Frissítés: Lesz még mit halkítani Budapesten
Bizton állíthatom, hogy a Budafoki elágazás (Savoya park felett a Leányka utcai felüljáró mellett) a legdurvább hely a fővárosban villamoscsikorgás ügyileg. Ott lakok. Ahhoz képest a Hengermalom-Szerémi környékén a csikorgás korábban épp, hogy andalítóan halk, szinte dallamos, sőt fülbemászó volt. Tudom, mert pont ott dolgozok, írta olvasónk, Tamás.