Szilárda
0 °C
6 °C

Török buszokkal pótolhatják a 3-as metrót

2015.11.11. 16:17

Megint meglepetésversenyző áll nyerésre egy nemrég megjelent BKV-tenderen: a 75 darab (plusz 75 darab opciós lehetőségű) csuklós busz beszerzésére kiírt pályázaton a török Karsan cég busza vezet a cég legkedvezőbb árajánlatával a Scania és a MAN előtt. A BKV másik 75-ös tenderéről, a PKD (helyben összeszerelendő) konstrukcióban beszerzendő buszokról még nincs hír.

Forrás: karsan.com
Forrás: karsan.com

A Karsan már sikeresen pályázott a vári midibuszflotta megújítására: novemberben állnak forgalomba az első buszok a 16-ból. Most a csuklós buszokra kiírt tenderen olyan vetélytársakat szorított háttérbe, mint a Scania, a MAN, a lengyel Solaris, és a magyar Evobus.

Információink szerint a Solaris ugyan 2400 euróval olcsóbb buszt ajánlott (277 ezer euró/busz), de a modelljének 8 literrel több a fogyasztása 100 kilométeren, valamint a 12 hónapos jótállás is csak fele a törökökének. A mintegy 86 millió forintba kerülő török busz fogyasztását 49 literben adták meg, ami viszont szakmai vélemények szerint olyan irreálisan alacsony, hogy az eredményt valószínűleg megtámadják. A másik három busz ára mind 300 ezer euró feletti.

Mint írtuk , augusztusban két közbeszerzést írt ki a BKV 150 (+150 opciós lehetőségű) csuklós busz megvásárlására. A felhívás szerint 75 buszt normál (ez a fenti tender), 75-öt pedig úgynevezett PKD (partially knocked down kit) konstrukcióban szereznének be, utóbbi lényege, hogy a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze. Ebben a konstrukcióban korábban már vásároltak szóló buszokat. A buszokkal kapcsolatban elvárás, hogy teljesen alacsonypadlósak és klimatizáltak legyenek.

Ahogy az Omnibusz blog beszámolt róla, a szűkös utasterű, olasz tervezésű, de török gyártású Citymood csuklós alapkivitele csak 96 fős befogadóképességet kínál, de az első kocsitestben biztos akad még négy feláldozható ülés, amivel visítva, de meglehet a kritérium. Az utastér így is szűkös maradna és az FPT motor is flottaidegen lenne a midibuszokba szerelt kistestvéreik ellenére.