Megvan, miért zárják le a Szabadság hidat
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
2016. június 16-án kezdődik 55 dél-budai villamosmegálló akadálymentesítése és korszerűsítése. Augusztus 28-ig 35 dél-budai peront építenek át szélesebbre és magasabbra, ezért a Bartók Béla úton a Gellért tértől és a Fehérvári úton a Móricz Zsigmond körtértől kifelé nem közlekedhetnek a villamosok. Helyettük buszok járnak majd az Erzsébet híd és a Petőfi híd felé kerülve.
A Szabadság hídra azért nem lehet majd kocsival felhajtani, mert budai hídfőjénél a hídra kanyarodó vágányokat is átépítik, a Gellért tér és a Móricz Zsigmond tér közötti vágányszakasszal egyetemben. A Szabadság hídon ezért augusztus végéig csak gyalog vagy kerékpárral (a forgalmi sávokon tekerve) lehet átkelni.
Az új CAF villamosokhoz passzintják a peronokat
Az 55 dél-budai peront azért kell szélesíteni és meghosszabbítani, hogy passzoljanak az új CAF villamosokhoz, és akadálymentesen lehessen őket használni (a szélesebb peron a jobb kerekesszékes megközelítést teszi lehetővé). Az új megállóhelyek egységesen 26 centiméter magasak és legalább 36 méter hosszúak lesznek. Az átépítések akadálymentesítés címszó alatt futnak, de kihasználva a vágányzárat, a BKK–BKV hozzácsapta a már esedékes vágány-, valamint felsővezeték-karbantartási, illetve a villamosok üzembiztonságát fokozó földkábel-építési munkákat is.
Az új peronok kiszorítják a kerékpárosokat
Mivel a magasabb peronok és a róluk levezető rámpák több helyet foglalnak, a Bartók Béla út belső szakaszán a szélesebb villamosperon mellett két közúti sáv nem fér el. Erre találta ki a BKK régebben, hogy ha két közúti sáv nem, de egy plusz egy kerékpársáv el fog férni. A tervek el is készültek, ám a főpolgármesteri hivatal nem adott ki tulajdonosi hozzájárulást. A régi kerékpárút-fejlesztési tervek:
Új tervek születtek: ahol nincs villamosmegálló, marad a két sáv (esetleg kerékpáros piktogramokkal), ahol van megálló, ott egy sáv lesz. Ennek így azon kívül, hogy megszüntet egy biztonságos kerékpározási lehetőséget, semmi értelme, hiszen a megállók mellett a két sáv mindig egyre szűkül, tehát nem növekszik a közút áteresztő kapacitása, csak látszólagosan.
A BKK korábbi tervei szerint Fehérvári úton a Bocskai úttól egészen a Kondorosi útig kétoldali kerékpársáv épült volna, ezáltal Budapest leghosszabb kerékpársávja jött volna létre. Információink szerint ez a terv is ment a levesbe. A XI. kerületi Fidelitas a napokban érzékelte a helyzetet, és egy közleményt adott ki.
Eszerint úgy tudják, hogy a dél-budaiak által régóta várt Bartók Béla úti és Fehérvári úti kerékpársávok veszélybe kerültek, a kerékpáros közlekedés jövőjéről szóló viták eredményeként.
Ha Budapestet a jövő városának szánjuk, az olyan kiemelt útvonalak, mint a Bartók Béla út és a Fehérvári út teljes felújítása elképzelhetetlen a biztonságos, kétirányú kerékpárnyomvonal kialakítása nélkül
– tették hozzá.
Megkerestük a fővárosi önkormányzatot is a Bartók Béla úti és Fehérvári úti kerékpársávok ügyében, de későbbre ígértek választ.