Óriásmutyitól paráznak a fővárosi cégvezetők
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A napokban érkezett meg a fővárosi közműcégekhez az újonnan alapított Fővárosi Közbeszerzési Kft. (Közbesz) szerződéstervezete, ám annak tartalmán információink szerint eléggé kiakadtak a cégvezetők. Az új kft. nemcsak a pályázatok bonyolítását vinné el a cégektől, mint az az erről szóló közgyűlési rendeletben szerepelt, hanem már az ajánlatkérési szakaszban is beszállna. Ezzel tehát a komplett eljárást magához venné, az esetleges hibákért viszont a közműcégek vezetőinél maradna a felelősség.
Mindezért cserébe a közműcégek költségtérítési díjat fizethetnének a kft.-nek, méghozzá éves közbeszerzési keretük 3 százalékát. Ezzel egyrészt az a baj, hogy a terv az elhúzódó eljárások miatt mindig más (nagyobb összegű), mint a valós költés, így a fix százalék sem lenne valós díj. Másrészt pedig, mint ahogy a cégeknél kiszámolták, a legtöbb esetben többszörös lenne a díj összege, mint az eddig előkészítésre-lebonyolításra költött összeg, a BKV-nál például az előzetes kalkulációk szerint 100 millió helyett mintegy 500 millió forint.
Politikai alku miatt van kiszervezés?
A fővárosnak tucatnyi nagy cége van a BKV-tól kezdve a BKK-n, a Főtávon, az FKF-en keresztül a gyógyfürdővállalatig, hogy csak a legnagyobbakat említsük, ezek, plusz maga a fővárosi önkormányzat évi 300 milliárd forintban bonyolít közbeszerzéseket. (A következő években csak a metrófelújítás 130 milliárd forint lesz.)
Forrásaink attól tartanak, hogy a fővárosi közbeszerzések komplett kiszervezése egy külön cég kezébe egy politikai alku része, miszerint a főváros kiengedi kezéből az egyik legerősebb politikai-gazdasági érdekcsoportnak az érdemi gazdasági döntéseket.
A fővárosi cégek beszerzései mindig is zaftos falatnak számítottak. A Hagyó-korszakban a BKV-t többen politikai kifizetőhelynek tartották, és nem véletlenül indult rendőrségi eljárás szinte minden közműcég-igazgató ellen a Demszky-korszak végén, majd bírósági per (ezek jó része máig sem fejeződött be jogerősen).
A 2010-es főpolgármester-váltás után sokat lehetett hallani arról, hogy a milliárdos bizniszre a Simicska Lajos, Nyerges Zsolt fémjelezte gazdasági érdekcsoport jelentkezett be, de erős ellenállásra találtak Tarlós Istvánnál. Köztudomású, hogy ez utóbbi csoport politikai hátszele az elmúlt években elfogyott, most Tombor András volt miniszterelnöki tanácsadó és Habony Árpád kettőséről lehet tudni, hogy sokat forgolódnak a főváros körül.
Megkérdeztük a főpolgármestert, mennyire érzékelhető a gazdasági érdekcsoportok lobbizása. Tarlós szerint 2011-ben valóban volt nyomás, aminek nem engedett, és az az időszak ennek tudomásul vételével végződött. A főpolgármester elmondása szerint most nem tapasztalt nyomást még. De az elméleti lehetősége fennáll ennek mindenhol a világon, ha jelzést kapnának ilyesmiről, átgondolják, mi a teendő.
Tarlós eddig is távol tartotta magát a közbeszerzésektől
Az új közbeszerzési kft.-ről Tarlós azt mondta, hogy nem ő találta ki, de örül neki, mert így sikerül a városházáról kivinni a közbeszerzéseket. Mint közölte, eddig is távol tartotta magát a közbeszerzési eljárásoktól. Tarlós ugyanakkor azt mondta,
osztja a cégvezetők aggodalmát a szerződésekkel kapcsolatban,
és közölte velük, hogy csak olyan javaslatokat írjanak alá, amelyekben a felelősség nem csak rajtuk van. Aki nem így tesz, az magára vessen.
A Fővárosi Közbeszerzési Kft.-ről Tarlós kijelentette: olyan nem lehet, hogy nincs felelőssége. A kft. vezetője teljes felelősséggel tartozik a fővárosi közgyűlésnek és a bizottságoknak, hogy a város érdekének megfelelő szerződéseket köt. Tarlós szerint az elvi lehetősége fennáll, hogy a pályázatokat „alakítják″, de a közbeszerzési bizottság vagy a fővárosi közgyűlés opponálhat, és ha ilyen veszélyt lát, beavatkozhat. Persze ettől még megtörténhet, hogy a kft. félrevezeti a fővárost, de ő ilyet nem tenne az igazgató helyében.
Az igaz, hogy a Közbesz tulajdonosa a fővárosi önkormányzat, ami a felügyelőbizottságon és az önkormányzat közbeszerzési bizottságán keresztül figyelheti a kft.-t. De hiába tulajdonos az önkormányzat a főváros egyik közlekedési cégénél is, amikor annak vezérigazgatója információink szerint folyamatosan panaszkodik, hogy helyettesén keresztül már több utasítást kap a fővárost kézben tartó gazdasági érdekcsoport vezetőjétől, mint magától a főpolgármestertől.
Ha egy ilyen érdekcsoport tényleg rá tudja tenni a kezét a Közbesz évi 300 milliárdos keretére, akkor nagyon könnyű lenne a pályázatokat úgy irányítani, hogy az csak egy körnek legyen jó. Elég, ha csak a kiírástervezetek ott vannak mindenkinél előbb, a szükséges piaci elemzéseket már el lehet végezni, közölte egy forrásunk.
Hogy lesz ebből megtakarítás?
A Közbesz megalakításáról szóló határozat szerint az egész koncepció célja, hogy a közbeszerzési koordináció megvalósításával az egy kézben összpontosuló beszerzések egységes rálátást, jobb tervezhetőséget, magasabb szakmai feladatellátási színvonalat és költségmegtakarítást biztosítanak a tulajdonos önkormányzatnak.
Ezzel a takarékos városgazdálkodás mint elsődleges prioritást élvező szempont érvényre jutását eredményezik.
– áll a határozatban.
Csakhogy a költségmegtakarítás még sehol, de mint fentebb írtuk, a jelentős költségtöbblet már látszik. Sok cégnél ráadásul le sem építették teljesen a közbeszerzéssel foglalkozó főosztályokat.
Van, aki szerint „nincs a világon olyan vállalatirányítási modell”, ami ehhez a kiszervezett közbeszerzéshez illeszkedne. Egy olyan rendszer jön létre, ahol másfél milliót kereső vezérigazgatók egymás között kenegetik a felelősséget, és mindenki a másikra mutogat majd, ha véletlenül nem lesz elég só az FKF-ben télre, vagy nem lesz gumi a buszokra. Egyik forrásunk szerint ennek a rendszernek egyetlen logikája lehet: ha a cégvezetőket csak a főpolgármester nevezheti ki és mégis kell (a kormányzati) gazdasági kontroll, akkor azt így lehet megoldani.
A Fővárosi Közbeszerzési Kft.-ről minden elmondható, de az nem, hogy tétlenkedne. Ahogy megalakult, már ki is írtak egy közbeszerzést 7 millió forintért egy szolgálati gépkocsira, 10 millióért számítástechnikai eszközökre, 18 millióért irodabútorra, 18 millióért fénymásolók szállítására és üzemeltetésére, és megjelentettek egy pályázatot a 3-as metró vonatvezérlő rendszerének felújítására is.