Hamarosan eldől a Tarlós-szoros sorsa
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Gellért térnél a napokban felbontották a járdát a szegély mellett, a bontás nyomvonala alapján pedig erősen úgy tűnik, mintha ott leszűkítenék az amúgy is keskeny járdát (kivágva egy fát is). A cél az, hogy az autók végig két sávon közlekedhessenek a Móricz Zsigmond körtértől a Szabadság hídig. Ez az egyik neuralgikus pont, ahol egyszerűen nincs elég hely két közúti sávnak. A másik a következő, Bertalan Lajos utcai villamosmegállónál van.
![IMG 2470](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1259/12590/125904/12590455_30df1f3457f3bb3e1c334a0d4789b681_wm.jpg)
Mint a BKK-tól megtudtuk, egyelőre még nem dőlt el, hogyan oldják meg a peronfelújítás miatt előállt két szűkület problémáját, a bontás nem ezért történt. A Bartók Béla utat hamarosan a Főtáv szakemberei lepik el, és megkezdődik a távhővezeték felújítása. Mire elkészülnek, a BKK addigra szül megoldást (a cégnél információink szerint csak Tarlós-szorosként emlegetett) szűkületek ügyében.
Hogy mi a baj a két útszűkülettel?
Emberibb Bartók Béla utat szeretnének a helyiek és a bringások
Szélesebb járda, kerékpársáv, több parkolóhely mehet a levesbe, ha a főváros új tervei alapján épül át az utca.
Ha megmaradnak, az alapjában kérdőjelezi a főváros új terveit a Bartók Béla út két közúti sávjának szükségességéről. Mint arról korábban írtunk, a BKK már korábban felkészült arra, hogy a fonódó villamos projekt miatt szélesíteni (akadálymentesíteni) kell a szűk Bartók Béla úton is a peronokat, és miatt nem lesz elég hely a jelenlegi két közúti sávnak. Ezért úgy tervezték meg a peronfelújítást, hogy a Bartók Béla út belső, a Gellért tértől a Móricz Zsigmond körtérig tartó belső szakaszán csak egy közúti sáv menjen végig , kiegészülve egy kényelmes kerékpársávval és szélesebb járdával.
![Jól látszik, hogy a peronok miatt az út leszűkül, ráadásul a járda sem itt a legszélesebb](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1259/12590/125904/12590459_81b671782a15bb991141d9bfa936cc1b_wm.jpg)
A terv elnyerte a kerületi önkormányzat tetszését is, hiszen az elmúlt évben arra törekedtek, hogy a Bartók Béla út belső szakasza egy pezsgő kulturális központ legyen csillapított forgalommal, szélesebb, korzószerű járdával. Az útszakasz már évek óta elindult ezen a fejlődési íven, sorra nyitottak meg a galériák, kávéházak.
A kerékpáros utak tavaly év végén, Tarlós István főpolgármester által meghirdetett felülvizsgálata azonban elsodorta ezt az elképzelést. Kerékpársáv, szélesebb járda nem lesz, az új tervek szerint viszont megmarad a két közúti sáv.
![A Bertalan Lajos utcai Tarlós-szoros](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1259/12590/125904/12590463_1d635ad2b10ca884eccd0a44ac59bc55_wm.jpg)
A Móricz Zsigmond körtér felé tartó irányban ez nem is okozna problémát. A túloldalon, a Gellért tér felé haladó sávokban viszont ott a két szűkület az új széles peronok és a régi járda között. A BKK szakemberei szinte fél éve azon törik a fejüket, hogy lehetne eltüntetni azokat, a két közúti sáv ugyanis ott nem fér el. (El is nevezték maguk között a két nevezetes szűkületet Tarlós-szorosnak.)
Ha a szűkületeknél egy sávra szűkül az út, az rosszabb, mintha egy sávot vezetnének végig a Móricz Zsigmond körtér és a Gellért tér között, mert feltorlódna a két sáv és a biciklisták forgalma miattuk. Ez nyilván a legrosszabb megoldás. Ha ezen az oldalon mégis megmaradna az eredeti egy közúti sáv + egy kerékpársáv, akkor nehéz lenne megmagyarázni, hogy a túloldalon mégis miért van két sáv. A legkomolyabban az merült fel, hogy a szűkületeknél (tehát a Gellért téri és a Bertalan Lajos utcánál levő széles peronok mellett) bontsák meg a járdát, és egy rövid szakaszon a járda rovására szélesítsék meg az utat a két sávhoz. Ez ellen (sőt a két sáv ellen) azonban már nemcsak kerékpárosok, hanem a környékbeli vállalkozók, és a kerületi Fidelitas tagjai is kikeltek. A járdabontás ráadásul pluszköltséggel is járna, hiszen közműveket, távvezetéket kellene odébb tenni, sőt valószínűleg fát is ki kellene vágni.
Hamarosan azonban dönteni kell, mi legyen a Tarlós-szorossal. A két, 10-20 méteres útszakasz sorsa azért érdekes, mert a korszerű közlekedéspolitika (több sétány és kerékpár, kevesebb autó a belvárosokban), ütközik egy korábbi közlekedési elvvel (növeljük az utak áteresztőképességét).