További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Három fő problémát találtak:
- Rengeteget kell állni a lámpáknál, mert nem a villamosokra szabott a lámpaprogram, tele vannak a pályák sebességkorlátozásokkal
- Alacsony a megengedett sebességhatár
- Sok a felesleges megálló, sokszor párhuzamos buszközlekedés mellett
Példa a Nagykörút
A táblázatban különböző német városok hálózatait hasonlították össze a budapestivel:
Szembetűnő a lemaradás: míg a legtöbb városban 20 km/h felett van a teljes hálózat átlagsebessége, addig Budapesten ezt mindössze az 1-es vonal átlaga haladja meg. Mindezt úgy, hogy az elmúlt 10 évben rengeteg pályafelújítás történt a városban, a legnagyobb sebességkorlátozásokat megszüntették. A blog szerint a bajt az elavult szabályozástechnika és az autókra hangolt közlekedési lámparendszer okozza.
Azért pályák sem mindenhol tökéletesek még. A Közlekedő Tömeg pénteki Facebook-bejegyzése szerint napközben kellett leállítani a villamosközlekedést az Orczy térnél, a hivatalos tájékoztatás szerint pályahiba miatt. A sínek a környéken borzalmas állapotúak, beavatkozás nélkül csak idő kérdése volt, hogy teljesen járhatatlanná váljon a pálya. Képük még decemberben készült:
Megoldás: A villamosokat előnyben részesítő nagykörútihoz hasonló lámpaáthangolás több helyen.
Alacsony az 50 km/h megengedett legnagyobb sebesség
A blog szerint bár a KRESZ valóban előírja, hogy a villamos legfeljebb 50-nel mehet, de az az úttestbe épített, vasúti pályaként meg nem jelölt sínpályán való közlekedő villamosokra vonatkozik, a nem úttestbe építettre (ilyen is van sok) nem.
Németországban teljesen általános az 50 km/h feletti sebesség, a villamos építési és forgalmi szabályzat, a BOStrab ráadásul 70 km/h-ig még biztosítóberendezés kiépítését sem teszi szükségessé. Ahogy mennek is: Hannoverben, Stuttgartban, vagy Kölnben a felszíni szakaszokon is teljesen normális dolog a 70 km/h, de még a kisebb hálózatokon is engedik legalább a 60 km/h sebességet. Nyilván ott, ahol erre a pálya alkalmas, illetve ahol 500 méternél nagyobb megállótávolságok vannak - ahogy mondjuk az 1-es villamos vonalán szinte végig, írják.
Megoldás: Egyértelmű szabályozás szerint engedett magasabb sebesség, ahol a pálya alkalmas.
Felesleges megállók
Budapesten szintén alapdogmának tűnik, hogy a villamosnak minden utcasarkon meg kell állnia, pedig ez számos helyen korántsem indokolt, írja a blog. Nagyobb problémát jelent az a három hosszú szakasz, ahol a villamos igen sok, hosszabb távon utazó embert szállít, és színvonalas párhuzamos buszközlekedés is van, a kötöttpályás járművek mégis minden bokornál megállnak:
- Hűvösvölgyi vonal
- Soroksári út környezete
- Kőbányai út
Megoldás: csökkenteni a megállók számát, ahol lehet.
A részletesebb elemzést a blogon olvashatja ide kattintva.