Parkolókkal ölik a járdát Terézvárosban
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A VI. kerület több utcájában – például a Németh László utcában, illetve a Rózsa u. Király u. és Andrássy út közötti szakaszán, a Káldy Gyula és Vasvári Pál utcákban – úgy festették fel a járdán a parkolósávokat, hogy csak 1-1,2 m széles gyalogossávok maradtak az utca mindkét oldalán, írta olvasónk, Csaba. Hozzátette: ez, amellett, hogy elég macerássá teszi a gyalogos közlekedést, ellentétes a kérdést szabályozó jogszabállyal is.
Olvasónk felháborodásában a fővárosi közútkezelő céghez, a Budapest Közúthoz fordult, ahol először tökéletesen egyetértettek vele. Sőt, a cég hivatalos levélben kérte a várakozóhelyek felülvizsgálatát (ami egyet jelent a parkolósáv egyik oldalon történő megszüntetésével) a VI. kerületi önkormányzattól.
Néhány hónap után azonban újabb levél érkezett a Budapest Közúttól olvasónknak. A levélben az állt, hogy a kerületi önkormányzat azzal védekezik, hogy az érintett utcák a világörökségi zónába tartoznak, és a sűrű beépítettségű, szűk utcákban a nagy parkolási igény miatt nem akarnak parkolóhelyeket megszüntetni. A Budapest Közút ezt az álláspontot megértette és elfogadta.
Olvasónk nem érti, hogy a közutak forgalomtechnikai kezelését végző fővárosi cég hogy hagyhatja figyelmen kívül a néhány hónappal maga által is hivatkozott jogszabályt, ami kimondja, hogy a járdákat nem lehet 1,5 méternél keskenyebbre építeni.
Pontosabban:
35.4. Járművek részben vagy teljes terjedelemben járdán történő várakozás szabályozásánál a gyalogos forgalom számára a járda szélességének legalább a felét, de legkevesebb 1,5 méter széles járdafelületet kell biztosítani. Nem engedélyezhető a járművek részben vagy teljes terjedelemben járdán történő várakozása olyan helyeken, ahol a járda teherbírása nem megfelelő, vagy a járdára a járművek rongálódás veszélye nélkül nem tudnának felhajtani. A járművek részben járdán történő várakozását nem lehet ott engedélyezni, ahol az úttesten a várakozás tilos. Történelmi vagy topográfiai okok miatt kialakult, korlátozott sebességű szűk utcákban az egyik oldali járdán a várakozás 0,75-1,5 méter széles járdafelület biztosításával is kijelölhető, amennyiben a másik oldali járda teljes szélessége, vagy a járdán a 1,5 méteres járdafelület rendelkezésre áll és az ingatlanok megközelítését a járdán várakozó járművek nem akadályozzák. (20/1984. (XII. 21.) KM rendelet, műszaki szabályzat)
Mint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, Budapesten egyre nagyobb problémát okoz az autók számának növekedése, valamint az, hogy a sűrűbb beépítésű kerületek nem bírják parkolóhellyel az autóáradatot.
A XIII. kerületben felismerték, hogy az ingyenes várakozási engedély kiadásával elméletileg évi egymillió forintos támogatást adnak minden egyes gépkocsi-tulajdonosnak, ugyanis ennyi pénzt termel a kerületben évente egy fizetős parkolóhely. Ha ezt a pénzt megkaphatná a kerület, lenne forrás parkolófejlesztésre. Ezért megpróbálják a helyieknek felszabadítani a helyi irodaházak, intézmények parkolóit a díjak jelentős részének átvállalásával.
A kerület megpróbálja ösztönözni a kerékpár és a robogóhasználatot is, ezek tárolása ugyanis sokkal kisebb helyet foglal. Az új kerékpársávok, kerékpártárolók ezt a célt szolgálják. Gondolkoznak intelligens közlekedésszervezési megoldásokban is.
Egyes technológiák a közterületi üres parkolóhelyek folyamatos nyomon követését összekapcsolják a mobiltelefonos navigációval (az egyik legsikeresebb ezek közül a San Franciscóból indult „voicepark”). Így sokkal gyorsabbá válik a parkolóhelyek megtalálása, és egyben nő azok kihasználtsága is, valamint jelentősen csökken a gépkocsihasználatból eredő környezetterhelés.
A nem is túl távoli jövőben megkezdődhet a parkolósofőr szolgáltatás is. Ennek lényege, hogy egy önkormányzati vagy önkormányzati cég alá tartozó szolgáltató cég a gépjárműveket tulajdonosától átveszi, majd védett helyen (pl. önkormányzat telken) leparkolja, később pedig a járművet az egyeztetett helyre időben visszahozza.