További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A szakblog bloggerei csak légkondival felszerelt tömegközlekedési járműveken mértek (két kivétel volt, a csepeli HÉV és a régi metró, meg egy félig: a ventilátoros felújított metró). Kiderült, hogy sokszor hiába a klíma, a buszon ugyanolyan meleg van, mint légkondi nélküli társain. Sőt, mivel az utóbbiakon nyitva van az összes ablak, ott a hőmérséklet gyakran elviselhetőbb.
A mérések szerint az új, alig pár éves járműveken nincs nagy probléma, hiszen még garanciálisak, a járművet szállító cég tartja karban a kocsikat. Ezért a legjobb idő az új Skoda-Solaris trolibuszokon, valamint a VT-Arriva és a BKV Mercedes buszain van. A többi új/újabb járművön érezhetően alulméretezett a klíma, nem a budapesti viszonyokra lett tervezve.
A legnagyobb gond a felújított, esetleg használtan beszerzett járművekkel van. Az omnibuszosok szerint a BKV-nak nem megy a klímás járművek, főleg buszok üzemeltetése.
Nagyon rossz a helyzet a 3-as metró felújított szerelvényeinél, ugyanis hiába mennek a tetőn lévő ventilátorok, bent a vonatban rettenetesen rossz a hőérzet. A vonaton 3-4 fokkal melegebbet mértek, mint magában az alagútban. A levegő nem mozog a kocsikban, ráadásul párás is. Ha zsúfolt a kocsi, akkor abszolút elviselhetetlen a hőség. Hasonlóan viselkednek a hőségben a régi Volvók és a használtan beszerzett Van Hool buszok is.
A bloggerek munkaidő után, délután 4 és 8 óra között mérték a járművek hőmérsékletét, a legnagyobb melegben ezeknél a mért értékeknél is magasabb hőfok lehet.
Dobogósok
1. Volvo busz, 85E - 39,1 Celsius-fok
Az aranyérmet az FKU-939 rendszámú BKV-s Volvo 7700A busz hozta el. Ezeket a buszokat a BKV 2005-ben szerezte be. Ezt a buszt nemrég teljesen felújították, azonban úgy tűnik, hogy amikor a felújító brigád a légkondihoz ért, elfogyott a lelkesedés vagy a pénz. A buszon nem működött a légkondi, így 39,1 fokos rekord meleg volt a buszon, délután fél hatkor.
2. Volvo busz, 85-ös - 37 Celsius-fok
Az ezüstöt is egy BKV-s Volvo busz kapta (FKU-940). A fentitől eltérően ezt a 2005-ben beszerzett Volvo csuklóst nem újították fel. A légkondi nem működött. Este fél hétkor, majdnem 37 fokot mértek rajta.
3. Csepeli HÉV - 36,7 Celsius-fok
A bronz csepeli HÉV-é (MÁV). A vonalon közlekednek a legidősebb járművek az MIX/A motorvonatok. Az egyik több mint ötvenéves szerelvényen 36,7 fokot mértek délután hatkor. A vonalon egyre több a lassításra intő jel, így napról-napra nő menetidő, így egyre hosszabb ideig aszalódhatnak az utasok a közel negyven fokos, több mint félévszázada épült szerelvényeken. (Az Index nemrég 42 fokot mért a szentendrei HÉV-en, igaz dél körül.)
További helyezettek:
4. Van Hool, 23-as - 34,9 Celsius-fok
A Van Hool AG 300-as busz (LOV-869) abba a flottába tartozik, amit a BKV 2009-ben Brüsszelből használtan szerzett be. Eredetileg nem volt bennük klíma, később építettek be. A buszon azonban csak az egyik oldalon cserélték ki az ablakokat nyithatóra, a másikon nem. Ezért, ha a klíma nem működik, a levegő nem tudja átjárni a járműveket. Este fél nyolckor, amikor már órák óta nem járt a busz napon, 34,9 fokot mértek a járművön.
5. Felújított orosz metrókocsi 6003 - 34 Celsius-fok
A ventillátorok zúgnak, más hasznuk nincs. A levegő egyáltalán nem akar mozogni a felújított orosz metrókban, borzasztó kellemetlen idő van bennük. Este hét óra körül pontosan 34 fokot mértek a vonaton. Csak a hasonlítás kedvéért a Corvin téri metróállomáson is megmérték a hőmérsékletet: az állomáson csak 31,1 fok volt.
6. Genfi Volvo, 169E - 32,8 Celsius-fok
A használtan beszerzett, a köznyelvben „Genfi Volvónak” nevezett buszokra rengeteg panasz volt a nyár elején a nem működő légkondik miatt. Mostanra javult a helyzet, de így is meleg volt a buszokon, igaz a száraz 32,8 fok elviselhető. (MHK-917, Volvo 7000A).
7. Régi orosz metrókocsi - 32 Celsius-fok
Kissé meglepő eredmény: a felújított változathoz képest két fokkal hűvösebb van rajtuk, mozog a levegő, ezért nem csak a hőérzet, hanem a hőmérséklet is alacsonyabb. A régi kocsikban, úgynevezett lamellás kényszerszellőzés van (szellőzőnyílások a kocsi két oldalán), az újban szinte semmi. A hőmérséklet szempontjából visszalépés az új vonat.
8. Volánbuszos Volvo, 97E - 32 Celsius-fok
A Volánbusz agglomerációba közlekedő autóbuszain is alulméretezett a klíma, de amikor kevés utas van a járműveken ez nem érezhető. A Volvo csuklóson mért 32 fokos hőmérséklet, pont négy fokkal volt kevesebb, mint kint. Ez elviselhető. (MOS-246, Volvo 7900A)
9. CAF villamos, 3-as - 31,5 Celsius-fok
Valami gond itt is lehet a klímaméretezésével, vagy a hűvös levegő eloszlásával, ugyanis nem minden modulban ugyanakkora a hőmérséklet, akár 1-2 fok különbség is lehet, ami már érezhető. A 2231-es CAF legmelegebb pontján 31 és fél fokot mértek.
10. Combino, 4-6-os - 29,4 Celsius-fok
A legtöbb nagykörúti Combino villamoson jól működik a klíma. Azonban az sokszor előfordul, hogy nem hűt az összes klímaegység, ami a karbantartás hiányára enged következtetni. A 2012-es Combinón este negyed nyolckor 29,4 fok volt.
11. Skoda-Solaris Trollino, 82-es - 29,2 Celsius-fok
Nem kell túl sok szót pazarolni az új trolibuszok légkondicionáló berendezésére. Nagyon jól működik, a legalacsonyabb hőmérsékletet mérték rajta. Az összes BKV járművön ilyen jól specifikált légkondinak kellene működnie.
(Közreműködött: Kengyel Kristóf és Zajácz János)