Ödön
1 °C
11 °C

Nem tudják tartani a menetrendet a metrópótló buszok

BSZ 1297
2017.11.09. 08:45 Módosítva: 2017-11-09 08:47:03
A BKV szerint az újpesti buszsávba parkoló autósok a ludasok, az általuk okozott csúszásokat a buszmegállóban megnövekedett utastömeg lassabb beszállása fokozza. Délelőtt 10 órára már félórás késést szednek össze a metrópótló buszok a BKK-Futár GPS-alapú adatai szerint. A BKV, a BKK és a Budapest Közút operatív stábülést hívott össze.

Lapunk és a Közlekedő Tömeg Egyesület a sikeres hétfői indulás után kedd és szerda délelőtt is figyelte és számolta a metrópótló buszokat a 3-as metró felújítás alatt álló szakasza fölött. A helyszíni számlálások, valamint a BKK-Futár GPS-alapú adatai alapján kijelenthető: a helyzet már nem olyan rózsás, mint az első napon volt.

A Futár-rendszer webes megjelenítő oldalán pontosan követhető, hogy adott buszvonal (esetünkben az M3 és az M3A metrópótló) egyes járatai (menetszám alapján) mikor indulnának menetrend szerint, és mikor indulnak valójában a kiválasztott megállóból. Az Árpád hídi megállót nézve látszik, hogy az egyes buszok reggel 7 óra 40 percig nagyjából tartani tudják a 2-3 perces eltérést a menetrendtől.

Ezután viszont elkezdődik a csúcsforgalom, és a buszok 8 óra 15-kor negyedórát, 9 órakor 25 percet, 10 óra felé pedig már 30-40 percet késnek a tervezett induláshoz képest. Ezután 11-12 óra körül „átfordul a vonal”, a busz már annyit késik, mint a teljes menetideje, azaz kimarad egy indulás, a késési idő pedig visszaáll nullára. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy hiába forog mondjuk 60 busz a teljes vonalon, az utas úgy érzékeli a délelőtti időszakban, mintha egy-egy buszt egy körre kivontak volna.

A Közlekedő Tömeg szerda reggeli helyszíni számlálása szerint ez konkrétan azt jelentette, hogy az Árpád híd M megállójába (a városközpont felé) a menetrendben 7 óra 21 és 8 óra 20 perc közé tervezett 77 buszból csak 69 állt be, ami 10,4 százalékos kimaradás. Mivel a késések nem egyenletesen oszlottak el, egyes járatoknál ezt nem, más járatoknál viszont nagyon is meg lehetett érezni, magyarán zsúfoltság volt.

Szedlmajer László, a BKV autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgató-helyettese ezt úgy kommentálta, hogy valóban vannak késések, de a helyzet kezelhető. A csúszásokat főleg az okozza, hogy az újpesti végállomásnál az Árpád úton gyakorta beparkolnak a buszsávba a gépkocsik. A csúszás miatt a megállókban több utas akar felszállni, ami megnöveli a megállóban állás idejét is, „a rendszer megúszik, és nem tudja utolérni magát". A Váci út – Károly körút kereszteződésben megsüllyedt útburkolat is okozhatott csúszásokat.

Szedlmajer tájékoztatása szerint szerda délután ült össze a BKV, a BKK és a Budapest Közút operatív vezetői értekezlete, hogy megtárgyalják, milyen forgalomtechnikai megoldásokkal lehet javítani a helyzeten, mik azok a finomhangolások, amikkel csökkenthetők a késések. Hozzátette, hogy most egyelőre inkább a hétvégéktől tartanak, amikor megkezdődik a fővárosi bevásárlói roham az üzletekben.

A Közlekedő Tömeg szerint több alternatív járat is beavatkozásra szorulna. Ilyen pont például a Görgey Artúr utca, ahol a gépkocsik a villamossínre állva magukkal szippantják a dugóba a metrópótló villamosokat is, hosszas veszteglésre kényszerítve őket.

A szintén alternatív járatként funkcionáló 20E-30as buszokat dugó akadályozza az Angyalföld vasútállomásnál, és az 1-es villamos is túlzsúfolt több helyen.

Olvasóink is tapasztalják a zsúfoltságot. Mint Nóra írja: kedden reggel 8 óra 20-kor az ötödik buszra tudta felgyűrni magát, délután javult a helyzet, akkor felfért a harmadikra.

Bence: „Újpest központban délelőtt 9:20 körül már nem olyan gyakori a metrópótló busz, mint reggel. Ez a tömegen látszik is, rögtön megtelt a busz.”

Más helyszíneken is okoz gondokat a metrópótlás, vagy legalábbis az, hogy esetleg buszokat, buszvezetőket „csippentenek le” a metrópótlásra. Viktor azt írja, hogy minden reggel a Ferenciek teréről szeretne átjutni Budára, „de a felújítás óta sokkal többet kell várni a 8-as és 110-es buszokra, és hatalmas tömeg zsúfolódik össze”.

Marcell reggel azt tapasztalta, hogy „a hétköznap alapból csuklós 68-as buszvonalon csak szóló autóbuszok jártak, járnak, és ennek megfelelően elég nagy volt rajtuk a zsúfoltság”.

Borítókép: Index / Fotós: Barakonyi Szabolcs

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?