Elektromos magyar busz: sajnos nem egy sikertörténet

DSC 6200
2018.03.02. 11:28
Egyre több a baj a magyar gyártású Modulo elektromos buszokkal, amiket a BKV két éve vásárolt méregdrágán. A napokban előfordult, hogy a húsz buszból csak öt közlekedett. A hibákat a BKV is elismeri, de a szerződést úgy kötötték, hogy kötbérezni nem tud.

Húszból mindössze öt elektromos Evopro Modulo busz közlekedik, közölte közösségi oldalán a napokban a Közlekedő Tömeg Egyesület. Mint írták, nem egész két évvel ezelőtt lényegesen a piaci ár fölött, 4 milliárd forintért, darabonként két dízel csuklósbusz áráért vásárolt midi járművek már a kezdetektől alkalmatlannak bizonyultak az egész napi folyamatos üzemre, télen pedig rendszeresen alacsony a járművek rendelkezésre állása, üzemképessége.

A VEKE se tartja sikertörténetnek a BKV elektromos midibuszait. Közel négymilliárdba kerültek, darabonként két csuklós busz árába, és akkora a bizalom, hogy a BKV egyből 70%-os rendelkezésre állást vállalt a BKK felé. A 20-ból 14 működik az persze botrányosan pocsék érték már elsőre is, de fájdalom, ezt az értéket se nagyon tudták tartani, ha 12 kocsi kiadható volt egy nap, az már ünnep. Esős időben a 6-8 is nehezen volt megugorható, írták a helyzetről. 

Kérdésünkre a BKV elismerte, hogy az elektromos autóbuszok az újszerű, hazánkban egyedülálló technológia miatt a hagyományos hajtásláncú típusoknál alacsonyabb rendelkezésre állásra képesek. Az üzemképesség javításán kollégáink dolgoznak - a technológia korlátainak ismeretében, közölték.

Ennek ellenére a VEKE szerint furcsa mód mindenki nagyon gáláns: a BKK nem kötbérezi a BKV-t, a BKV nem kötbérezi a gyártót. (A garancia pedig 2018 január elején lejárt.)

De miért nem?

A BKV válasza szerint ilyen szerződést kötöttek: a szerződés alapján a gyártó ilyen esetben kötbér megfizetésére nem kötelezhető.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a BKV-nak el kell állnia a szerződéstől és vissza kell követelnie a buszok vételárát, akár bíróság úton is. A további, ilyen típusú buszok beszerzésére irányuló ajánlatot pedig határozottan el kell, hogy utasítsa. 

A BKV egyelőre ott tart, hogy több ilyen buszt nem szándékozik venni, legalábbis egyelőre. Mint lapunknak írták: "elektromos midibuszok beszerzésére jelenleg nincs folyamatban eljárásunk".

Az, hogy ez a magyaros üzemképesség télen sem jellemző az európai piacon például ez a jelentés is mutatja (ide kattintva letölthető), ami mindenről szól, de egy szó nincs benne arról, hogy a tél általános gond lenne. 

A Modulók nem idén kezdték a rakoncátlankodást egy éve írt cikkünkben hasonló problémákról számoltunk be.

A VEKE által közzétett videón az egyik, éppen működő Modulo nyitott ajtóval közlekedik:

Nyitókép: Bődey János/Index