József nádor tér: utcai parkolók az új mélygarázs fölé

2018.04.19. 17:02
Jól halad a József nádor téri mélygarázs: nemrég kihirdették a felszínrendezésre kiírt pályázat eredményét. A győztes a Penta Kft lett, 1,2 milliárd forintból építhetnek parkot a mélygarázs tetejére. Az egyébként szép parkba több tucat felszíni parkolót is elhelyeznek, annak ellenére, hogy alatta 500 férőhely várja az autókat. Ez szakértők szerint megdöbbentő és abszurd.

A nemrég közzétett közbeszerzési hirdetmény szerint a Penta Általános Építőipari Kft. nyerte el a József nádor téri mélygarázs felszíni rendezésére kiírt pályázatot. A cég (áfa nélkül) 1,185 milliárd forintért végzi el a munkát.

A favorit

A Penta gyakori nyertese a belvárosi közbeszerzéseknek. A cég nyerte az V. kerülete által a közterületek felújítására és mélyépítési munkákra kiírt 5 milliárd forint keretösszegű tendert. Nemrég a Szervita tér megújítási munkáit kapták meg, 134 millió forintért.

Az 500 férőhelyes mélygarázs építésének szükségességét már kezdetektől sokan megkérdőjelezték, főleg akkor, amikor az építkezés elején kivágták a tér össze fáját. A munka végén felvetődik a kérdés, hogy miért az önkormányzat állja egy magánpénzből épített mélygarázs milliárdos felszíni rendezését, és külön érdekes, hogy a tervek szerint a garázs tetején kialakítandó parkban több tucat utcai parkolóhelyet is kialakítanak.

Az utcai parkoló egy mélygarázs tetején megdöbbentő és abszurd

– mondta lapunknak Molnár László közlekedésépítő mérnök, a Főmterv volt vezérigazgatója, aki legfeljebb néhány mozgássérült parkolót tudna elképzelni a József nádor téren. Az nem baj, ha a belvárosban mélygarázs épül, de az utcai parkolást akkor teljesen el kell tüntetni. A parkoló autók ugyanis megölik a közterületet: tönkreteszik a padkákat, a fákat, a parkot, a látványt, a gyalogos és kerékpáros lehetőségeket.

Molnár szerint a bécsi példát kellene alapul venni: ott is van több mélygarázs a centrumban. Ám ott nem okoz nagy forgalmi terhelést, mert oda csak az autózik be, akinek dolga van ott. Ezzel szemben Budapest belvárosa tranzitzóna: egy korábbi forgalmi vizsgálat szerint a József nádor tért szegélyező Kossuth Lajos utca forgalmának 75%-át az áthaladó autók teszik ki. Így összességében biztos érzékelhető lesz a mélygarázs miatti többletforgalom.

Vitézy: Teljes tévút

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója szerint teljes tévút a belvárosba több száz férőhelyes mélygarázst építeni és még nagyobb tévút ezek után a felszínen parkolókat helyreállítani. Ez a mélygarázs csak akkor nem okozna kimutatható kárt a városnak, és akkor nem vonzana több autót a már most is tömött belvárosba és okozna több dugót és környezetszennyezést, ha legalább annyi hely megszűnne a felszínen, mint amennyi a föld alatt létesült, mondta. 

Sőt, tovább ment: szerinte parkolóhelyet nem igénylő önvezető taxik korának hajnalán belvárosi mélygarázst építeni legalább olyan értelmetlen, mint amilyen az autók megjelenésének hajnalán városi óriásistállót építeni lett volna. Vitézy úgy véli, hogy a belvárosi helyzet a kerületi és fővárosi közlekedési hatáskörök széttagoltságának ez az eredménye. Ahhoz, hogy ez rendszerszinten elkerülhető legyen, strukturális átalakítás kell Budapest működésében.

Önkormányzat: nem lesz jelentős többletforgalom

Megkérdeztük az V. kerületi önkormányzatot, hogy ha a mélygarázsban 500 új parkolóhely lesz, akkor miért lesz a mélygarázs fölött még plusz több tucatnyi felszíni parkoló? Miért nem parkosították az egész területet?

A válasz szerint az önkormányzat a 2006. szeptember 27-én aláírt megállapodásban kikötötte, hogy a lakossági igény kielégítése érdekében a helyi lakosok és az árurakodók parkolása a felszínen részben megmarad. Ezzel összhangban azonban a teljes teret parkosítják. 3 szintű zöldfelületet biztosítanak majd: a gyepfelület mellett jelentős cserjefelületet, illetve ültetett fákat. A területen korábban álló 24 db fából 2 db-ot az Olimpia parkba ültettek át, a kivágott 22 db fa helyett pedig helyben, 54 db-ot ültetnek az önkormányzat válasza szerint.

Rákérdeztünk arra is, hogy van-e előzetes számítás, hatástanulmány arra, hogy milyen hatással lesz a mélygarázs a forgalomra, okoz-e forgalomnövekedést?

A kerület szerint a mélygarázs üzembe helyezése önmagában jelentős forgalomnövelő hatással nem jár, azonban várhatóan csökken a környékbeli parkolóhelyek terheltsége, továbbá a kerület belső területei – az üres felszíni parkolóhelyeket keresők forgalmától – mentesülnek.

Az OTP 690 milliót fizet az 50 éves működtetési jogért

Megkérdeztük azt is, hogy az OTP mélygarázsépítésének felszíni rendezését miért az önkormányzat fizeti közpénzből?

A válaszból csak az derült ki, hogy az önkormányzat és az OTP Ingatlan közötti megállapodás nem tartalmaz a mélygarázs beruházójára vonatkozó felszínrendezési kötelezettséget. A felszínrendezés önkormányzati feladat, amelynek végrehajtását – a beruházótól befolyó ellenértéket kiegészítve – a kormány anyagi forrásokkal is támogatja. A kerület szerint egy ilyen fontos közterület esetében, mint a József Nádor tér, tekintve, hogy az ott lakók elvárásait és kéréseit a beruházással kapcsolatban a helyi önkormányzat ismeri a leginkább, indokolt és hasznos, hogy a belvárosi érdekeket képviselő önkormányzat hozza meg a fő döntéseket a felszíni rendezés kivitelezésekor.

Mint megtudtuk a szerződés alapján az OTP 690 millió forintért az általa finanszírozott és megépített mélygarázsra 50 éves építési-üzemeltetési jogot szerzett. Az önkormányzat a mélygarázs üzemeltetőjének bevételéből nem részesedik, ingyen parkolóhelyekhez nem jut. A mélygarázs 50 év után a Belváros tulajdonába kerül, addig is az üzemeltető 58 db kedvezményes parkolóhelyet biztosít a kerületi lakók számára a mindenkori teljes árú bérlet árának 50%-át jelentő áron. A kapott 690 millió forintot az önkormányzat a közterület-fejlesztési programjába építette bele.

Hogy megy ez majd más kerületben?

Molnár László elmondta: hamarosan belekezd egy több lépcsős belső városi (nem V. kerületi) projektbe, aminek egyik legfontosabb célja az utcán parkoló autók számának csökkentése. Felmérés szerint a kerületek belvárosi részén parkoló autók 50-60%-a napokig nem mozog, meg se mozdul. Ezért azoknak a belvárosi autótulajdonosoknak, akik ritkán használják az autóikat, egy messzebbi csarnokokban kellene ingyenes őrzött parkolókat felkínálni.

Tapasztalat szerint a lakóhely közeli mélygarázsokra is van igény: sokan hajlandóak a piaci árat (havi 10-15 ezer forintot) is kifizetni, hogy kocsijukat nagyobb biztonságban tudják, mint kint az utcán.