Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

József nádor tér: utcai parkolók az új mélygarázs fölé

2018.04.19. 17:02
Jól halad a József nádor téri mélygarázs: nemrég kihirdették a felszínrendezésre kiírt pályázat eredményét. A győztes a Penta Kft lett, 1,2 milliárd forintból építhetnek parkot a mélygarázs tetejére. Az egyébként szép parkba több tucat felszíni parkolót is elhelyeznek, annak ellenére, hogy alatta 500 férőhely várja az autókat. Ez szakértők szerint megdöbbentő és abszurd.

A nemrég közzétett közbeszerzési hirdetmény szerint a Penta Általános Építőipari Kft. nyerte el a József nádor téri mélygarázs felszíni rendezésére kiírt pályázatot. A cég (áfa nélkül) 1,185 milliárd forintért végzi el a munkát.

A favorit

A Penta gyakori nyertese a belvárosi közbeszerzéseknek. A cég nyerte az V. kerülete által a közterületek felújítására és mélyépítési munkákra kiírt 5 milliárd forint keretösszegű tendert. Nemrég a Szervita tér megújítási munkáit kapták meg, 134 millió forintért.

Az 500 férőhelyes mélygarázs építésének szükségességét már kezdetektől sokan megkérdőjelezték, főleg akkor, amikor az építkezés elején kivágták a tér össze fáját. A munka végén felvetődik a kérdés, hogy miért az önkormányzat állja egy magánpénzből épített mélygarázs milliárdos felszíni rendezését, és külön érdekes, hogy a tervek szerint a garázs tetején kialakítandó parkban több tucat utcai parkolóhelyet is kialakítanak.

Az utcai parkoló egy mélygarázs tetején megdöbbentő és abszurd

– mondta lapunknak Molnár László közlekedésépítő mérnök, a Főmterv volt vezérigazgatója, aki legfeljebb néhány mozgássérült parkolót tudna elképzelni a József nádor téren. Az nem baj, ha a belvárosban mélygarázs épül, de az utcai parkolást akkor teljesen el kell tüntetni. A parkoló autók ugyanis megölik a közterületet: tönkreteszik a padkákat, a fákat, a parkot, a látványt, a gyalogos és kerékpáros lehetőségeket.

Molnár szerint a bécsi példát kellene alapul venni: ott is van több mélygarázs a centrumban. Ám ott nem okoz nagy forgalmi terhelést, mert oda csak az autózik be, akinek dolga van ott. Ezzel szemben Budapest belvárosa tranzitzóna: egy korábbi forgalmi vizsgálat szerint a József nádor tért szegélyező Kossuth Lajos utca forgalmának 75%-át az áthaladó autók teszik ki. Így összességében biztos érzékelhető lesz a mélygarázs miatti többletforgalom.

Vitézy: Teljes tévút

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója szerint teljes tévút a belvárosba több száz férőhelyes mélygarázst építeni és még nagyobb tévút ezek után a felszínen parkolókat helyreállítani. Ez a mélygarázs csak akkor nem okozna kimutatható kárt a városnak, és akkor nem vonzana több autót a már most is tömött belvárosba és okozna több dugót és környezetszennyezést, ha legalább annyi hely megszűnne a felszínen, mint amennyi a föld alatt létesült, mondta. 

Sőt, tovább ment: szerinte parkolóhelyet nem igénylő önvezető taxik korának hajnalán belvárosi mélygarázst építeni legalább olyan értelmetlen, mint amilyen az autók megjelenésének hajnalán városi óriásistállót építeni lett volna. Vitézy úgy véli, hogy a belvárosi helyzet a kerületi és fővárosi közlekedési hatáskörök széttagoltságának ez az eredménye. Ahhoz, hogy ez rendszerszinten elkerülhető legyen, strukturális átalakítás kell Budapest működésében.

Önkormányzat: nem lesz jelentős többletforgalom

Megkérdeztük az V. kerületi önkormányzatot, hogy ha a mélygarázsban 500 új parkolóhely lesz, akkor miért lesz a mélygarázs fölött még plusz több tucatnyi felszíni parkoló? Miért nem parkosították az egész területet?

A válasz szerint az önkormányzat a 2006. szeptember 27-én aláírt megállapodásban kikötötte, hogy a lakossági igény kielégítése érdekében a helyi lakosok és az árurakodók parkolása a felszínen részben megmarad. Ezzel összhangban azonban a teljes teret parkosítják. 3 szintű zöldfelületet biztosítanak majd: a gyepfelület mellett jelentős cserjefelületet, illetve ültetett fákat. A területen korábban álló 24 db fából 2 db-ot az Olimpia parkba ültettek át, a kivágott 22 db fa helyett pedig helyben, 54 db-ot ültetnek az önkormányzat válasza szerint.

Rákérdeztünk arra is, hogy van-e előzetes számítás, hatástanulmány arra, hogy milyen hatással lesz a mélygarázs a forgalomra, okoz-e forgalomnövekedést?

A kerület szerint a mélygarázs üzembe helyezése önmagában jelentős forgalomnövelő hatással nem jár, azonban várhatóan csökken a környékbeli parkolóhelyek terheltsége, továbbá a kerület belső területei – az üres felszíni parkolóhelyeket keresők forgalmától – mentesülnek.

Az OTP 690 milliót fizet az 50 éves működtetési jogért

Megkérdeztük azt is, hogy az OTP mélygarázsépítésének felszíni rendezését miért az önkormányzat fizeti közpénzből?

A válaszból csak az derült ki, hogy az önkormányzat és az OTP Ingatlan közötti megállapodás nem tartalmaz a mélygarázs beruházójára vonatkozó felszínrendezési kötelezettséget. A felszínrendezés önkormányzati feladat, amelynek végrehajtását – a beruházótól befolyó ellenértéket kiegészítve – a kormány anyagi forrásokkal is támogatja. A kerület szerint egy ilyen fontos közterület esetében, mint a József Nádor tér, tekintve, hogy az ott lakók elvárásait és kéréseit a beruházással kapcsolatban a helyi önkormányzat ismeri a leginkább, indokolt és hasznos, hogy a belvárosi érdekeket képviselő önkormányzat hozza meg a fő döntéseket a felszíni rendezés kivitelezésekor.

Mint megtudtuk a szerződés alapján az OTP 690 millió forintért az általa finanszírozott és megépített mélygarázsra 50 éves építési-üzemeltetési jogot szerzett. Az önkormányzat a mélygarázs üzemeltetőjének bevételéből nem részesedik, ingyen parkolóhelyekhez nem jut. A mélygarázs 50 év után a Belváros tulajdonába kerül, addig is az üzemeltető 58 db kedvezményes parkolóhelyet biztosít a kerületi lakók számára a mindenkori teljes árú bérlet árának 50%-át jelentő áron. A kapott 690 millió forintot az önkormányzat a közterület-fejlesztési programjába építette bele.

Hogy megy ez majd más kerületben?

Molnár László elmondta: hamarosan belekezd egy több lépcsős belső városi (nem V. kerületi) projektbe, aminek egyik legfontosabb célja az utcán parkoló autók számának csökkentése. Felmérés szerint a kerületek belvárosi részén parkoló autók 50-60%-a napokig nem mozog, meg se mozdul. Ezért azoknak a belvárosi autótulajdonosoknak, akik ritkán használják az autóikat, egy messzebbi csarnokokban kellene ingyenes őrzött parkolókat felkínálni.

Tapasztalat szerint a lakóhely közeli mélygarázsokra is van igény: sokan hajlandóak a piaci árat (havi 10-15 ezer forintot) is kifizetni, hogy kocsijukat nagyobb biztonságban tudják, mint kint az utcán.