Az állandó nagykörúti villamosfelújítás rejtélye
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Június 16-tól iskolakezdésig, szeptember 2-ig pályakorszerűsítés miatt nem jár a villamos a Nagykörúton az Oktogon és a Harminckettesek tere között, írtuk szombaton. Sokakat nyilván őrületbe kerget, hogy már megint feltúrják a 4–6-os pályáját, ráadásul itt mintha már többször is dolgoztak volna. Ezért utánanéztünk, mikor és miért volt felújítás a vonalon, valamint hogy mikor és miért túrták fel újra és újra.
A nagykörúti villamosvonal utolsó nagy felújítása az 1990-es években volt, a nagykörúti közműfelújításokhoz kapcsolódóan. Utána jött tizenöt-húsz békés év, néhány kisebb beavatkozással, és 2012-re az alaposan igénybe vett, napi 420 ezer utas által használt pálya erősen leromlott. Ekkor indította a BKV a nagykörúti villamosvonal újabb felújítási ciklusát, ami hatodik éve tart, de idén még mindig nem fog befejeződni.
A vonal legtöbbször feltúrt szakasza a József körút a Blaha Lujza tér mellett. Itt kezdődött 2012-ben a rekonstrukció, de nem teljes pályafelújítással, hanem csak úgynevezett kisfelújítással, ami körülbelül olyan, mint amikor az útfelújításoknál csak egy réteg aszfaltot húznak az útra.
2013-ban ezt ismét egy kisfelújítás követte az Erzsébet körúton, a Teréz körúton az Oktogonig, és ismét a József körúton a Bérkocsis utcáig.
A 2014-ben a fonódó villamos építése miatt a program megcsúszott, de 2015 márciusában ambiciózus projekt kezdődött: a Margit körúton a Török utca és a hídfő között, a Szent István körúton és a Teréz körúton a Tátra utca és az Aradi utca között elkészült jó minőségben a nagyfelújítás, amihez egy jó darabig nem kell hozzányúlni. A program szerint a következő évben letudták volna az egész Erzsébet körutat, a Teréz körút maradékát és a József körutat a Rákóczi térig.
Korszerű nagyfelújítás
Mély betonalapot készítenek, amiben kihagyják a helyet a sínszálaknak. A megkötés után a sínszálakat beillesztik a helyükre, a betonalap és a sínszálak között fennmaradó teret pedig egy speciális anyaggal töltik fel. Ez az anyag aztán megszilárdul, és gondoskodik a zaj- és rezgéscsillapításról, illetve a terhelésnek is jobban ellenáll így a pálya.
Sajnos a 2016-os rekonstrukció elmaradt, mert új kézbe kerültek a BKV-s közbeszerzések, és a fővárosi Közbeszerzés Kft. nem tudott felnőni a feladathoz, hogy sikeresen lebonyolítsa azokat. 2017-ben sem jött össze a közbeszerzés, ezért a BKV a Nagykörút tervezett és már nagymértékben leromlott szakaszait tűzoltásként egy elavult (úgynevezett nagypaneles) technológiával kijavította. (József körút, Erzsébet körút a Wesselényi utcáig, Petőfi híd – Móricz Zsigmond körtér közötti szakasz kisfelújítása.)
Idén tulajdonképpen a tavaly javított szakaszt, legalábbis annak nagyobb részét kell újra megcsinálni, immár teljes értékű nagyfelújításként.
Mi marad hátra?
- a Széna tér megálló és Török utca közti szakasz
- a Baross utcától a dél-budai végállomásokig lényegében minden
Tervek szerint 2019-ben és 2020-ban várható egyes szakaszokon építkezés ezen a részen. A hátralevő nagyfelújításokon kívül is lesznek még kisebb rekonstrukciós munkák természetesen a Nagykörúton, de ritkábban lesznek és rövidebb ideg tartanak majd.
Javult a pótlás színvonala
Az elmúlt években tapasztaltakhoz képest a szervezés jónak mondható. A 2017-es körúti lezárással ellentétben idén a pótlóbuszok teljes vonalán van buszsáv. Ennek köszönhetően tartják is a menetrendet, tulajdonképpen egyáltalán nem késtek a buszok az elmúlt két napban. A pótlás első időszakában BKK-munkatársak és forgalomirányító rendőrök is gondoskodnak a pótlóbuszok zavartalan forgalmáról, ez az elmúlt pár évben vagy csak nagyon mérsékelten vagy egyáltalán nem volt jellemző. Sok az utasok tájékoztatásáról gondoskodó helyszíni BKK-s, és a pótlóbuszok és a villamosok között kényelmes az átszállás.
Lámpaprogram
A 2012-ben bevezetett nagykörúti, villamosokat segítő lámpaprogram előnyeit már régóta nem lehet élvezni, mert a rossz pálya és a sebességkorlátozások miatt a villamosok lekésték a szabad jelzéseket. A nagy volumenű újjáépítés most azt is segíti, hogy a lámpaprogram újra értelmet nyerjen, és ismét érezhetően gyorsabban lehessen közlekedni a körúton.
Ha majd 2019 őszén lezárják a 3-as metró soron következő középső szakaszát, akkor az utasforgalom számottevő része a 4–6-osra terelődik majd. Akkor nagyon fontos lesz, hogy a körúti villamosok zavartalanul, megfelelően sűrűn és kellő kapacitást nyújtva közlekednek-e. A mostani felújítás biztosítja, hogy ez így legyen.
A cikk megírásában közreműködött a Közlekedő Tömeg Egyesület