Kipróbáltuk a BKK új mobiljegyét
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A mobiljegyes bemutató előzményeként egy hónapja – mint ahogy beszámoltunk róla –, együttműködési megállapodást írt alá Tarlós István főpolgármester és Pintér Sándor belügyminiszter, hogy defibrillálják a BKK tetszhalott elektronikus jegyrendszerét.
Most megtudtuk, hogy az áprilisban felvázolt ütemterv szerint halad a BKK elektronikus és mobiljegy-rendszer kiépítése, tehát júniustól az utasok is találkozhatnak a reptéri (100E jelzésű) buszokon a mobilos QR-kódokkal. Ez lesz a fejlesztés első lépcsője, ezutána napi-, hetijegyek, havi bérletek mobilos vétele következik, majd szeptembertől minden BKK-termék (jegy, bérlet, stb) mobilon is megvásárolható lesz, a Nemzeti Elektronikus-jegy Platformon.
![Az új mobiljegy-minták](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2768/27682/276828/27682893_ef0b9408a83bb4c026850ea274a7f9ca_wm.jpg)
És akkor nézzük hogy működik majd az online jegyvétel, és milyen garancia van arra, hogy nem omlik össze a rendszer, mint az a BKK rossz emlékű előző próbálkozásánál történt.
- Lesz egy mobilos app, amelyet le kell tölteni, majd regisztrálni rajta (a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. parkolási mobilfizető appját már használóknak nem kell, mert be lesz építve abba).
- Az app elindítása után ki kell választani, milyen jegy kell (első lépésben egyelőre csak a 100E-re lehet megvenni a 900 forintos jegyet), két kattintással bankkártyás alapon megvenni.
- Az érvényesítés a járművön történik: a mobilon az érvényesítés gomb megnyomásával bekapcsol a kamera, amivel be kell olvasni a vezetőfülkére kihelyezett azték QR-kódot.
- Ezután a mobilon megjelenik egy olyan egyszerűbb ábra, mint az óvodások jele, amit be kell mutatni a sofőrnek.
- A sofőr ellenőrzi, hogy a vezetőpultra rögzített mobilkészülékén ugyanaz az ábra jelenik-e meg, és ha igen, bólint. Ha nem, akkor vagy megismétlik a beolvasást, vagy nem száll fel az utas. Az ábra mozgó elemeket is tartalmaz, ne lehessen screenshotot csinálni róla.
- Később egy mozgó ellenőr is jöhet, aki a saját QR-kódleolvasójával ellenőrizheti az utas telefonján a jegy QR-kódját. A mobiljegy bizonyos idő után lejár (ez az időtartam általában közel azonos a busz teljes menetidejével a vonalon).
De mi van, ha lemerül a telefon? Az NM Zrt. szerint a BKK-nak kell biztosítania az utazási feltételeket, amiben az is benne van, hogy a lemerült mobilt esetleg újra el lehessen indítani (csatlakozó a buszon, vagy powerbank), de az utólagos bemutatás is működhet.
Mi van, ha terheléses támadás éri a rendszert? Az NM válasza szerint nagykapacitású, már régebb idő óta működő rendszert futtatnak, amelynek túlnyomó része zárt, ezért felkészültek az ilyen jellegű kihívásokra.
![Az új mobiljegy-minták](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2768/27682/276828/27682897_61ff1edfad131e2595b91b71eda80a85_wm.jpg)
Mi van, ha egy etikus hekker hibát talál, és bejelenti? Erre maga Veres Mihály vezérigazgató válaszolt: nem jelentik fel, inkább együttműködnek vele az esetleges hiba kijavításában.
Mennyibe került a fejlesztés? Veres Mihály: több száz millió forintba.
Mennyibe kerül a rendszer a BKK-nak? Veres Mihály: a rendszer kiépítése semmibe. A buszvezetők mobiljait, kódtáblákat a szolgáltatás részeként kapja majd a BKK, és az összes többi város, amelyik bejelentkezik a rendszerbe. A működtetés értékesítési jutaléka 5%, a BKK a mobilos értékesítés utáni jegyárbevételből fizeti majd. A értékesítésbe viszonteladók is beszállhatnak, például olyan bankok, amelyek már kínálnak mobilos értékesítési felületeket (egyelőre például autópálya-matricára), az értékesítési jutalékot ezekben az esetekben megosztja a NM Zrt.