Bajban a Bubi

CAM00740
A Bubi közbringa használata bérlési adatok szerint két év alatt mintegy 40-50 százalékkal esett vissza. Történt ez annak ellenére, hogy a használati terület bővült, az állomások száma 124-ről 143-ra, a kerékpárok száma pedig 1486-ról 1846-ra nőtt. Mégis, mi lehet a probléma?

A Közlekedő Tömeg Egyesület oldalán 2016 októbere óta nyomon lehet követni, hány Bubi-kerékpárt béreltek naponta. A számok egészen furcsa csökkenést mutatnak. A 2019. július első heti 10 754 bérléshez képest például két éve ugyanekkor 19 010 használat történt hét nap alatt.

De mi lehet az oka ennek a drasztikus, csak az elmúlt két évet nézve is 40-50 százalékos csökkenésnek? Ráadásul úgy, hogy a rendszer folyamatosan bővült: az alap 98 gyűjtőállomás és 1150 bringa 2016-ban 112 gyűjtőállomásra és 1286 bringára, 2017-ben 124 gyűjtőállomásra és 1486 bringára, 2018-ban 127 gyűjtőállomásra és 1546 bringára, idén pedig 143 gyűjtőállomásra és 1846 bringára növekedett.

Elsőként a Bubit felügyelő BKK-hoz fordultunk, mondják el, hol a baj gyökere, mennyivel több pénzt kell költeni rá a kieső bevétel miatt, és hogy lehet visszafordítani a folyamatot.

Sokkal okosabbak nem lettünk, mert a BKK szerint a csökkenő utazásszámok több tényező egyidejű fennállására vezethetők vissza, viszont ebből csak egyet kötöttek az orrunkra:

rohamosan fejlődik a mikromobilitási szolgáltatások köre, szerepe.

Ezek szerint az egyre több helyről kitiltott, aránylag újsütetű, pár tucat elektromos roller, segway, blinkey robogó szorítaná ki a Bubit. 

A jövőt illetően a BKK roppant titokzatos volt: mint írták, a cél a jelenlegi rendszer értékeinek megőrzése, versenyképes szolgáltatás nyújtása a járműmegosztás szélesedő piacán. A továbbfejlesztésre többféle alternatíva van, ezeket vizsgálják. Az ezzel kapcsolatos javaslatokról, döntésekről – amikor aktuálissá válik – a BKK készséggel tájékoztatja majd az érdeklődőket.

Persze ez nem ilyen egyszerű. Egykori, a Bubi beindításában részt vett BKK-soktól már részletesebb elemzést kaptunk. A lényeg: tényleg megjelent a konkurencia, de a nagysága még elhanyagolható. Viszont a konkurens hazai és külföldi rendszerekhez képest a Bubi mára nehézkes, kényelmetlen és elavult lett, magyarán elment mellette az idő.

A kerékpár

Atombiztos, de nehéz konstrukció, egyszerűen nehéz tekerni is. Korábban bejelentették, hogy új, sokkal könnyebb gumit kapnak a kerékpárok, ez végül elmaradt. Más nagyvárosokban három-négy évente cserélik a kerékpárflottát. Sok helyen már elektromos bicikli is van a közbringák között.

A rendszer

Az eredeti terv az volt, hogy egyszer kell személyesen regisztrálni és aláírni a BKK-ügyfélközpontban, utána online hosszabbítgatni. A BKK azonban ezt nem merte bevezetni, valószínűleg a lopásoktól tartva. Ezért akinek lejár a bérlete, annak személyesen kell bemennie a BKK-hoz, sorban állnia: ezt mai budapesti fiatalok egyszerűen fel sem tudják fogni, óriási elrettentő erővel bír. Elég annyit említeni, hogy vannak olyan közösségi autószolgáltatások, ahol mindent egy appon keresztül el lehet intézni. Szintén elvetélt terv volt, hogy a Bubi-bérletet integrálják az éves BKK-bérletbe. 

A depozit

Induláskor mindenki rettegett, hogy mennyi rongálás és lopás lesz, ezért 2013-ban óvatosságból azt találták ki nemzetközi példák alapján, hogy 25 ezer forintot terhel a nem bérletes felhasználó kártyáján a rendszer, amit csak akkor old fel, ha visszaadják a biciklit. Azóta kiderült, hogy egyáltalán nincs lopás-rongálás, ráadásul egy csomó, nem dokkolóhoz kötött szolgáltatás indult a világon, ahol sokkal nagyobb a kockázat, még sincs pénzügyi biztosíték rá.

Ez szakértők szerint teljesen idejétmúlt, más európai rendszerek is elengedték. Ami 2014-ben még az új rendszernél elment, mára teljesen szokatlan a piacon, még egy közautóért se terhelnek így előre ennyi pénzt. Ma már a bérlés másutt sokkal könnyebben és gyorsabban megy, mint a Bubinál.

Amikor elindult a Bubi, jó volt, mert a hozzá kapcsolódó fejlesztések megteremtették a biztonságosabb belvárosi bringázás lehetőségét, mondta lapunknak Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Viszont annak ellenére, hogy sokan kipróbálták, sokan le is pattantak róla az elmúlt években. Nehézkes a kerékpár, főleg a gumi miatt, nehézkes a regisztráció.

Emellett sokan azt hiszik, hogy a Bubi a bringásoknak van kitalálva. Holott igazán ez a rendszer a tömegközlekedés meghosszabbítása, hogy lakóhelyről, munkahelyről könnyebben elérhetők legyenek a tömegközlekedési csomópontok. A közbringa tökéletes választás, amikor lerobban egy villamos vagy busz, hiszen sokkal gyorsabb, mint pótlóbuszra várni vagy gyalogolni. Ezt sokan nem tudják, a Bubinak nincs jól célzott marketingje. 

Borítókép: Index Fotós: Spirk József