A Duna-part olyan szmogos, mint a legforgalmasabb fővárosi csomópont
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Bár a mérések teljes kiértékelése csak egy hónap múlva fejeződik be, az adatokból már most látható, hogy a Duna mellett a légszennyezettség (leginkább a nitrogén-dioxidot tekintve) gyakran meghaladja a határértékeket, sőt a legforgalmasabb budai és pesti közlekedési csomópontok értékeit, mondta lapunknak Simon Gergely, a Greenpeace levegőminőségi szakértője. Mivel az adatok a forgalmi csúcsidőszakon kívül is magasak, a légszennyezés szerinte feltételezhetően az elavult, füstokádó dunai hajók, vagy a motorjaikat folyamatosan járató szállodahajóknak köszönhető.
Pár mérési adat (határérték: 100 ug/m3) :
- Szent István park – Újpest rakpart, bicikliút (augusztus 2., délelőtt 10-11 óra, 113-105 ug/m3, határértéket meghaladó nitrogén-dioxid-szennyezés, az Erzsébet téren ugyanekkor csak 92 ug/m3, a Széna téren pedig mindössze 55-72 ug/m3 a mért érték)
- Március 15. tér – alsó rakpart, Zsófia főhercegné hajónál (augusztus 6 19-21 óra között 124-185 ug/m3, a határértéket 80%-kal is meghaladó nitrogén-dioxid-szennyezés)
- Jászai Mari tér – Carl Lutz rakpart (augusztus 10-én reggel 8 órakor 128 ug/m3, ami 30%-kal a határérték feletti, és jóval meghaladja mind a Széna téri, mind az Erzsébet téri értéket)
- Ugyanott augusztus 9-én 18 és 20 óra között 109-157-168 ug/m3, ami 50-70 százalékos túllépés
- Parlament – alsó rakpart (augusztus 12-én 19 és 20 óra között 180 és 176 ug/m3, ami 70-80%-kal magasabb a határértéknél, ugyanennyivel a Széna térnél
A mért szennyeződés miatt „Tiszta levegőt a Duna-partokon is: radikálisan csökkentsék a hajóforgalom okozta levegő- és zajszennyezést!” címmel indít közös kampányt a Levegő Munkacsoport és az aHang.
A Levegő Munkacsoporthoz rendszeresen érkeznek panaszok helyi lakosoktól és a Duna-parton sétálóktól, sőt a hajón utazóktól is, akik szerint elviselhetetlen, amit ezek a hajók kibocsátanak. Már három évvel ezelőtt konkrét javaslatokat juttattunk el az illetékes minisztériumnak, azonban azóta sem történt semmi kézzelfogható előrelépés, pedig a szükséges intézkedések csak néhány milliárd forintba kerülnének, ami szinte jelentéktelen tétel az állami költségvetésben – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
Bár elsősorban a helyi lakosok szenvedik el a hajók okozta hatalmas légszennyezést, a probléma mindenkit érint, aki budapestiként vagy turistaként szeretné élvezni a folyó közelségét – tette hozzá Marinov Péter, a petíciót kezdeményező egyik helyi lakos.
A kezdeményezők minden állampolgár és szervezet csatlakozását várják a dunai személyszállító okozta környezetszennyezés csökkentése érdekében indított petícióhoz, ami ide kattintva érhető el.
Mint arról beszámoltunk, a 11 darab, 40-50 éves személyszállító BKV-hajó többsége újra forgalomba állhatott a Hableány balesetének ügyét követő átvizsgálás után. Kettőnél gondok voltak az utasteret is érintő füstöléssel, ennek javítását az üzemeltető cég megkezdte. A BKV támogatná az öreg flotta lecserélését, amire egyelőre semmi esély.
Megkerestük az ügyben a fővárosi önkormányzatot és a BKV-t is, mit szándékoznak tenni a légszennyezettség csökkentésének érdekében, valamint van-e előrelépés a BKV-flotta tervezett megújításának ügyében. Ha megérkezik a válasz, frissítjük a cikket.
BKV: az egyik legkorszerűbb motorokkal rendelkező flottánk van
A BKV válasza szerint az elmúlt évek folyamatos korszerűsítéseinek köszönhetően a cég hajóinak főgépeit kisebb károsanyag kibocsátású környezetvédelmi paraméterekkel rendelkezőre cserélték, ezért nincs már olyan menetrend szerint közlekedő hajó, ami az eredeti motorokkal közlekedne. Ennek köszönhetően hajóik az egyik legkorszerűbb motorokkal rendelkező flottát jelentik a Duna budapesti szakaszán, írta a társaság.
A közúti forgalmi járművek esetében már elérhetőek a jobb környezetvédelmi paraméterekkel rendelkező motorok az adott teljesítmény tartományban, azonban a hajómotor-gyártók piacán jelenleg még korlátozottan állnak rendelkezésre. Figyelemmel kísérik az új termékek piaci megjelenését, illetve amennyiben indokolttá válik, további korszerűsítéseket is végrehajtanak. A legújabb fejlesztésű hajómotorok megjelenését a gyártók az idei év végére várják, tették hozzá.
Végül leszögezték: továbbra is mindent elkövetnek, hogy korszerű járműparkot tartsanak fent, megőrizve a környezet tisztaságát és a társadalmi elégedettséget.