Maradtak az összegányolt megállók

A BKV úgy csinál, mintha minden rendben lenne. Pedig nincs. A 2-es metró nyáron felújított állomásait már augusztusban átadták, holott még nem fejezték be teljesen a munkákat. Azt mondták, majd decemberre. Eljött december, de az állomások továbbra is hemzsegnek a trehányságtól. Nézze meg ön is, hogy ilyen-e egy rendesen felújított állomás!

A BKV három állomást újíttatott fel 2007-ben, a Stadionok, a Pillangó utca és az Őrs vezér tere metrómegállók átpofozásával vált teljessé a 2004-ben kezdődött folyamat, a több mint harmincéves kettes metróvonal teljes felújítása. A négyéves felújítási projekt utolsó szakaszának végén - szokásunkhoz híven - "leteszteltük", azaz tüzetesen szemügyre vettük az utasforgalomnak átadott állomásokat.

Idén erre kétszer is szántunk időt, először augusztus végén jártuk végig a három állomást, másodjára ezen a héten. A megkülönböztetett figyelem annak szól, hogy a korábbi évek BKV-s gyakorlata szerint augusztus 20-ra (és a tanévkezdésre) igyekeztek használható állapotba hozni a felújítás alatt lévő állomásokat (a forgalomkorlátozás és az állomások ideiglenes lezárását ekkor oldották fel), a munkák teljes befejezése, a kifogásolt hiányosságok kijavítása decemberig tartott.

Lehangoló képek özöne

Legutóbbi terepbejárásunkon a korábbi évekre rímelő, megszokottnak mondható hibákat vettük lajstromba, és pár új, a felszíni állomásokra jellemző érdekesség is felmerült (beázások a vonal két utolsó megállóján). Mivel augusztusi cikkünk megjelenése előtt többször is elhangzott, hogy az átadás hivatalos határideje november 30. (a mozgólépcsőkkel és liftekkel is bővülő, újjászületésében akadálymentesenek szánt Stadionok állomásé december 20.), ezért telve jószándékkal és megértéssel kekeckedtünk a szemet szúró hibák miatt.

Most december 6. van, három napja voltunk újabb revízión. Javarészben lesújtóak a tapasztalataink, pár dologban láttunk csak előrelépést az augusztusi áldatlan állapotokhoz képest.

Vegyük előre a pozitívumokat, azokból van úgyis kevesebb: lett elegendő ülőhely, az Örs vezér téri végállomáson korábban egy darab szék sem volt. Az eltelt három hónap alatt lett védőrács a Pillangó utca bejáratánál a mellvédnél, így nem zuhanhatnak le az óvatlan utasok az utcaszintre.

A Pillangó utcai állomás összképe egyébként a legkellemesebb, a tetőburkolat egész jól néz ki, az állomás a korábbi arcához képest tágas, világos benyomást kelt. Augusztus végi cikkünkben figyelmeztettünk, hogy az Örs vezér téri és a Stadionok megállóban balesetveszélyesen csúszós a tükörsima burkolat a peronokon, ezt mostanra felmarással megszüntették.

Klikk a képre a képekhez

Piros pont jár még az akadálymentesítésért, a rámpák és liftek révén mindhárom megálló elérhető lesz kerekesszékkel is. Nagy fekete pont viszont - és ezzel rá is térünk a gyászos állapotokra -, hogy ez egyedül az Örsön jelent valódi elérhetőséget, a másik két állomáson még nem üzemelnek a liftek, a Stadionoknál a körút felé néző végen a két mozgólépcső is szerelés alatt áll.

Ezen a végen egyébként maradt még nedves időben tükörjéggé váló burkolat, rögtön ahogy belépünk az állomás épületébe, nem árt óvatosabban lépni, könnyen bokatöréssel végződhet az utazás, még mielőtt a lépcsőre léptünk volna.

Képek a három állomásról

A Stadionok egyébként a legkomplettebben felújított megálló, a fentieken kívül más komoly kritikát nem tudtunk megfogalmazni. Nem így a Pillangó és az Örs esetében. Az Örsön a legreménytelenbb a helyzet. Biztos unják már a kivitelezők, de elmondjuk száznegyvenharmadjára is: ilyen igénytelenül összegányolt burkolatokat még sehol sem láttunk, csak a kettes metró felújításán.

A falakon lévő műkő lapok illesztéseinél a legváltozatosabb réstávolságok figyelhetők meg, a panelek sem síkban, sem térben nem passzolnak, nem ritka az igénytelen vágásfelület, a tört, lepattintott kőfelület. Mondjuk, a hézagokba remekül lehet majd csikkeket tömködni.

Képek, képek, képek

Nem tudjuk mire vélni, hogy remek dizájnos üveglapokkal szépen befedték az állomást, csakhogy a lapok egymástól többcentis távolságra vannak felszerelve, így vígan beázik, az utasok értetlenkedve bámulnak felfelé, hogy miért hull a nyakukba a víz - mint történt például ottjártunkkor is.

A Fehér út felé kanyarodó tető meg kész sincs, csak a tartószerkezet áll. Az állomást plusz egy vágánnyal és peronnal bővítették, ezzel sincs még kész a kivitelező, mint ahogy a bérletpénztár és iroda épületrészén is javában dolgoznak, az utasoknak hónapok óta kerülgetniük kell az építési területet körülhatároló ormótlan dróthálókat.

A képek magukért beszélnek

Az állomás gyakorlatilag minden apróbb részletében félkész, ki tudja, mikor elkészülő hatást kelt. A lógó kábelek, a csak úgy, illesztés nélkül felrakott álmennyezetlapok, a nem is sejtjük, milyen funkciójú lemezdarabok a tetőnél nem keltik azt a benyomást, hogy itt karácsonyra megajándékozza a kivitelező a BKV-t és az utasokat egy remekbe szabott vadiúj állomással. De persze ne legyen igazunk.

Galéria

A Pillangó utcai etap hasonló hibáktól hemzseg, bár tény, hogy kevésbé szembeötlők az illesztési nagyvonalúságok, a mindenfelé lifegő vezetékek és beázó részek. Amitől leginkább leesett az állunk, az a két peronra utólag beeszkábált tűzcsap. Ugye, van a peronok egyik végen rendes tűzcsapszekrény (a képek közt látható is a remek celluxos biztonsági záras megoldás).

Az szemmel láthatólag utólag derült ki, hogy perononként kettőre van szükség, nyilván tűzvédelmi megfontolásokból. Nosza, a mesteremberek fogták a flexet, amúgy szemre lecsaptak mindkét oldalon a fali korlát közepéből fél-fél métert, az üvegfal acél tartóelemei közé beheggesztettek egy-egy tartórudat, arra fel a piros doboz, a padlóból meg egyenesen fel a tüzivízvezeték bele a piros dobozba. A magyar maszek iparosmunka emlékművei megtekinthetők mindkét peronon az utolsó kocsikból kilépve.

Megkérdeztük a BKV-t is, hogy miért vannak ilyen állapotban a felújított állomások, a következő válaszokat kaptuk:

  • A 2-es metró felújított állomásai határidőkre elkészültek. A tetőszerkezet fedéssel együtt az állomás területén elkészült, az üvegtető hiányzó elemei törések miatt a vállalkozó költségén pótlásra kerülnek.
  • A felújítás után nemcsak európai, de világszínvonalon is egyedül álló utas- és vasútbiztonsági rendszert adtunk át az utazóközönségnek. (...) Az állomásokon a hiánypótlás, illetve garanciális munkák keretén belül a vállalkozók javítják az építési pontatlanságokat (erre van 28 napjuk).
  • A Pillangó utcánál a tűzcsapok utólagos hatósági előírás alapján kerültek kiépítésre, a végleges burkolat emiatt később készül el. Az állomáson beázást nem tapasztaltunk.

Szakértő szemmel

"A képek alapján az anyagot nem spórolták ki belőle. Ebbe is ugyanannyi pénzt ölnek, mintha jól megcsinálnák" - foglalta össze véleményét szakértőnk, K., a harmincas éveinek elején járó építési vállalkozó-kivitelező. "Ha szarsz rá, nem találkoznak a csíkok" - fogalmazott igen plasztikusan a fotókat vizsgálva. K. szerint elképzelhető, hogy az üvegtető beázása nem beruházói, hanem tervezői hiba eredménye. K. tudomása szerint részlegesen ilyen állapotban is át lehet adni egy állomást, de a legnagyobb baj az, hogy odafigyelve ugyanennyi pénzből akár jól is meg lehetett volna csinálni a munkát. "Látszik, hogy siettek, nem figyeltek oda, tettek rá, hogy milyen lesz a végeredmény. Ha burkoláskor nem gondolsz rá, hogy oda egy vezeték fog jönni, utólag már csak rondán tudod bebuherálni, attól lesz a szörnyű sufnituning-hangulat."